handdator

Visa fullständig version : Bromspedalen tar (för)långt ner



Sebbe
2007-06-13, 00:05
Min bromspedal tar väldigt långt ner (tycker jag). Det är inget fel på bromsverkan, pedalen sjunker inte eller så. Bromsvätskan är nybytt och skivor+belägg+trummor är i bra skick.

Kan det vara något med huvudbromscylindern?
Eller ska bromsarna ta långt ner? Jag vill inte ha det så, måste gå att ändra på i så fall.

/Tack!

R.Grönberg
2007-06-13, 00:19
Hm är det huvudbromscylindern så brukar det ju vara som luft i systemet men varit ute för det felet du har med.
Testa byt den och se om det hjälper?

JWO
2007-06-13, 00:23
Min bromspedal tar väldigt långt ner (tycker jag). Det är inget fel på bromsverkan, pedalen sjunker inte eller så. Bromsvätskan är nybytt och skivor+belägg+trummor är i bra skick.

Kan det vara något med huvudbromscylindern?
Eller ska bromsarna ta långt ner? Jag vill inte ha det så, måste gå att ändra på i så fall.

/Tack!

Någon slang som kan vara lös, kan vara nåt läkage på G ?

Fireball
2007-06-13, 00:35
Hm är det huvudbromscylindern så brukar det ju vara som luft i systemet [...]

Om så är fallet så får nog även jag byta cylinder. Attan också...

Sebbe
2007-06-13, 00:38
Någon slang som kan vara lös, kan vara nåt läkage på G ?

Nja, har kollat allt noga (tycker jag). Det har varit så här sen jag skaffade bilen, utan att bli varken bättre eller sämre.

Allt är bytt eller renoverat utom huvudbromscylidern så det får nog bli ett byte av den med.
Men det som stör mig är att bromsarna biter bra, men långt ner.
En läckande huvudcylinder borde resultera i en sjunkande pedal?
Fast det kanske inte måste vara så?

Sebbe
2007-06-13, 00:41
Om jag byter huvudcylinder till en större från tex 16v, G60 eller Audi100 UTAN att montera större skivor, är det dåligt?
Jag kanske får för mig att montera större bromsar i framtiden och då känns det onödigt att byta huvudcylinder igen? Just nu vill jag ha 13" fälgar på så större skivor blir omöjligt.

nokia9902
2007-06-28, 12:27
Har du hittat nån lösning på problemet med bromsen tar långt ner? har nämligen samma beskymmer på en 3a

Bengan.U
2007-06-28, 12:54
Hej.

Vad är det som talar för läckage ?
Då skulle det ju så småningom bli luft i systemet
och sämre bromsverkan som följd!
Vad talar för att huvudcylindern är kass då ?
INGENTING !
Jag skulle hellre tro att
1) Skivorna är "tunnslitna".....
2) Bromsklossarna är på väg att vara slut....

Då om det är så får jag längre
pedalrörelse,eftersom bromskolven får
längre väg för att påverka bromsfunktionen!

Varför inte börja med att kolla de sakerna först
istället för att bara gissa......
Många gissningar blir de..... ;-)

MVH/Bngan.U

Falcor
2007-06-28, 12:59
Jag har en tre år gammal huvudbromscylinder som är till salu.

Nypris 670 kr på Mekonomen.
Nu 300 + frakt.

Bild finns vid intresse.

maximal
2007-06-28, 13:32
Hade samma problem med en ford fiesta en gång, felet va gammal/ dålig broms olja, kan ju va värt o testa.

R.Grönberg
2007-06-28, 13:49
Hej.

Vad är det som talar för läckage ?
Då skulle det ju så småningom bli luft i systemet
och sämre bromsverkan som följd!
Vad talar för att huvudcylindern är kass då ?
INGENTING !
Jag skulle hellre tro att
1) Skivorna är "tunnslitna".....
2) Bromsklossarna är på väg att vara slut....

Då om det är så får jag längre
pedalrörelse,eftersom bromskolven får
längre väg för att påverka bromsfunktionen!

Varför inte börja med att kolla de sakerna först
istället för att bara gissa......
Många gissningar blir de..... ;-)

MVH/Bngan.U

En huvudbromscylinder kan bli sliten och tappa trycket och därför kan pedalen sjunka, bytte på en mk2 för ngn dag sedan och den blev iaf bra med en ny huvudcylinder

Bengan.U
2007-06-28, 14:03
Hej.

"-En huvudbromscylinder kan bli sliten och tappa trycket och därför kan pedalen sjunka, bytte på en mk2 för ngn dag sedan och den blev iaf bra med en ny huvudcylinder"

Visst,men då sjunker pedalen när man bromsar
och ansätter den under tryck.
Detta kallas för "innre läckage".
Gör det det på den här bilen ?
Tyvärr så framgår inte det !
Därav så kan ju jag utesluta "sliten" h-bromscylinder!
Men va vet jag,jag har ju bara meckat 42bilar
under 45års tid hehehehe

MVH/Bengan.U

R.Grönberg
2007-06-28, 14:51
Hej.

