handdator

Visa fullständig version : Polo 86:a råd och rön?



wXm
2009-05-30, 02:27
Hej.

Jag är tillbaka efter några års frånvaro.
sålde golfarna jag hade och köpte audi men längtan har blivit för stor, så nu funderar jag på en vw igen.. har en polo 86:a på gång. en sådan där 2 dörrars kombi modell (kallas ?).

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3c/Polo_2_a_v_sst.jpg

tanken är att :
-försöka få ner en trevligare motor i den t.ex. en golf gti
-bättre bromsar
-riva ur all inredning
-2st sportstolar
-bur (har tillgång till en cnc rörbock på jobbet)

är det någon här som har stoppat i en golf motor i en polo av denna generation? går det överhuvudtaget? eller finns det någon lämpligare motor, bör vara enkel att få tag i och ganska billig i inköp. jo fantasier om motor bak finns men måste ta ett steg i taget annars blir det inget alls är jag rädd :)..

är fram- och bakvagns delar lika som på golf 1 el 2, eller kanske någon annan vw modell?

något speciellt man ska kolla efter innan man bestämmer sig?.. rost i balkar osv? vart i så fall?

bilen ska vara fin har de sagt, jag har dock bara sett den på håll och då såg den fin ut.. den har stått i en lada under många år så med lite tur kanske den är ganska fri från rost. ska dit imorgon och ta mig en närmare koll.

finns det någon här som är lite polo fantast kanske, och kan svara på dessa frågor tro?

ha det..

ps.
det känns rätt att bli med vw igen.. :)
ds.

Barbapappa
2009-05-30, 11:17
har en polo 86:a på gång. en sådan där 2 dörrars kombi modell (kallas ?).

är fram- och bakvagns delar lika som på golf 1 el 2, eller kanske någon annan vw modell?Det är alltid rätt av vara med vw igen! Och vilken fin modell att göra comeback med, modellkoden är väl 86C och den kallas 'Steilheck', klart fräsigaste Polomodellen...

Fram och bakvagn är inte samma som Golf, Polo är ju en mycket mindre bil alla kategorier. Men jag har sett bilar med Golf gti motor monterat, stod en på blocket länge, det verkade ju funka fint men besiktigat var det ju inte (men det var ju inte frågan heller). Är du duktig på att handla delar utomlands så hade ju en G40 motor varit sköj kanske, dom går ju riktigt fint med lite trim på.

Låter som vettiga uppgraderingar, kör på!

wXm
2009-05-30, 14:54
varit och kollat på den nu precis. och det är inte mycket rost alls faktiskt.. mindre än jag kunnat drömma om.. och får den för en tusen lapp så den tar jag utan att fundera mer. :).. riktigt skönt att se att den var så bra skick.. härligt.. nu ska det planeras, funderas och studeras.. hämtar hem den i veckan som kommer så då börjar det roliga :)..

wXm
2009-05-30, 16:10
okay.. så man kan inte flytta delar från golf framvagnen till polon?. synd i så fall.. ville få dit golfens bromsar på polon.. går väl iofs att göra någon egen adapter för att flytta ut oken.. men större skivor som passar kanske blir värre.. och skivor bak är helt att glömma? eller fanns den generationen med skivor bak?

Barbapappa
2009-05-31, 14:52
Några 'färdiga' lösningar kan du nog inte räkna med, då skulle du köpt en Golf. ;-)