handdator

Visa fullständig version : Frågor om Golf mk2 Gti 16v



modda
2007-06-13, 04:21
Hej.

Jag har surrat med en massa folk och alla säger olika så tänkte att jag slänger upp frågan här istället så kanske man får lite klarhet i det hela.

Jag skall byta tändstift på min golf idag eller imorrn och vissa säger att man MÅSTE köpa dom på VAG verkstad och andra säger att det går lika bra på mekonomen. Samma verkar vara med tändkablar och övriga delar som hänger ihop med tändstift.

Vad gäller angående detta egentligen ?

Sen undrar jag hur mycket stryk drivaxlarna tål ?
Har ett skummt missljud från höger hjulhus, låter som att något slår varje gång som däcket snurrar ett helvarv. Ratten rör sig 4-5cm varje varv som däcket snurrar. Dock så försvinner detta problem om man svänger åt höger.
En polare trodde att bilen fått sig en smäll på höger sida så fjäderben och så vidare har slagit drivaxeln lite sne och att den sedan ligger helt stumm och inte har något spelrum mot övriga delar (vet inte vad det heter)
Efter att ha bytt bussningar på länkarmen och dragit och slitit i allt annat som sitter där och konstaterat att inget sitter löst, dock så verkar det vara mycket "patent" över denna bilen just på den sidan, fjäderbenet är svetsat i överkant där man sänker ner dämparen och jag undrar om detta kan ha med detta att göra eller om det fungerar att göra så.

Synpunkter idér och... ja allt uppskattas =)

Janne.M
2007-06-13, 07:12
Köp det NGK stift som rekommenderas i din instruktionsbok, eller det som står i NGK katalogen. NGK hittar du på OK/Q8 och mekonomen etc. Det verkar vara vad de flesta kör på men platina stiften verkar inte vara nåt alternativ för det priset

sonite
2007-06-13, 10:41
Du kan ju alltid reka lite i historien om bilen genom att kolla upp de senaste ägarna och fråga efter händelser!

modda
2007-06-13, 12:45
Köp det NGK stift som rekommenderas i din instruktionsbok, eller det som står i NGK katalogen. NGK hittar du på OK/Q8 och mekonomen etc. Det verkar vara vad de flesta kör på men platina stiften verkar inte vara nåt alternativ för det priset

Vad gäller för rotor, fördelarlock och tändkablar ?

kl4z
2007-06-13, 21:28
Autoexpertens kör ja med funkar fint!

modda
2007-06-13, 23:38
Okej men då ska det nog inte vara någe problem med mekonomen heller då =)

Tackar för alla svar.

sonite
2007-06-18, 18:48
Ville bara flika in:

Har för mig att jag köpte mina tändstift på Ok/Q8... dock inte helt säker!
Här kommer bild och benämning!
(Till en Golf GTI 16v -89)

Bild: http://img255.imageshack.us/img255/598/lightnx3.jpg
(oj va dålig bild, märkte jag nu!)

BEAU Vitrax - UXF 56 R6 810