handdator

Visa fullständig version : Byta till 288mm skivor på G60-spindlar för 280mm



GTI-nissen
2009-05-29, 11:31
Då slänger jag in en fråga om detta... Passar 288mm skivorna från VR6 på G60-spindlar om man även byter till motsvarande ok och okhållare eller har skivan fel offset?

Manny
2009-05-29, 18:06
288mm är fembultade. Men det visste du säkert redan. :)

GTI-nissen
2009-05-29, 19:01
Ja, men det finns ju borr. :-)
Passar dessa så skulle man ju kunna göra en sådan uppgradering och fortsätta köra med 15".

Lillen
2009-05-29, 19:38
Har för mig det är -94 och nyare.

Jepp.
Det är chassienummerbestämt , från och med -95 års modeller tror jag det var!?

Lillen
2009-05-29, 19:39
Ja, men det finns ju borr. :-)
Passar dessa så skulle man ju kunna göra en sådan uppgradering och fortsätta köra med 15".

TÄNK på att det är annan tjocklek på skivan åxå.

GTI-nissen
2009-05-29, 19:51
TÄNK på att det är annan tjocklek på skivan åxå.

Det har jag gjort, det var därför som jag skrev
"......om man även byter till motsvarande ok och okhållare eller har skivan fel offset?"

Det är mest tjockleken jag är ute efter, för att få lite mer volym i skivan. :-)

Lillen
2009-05-29, 21:54
Det har jag gjort, det var därför som jag skrev
"......om man även byter till motsvarande ok och okhållare eller har skivan fel offset?"

Det är mest tjockleken jag är ute efter, för att få lite mer volym i skivan. :-)

Solly solly!
Läste inte allt tyvärr.

Så länge det är samma cc-mått på okhållarens fästhål bör det ju passa.
Här kan du kolla på skivorna iaf , då jag jobbade med det hade jag full koll på båda varianterna , men har glömt hur det ligger till med okhållarna nu.

Detta är 280mm skivan.
Länk: http://www.autokatalogen.se/afw/umea/view_article_info.do?articleNo=82005

Detta är 288mm skivan.
Länk: http://www.autokatalogen.se/afw/umea/view_article_info.do?articleNo=82281


Är du med om jag förklarar.
Från anliggningsytan mot nav/medbringare till innre slityta mot bromskloss är det samma mått som jag ser det , alltså är det utåt de extra millimetrarna bygger på skivan och just utåt på dess slityta mot kloss och då är det oken och bromsklossar som skiljer utöver skivan. Så mot nav och okhållare bör det passa fint bara cc-måttet är rätt. Jag gissar att det är samma så det är samma bilmodell med "facelift".

Färdiggissat........hade samma planer innan jag blev utan jobb =)

GTI-nissen
2009-05-30, 08:04
Solly solly!
Läste inte allt tyvärr.

Så länge det är samma cc-mått på okhållarens fästhål bör det ju passa.
Här kan du kolla på skivorna iaf , då jag jobbade med det hade jag full koll på båda varianterna , men har glömt hur det ligger till med okhållarna nu.

Detta är 280mm skivan.
Länk: http://www.autokatalogen.se/afw/umea/view_article_info.do?articleNo=82005

Detta är 288mm skivan.
Länk: http://www.autokatalogen.se/afw/umea/view_article_info.do?articleNo=82281

Är du med om jag förklarar.
Från anliggningsytan mot nav/medbringare till innre slityta mot bromskloss är det samma mått som jag ser det , alltså är det utåt de extra millimetrarna bygger på skivan och just utåt på dess slityta mot kloss och då är det oken och bromsklossar som skiljer utöver skivan. Så mot nav och okhållare bör det passa fint bara cc-måttet är rätt. Jag gissar att det är samma så det är samma bilmodell med "facelift".

Färdiggissat........hade samma planer innan jag blev utan jobb =)

Jag är med helt på din förklaring! Men jag ser ju att offset för mk3-skivorna är helt annat än för mk2. Frågan är ju om det funkar att sätta på grejerna från en VR6 på mina mk2 G60-spindlar. Att byta spindlar blir nog inte aktuellt, det drar ju med sig lite mer bök med pluschassi och liknande.
Jag känner att jag får forska vidare när det är dags att köpa nya skivor!

Tack ändå för hjälpen och med tankar och idéer! :-)

razer
2009-05-30, 10:03
Det borde fungera med VR6 skivor på G60 spindlar. Skivan hamnar längre ut mot fälgen men det borde glidpinnarna kompensera för.

(brembo (305x28 4x100) går inte att montera på VR6 spindlarna på grund av att de blir för djupa och tar i fästena för bromsskölden.)

Lillen
2009-05-30, 18:01
Instämmer med Razer det borde gå att fixa.
Med de nyare oken & hållarna för den skivan så borde det fungera.