handdator

Visa fullständig version : Varför följs inte serviceanvisningarna?



ypzilon
2009-05-30, 22:20
Kollade i serviceboken på min nyköpta Passat, den har gått 21400 mil och har hela tiden servats på auktoriserad verkstad.
Till min förvåning såg jag att varken kamrem, bränslefilter eller bromsvätska har bytts någon gång. Är det vanligt att auktoriserade verkstäder hoppar över sånt?

När jag jobbade på en fristående verkstad tror jag inte att vi hade en enda kund på tre års tid som inte ville ha bromsvätska eller kamrem bytt i tid, så det känns inte som det kan skyllas helt på kunden. Har dessutom varit tre ägare på bilen under den tiden som bromsvätskan skulle ha bytts flera gånger, kan väl inte haft tre dumsnåla ägare i rad som inte gått att tala till rätta?

VWGolIV
2009-05-30, 22:24
Det är ju ägarens uppgift att kontrollera att serviceboken följs.

Har sett många serviceböcker där många punkter inte följs och det är tråkigt.

kroll
2009-05-30, 22:27
Känns osannolikt att det inte är gjort ngn gång även om det är ägarens uppgit att kolla så att allt görs.

Premis
2009-05-30, 22:28
Visar bara på att man inte enbart kan lita på en bils servicehistoria bara för att "servicebok finnes".

En stämpel är enbart en stämpel .. den säger inte speciellt mycket.

ypzilon
2009-05-30, 23:22
Ytterst är det ägarens ansvar, men de flesta kunder har inte koll och säger man bara att det är dags att byta kamrem så vill de det.
Sedan om kunden säger till kundmottagaren att han vill ha en service tror jag han förväntar sig att de byter det som enl. boken ska bytas. Finns nog inte många kunder som säger att de vill ha en service plus luftfilter t ex.

Marcus
2009-05-30, 23:44
Förvånande tafatt av serviceorganisationen att inte sälja in den service som ändå behöver göras. Om det nu är där det felat. Jobb är ju pengar...

bora
2009-05-31, 11:46
Det är nog ganska många bilägare som bara byter olja o filter tändstift

ypzilon
2009-05-31, 15:56
Det är nog ganska många bilägare som bara byter olja o filter tändstift

Som jag skrev så råkade iallfall inte jag ut för någon som inte ville ha kamremmen bytt när man berättade om följderna...

Freiholtz
2009-05-31, 16:10
Visar bara på att man inte enbart kan lita på en bils servicehistoria bara för att "servicebok finnes".

En stämpel är enbart en stämpel .. den säger inte speciellt mycket.

En bra anledning att köpa en bil som strax de ska göra kamremsbyte på lite billigare, så man själv är säker på att de blir gjort ordentligt på valfri verkstad.