"-En huvudbromscylinder kan bli sliten och tappa trycket och därför kan pedalen sjunka, bytte på en mk2 för ngn dag sedan och den blev iaf bra med en ny huvudcylinder"

Visst,men då sjunker pedalen när man bromsar
och ansätter den under tryck.
Detta kallas för "innre läckage".
Gör det det på den här bilen ?
Tyvärr så framgår inte det !
Därav så kan ju jag utesluta "sliten" h-bromscylinder!
Men va vet jag,jag har ju bara meckat 42bilar
under 45års tid hehehehe

MVH/Bengan.U

jag har haft en bra bit över 40 bilar på 5 årstid;)

Det stämmer det du säger där bengan, men t ror ändå lite på huvudbromscylindern så länge inget ok eller något annat sitter fast ute i bromsarna och det nu är luftat riktigt.

Bengan.U
2007-06-28, 15:03
Hej.

Att ha haft 40bilar på 5år
styrker ingen kunnskap !
De kan ju då va så att efterhand
de gått sönder så har du sålt den hehehehe
(Har dessutom jobbat med allehanda fordon)

MVH/Bengan.U

danno
2007-06-28, 15:23
prova att justera ut bromsbackarna bak. blir längre pedalrörelse om backarna har blivit slitna eller att självjusteringen rostat fast.

Daniel

nokia9902
2007-06-28, 15:24
Kan bara svara för mig alltså skivor +belägg bytta fram bromsbackar bak handbroms justerad som det ska vara broms pedal stum , men mitt problem är att pedalen nästan tar i golv när man startar bilen alltså vid servoverkan har iof vart så hela tiden som vi haft bilen varken sämre el bättre lite otäckt bara om man kört nån annan bil kan tilläggas att när man snurrar runt trummorna bak så kan man hör backarna skrapa i lite

R.Grönberg
2007-06-28, 17:54
Kan bara svara för mig alltså skivor +belägg bytta fram bromsbackar bak handbroms justerad som det ska vara broms pedal stum , men mitt problem är att pedalen nästan tar i golv när man startar bilen alltså vid servoverkan har iof vart så hela tiden som vi haft bilen varken sämre el bättre lite otäckt bara om man kört nån annan bil kan tilläggas att när man snurrar runt trummorna bak så kan man hör backarna skrapa i lite

Spänn dom bak ännu mer för dom ska ligga på lite, dom ska inte rulla överdrivet lätt

Sebbe
2007-06-28, 23:23
Jag har skaffat mig en ny huvudbromscyliner, men har inte haft tid att byta den än. Skivor, belägg, backar m.m. är som det ska.
Allt är relativt nytt förutom huvudcylindern+servon.

Återkommer om det löser problemt.

danno
2007-06-29, 00:08
ta en titt på vaccumslangen som går från bromservot till insuget,brukar spricka/gå av och därmed får man detta fenomen att pedalen tar långt ner med motorn igång..

daniel

nokia9902
2007-06-29, 09:40
verkar vara h-cylindern trots allt tryckte lite hårdare på broms tycker som pedalen sjunker så nu till min fråga hur i he vet jag vilken jag skall ha?finns två att välja på till golf trean en på 20.64mm en på 22.2 mm

mange__
2007-06-29, 17:18
verkar vara h-cylindern trots allt tryckte lite hårdare på broms tycker som pedalen sjunker så nu till min fråga hur i he vet jag vilken jag skall ha?finns två att välja på till golf trean en på 20.64mm en på 22.2 mm


jag har exakt samma fel och bytte huvudbromscylindern, den ska vara 20.64 mm på alla golf utom diesel och vr6.

jag har dock fortfarande problemet kvar och mitt problem tycks vara att bromsrduceringsventilen eller va den heter är paj..

nokia9902
2007-07-18, 08:54
Kommit till rätsida med problemet? hjälpte inte byta h-cylinder iof så tar ju bromsen men som sagt lite läbbigt när man kört nån annan bil kollade upp slangen till b-servot,kan man på nåt sätt justera själva rörelsen på pedalen?typ som när man spänner h-bromsen?

nokia9902
2007-07-19, 10:27
ingen som har nån lösning?kanske byta till skivor bak mycket jobb?

pekka kiiskilä
2007-07-19, 21:59
Om reducerventilen kärvar eller är dålig så kan det bli lite konstiga fenomen med bromsarna så kolla att den lilla kolven rör sig riktigt och sätt en tving eller nåt som håller in kolven när du luftar bromsarna bak.

djsnowman
2009-05-04, 18:14
Jag har Tyvärr inget svar på vad felet är men vill tillägga att jag har ett liknande problem på min mk3 1,8cl.

mina bromsar tog också långt ner när jag köpte bilen. pumpade man på pedalen en gång så tog den som vanligt. luft tänkte jag och började lufta, visst det kom luft och efter det tog pedalen bra, men efter 2 dagar var den likadan igen, spännde backar och kollade ok och luftade med tryck. funkade mycket bra i ca 1 månad och nu är de likadant igen. Skit jobbigt.

Väntar på svar så jag också kan testa;P

Sebbe
2009-05-04, 22:15
Oj! Jag svarar åt mig själv. Bytte huvudbromscylindern sen blev det bra i mitt fall.