handdator

Visa fullständig version : Tempmätare på slang-fundering :)



D_Stenlund
2009-05-29, 21:20
En fråga hur den fungerar?, kopplat in en extern mätare, drog sedan "givar" kabeln och gjorde ett T-kors på den stationära nere vid blocket, men då funkade varken den jag har orginal i mätarhuset eller den "nya".

Tog jag bara och satte dig den nya fungerade den, tar dom död på varandra?

Nu till nästa problem, nu när jag körde så slutade inte mätaren att stiga, den bara fortsatte till botten, va kan de bero på?

Tänkte koppla in en extern vattentemp mätare också, funkar de bra med en sån där koppling då man kapar slangen, trycker ner den och drar dit en givare och sedan en kabel upp till mätare? ala biltema style :D

Men va är de som gör att tempmätaren inte slutar stanna? står annars på mätarhuset att den är runt 80-85 nu när jag bytt till e ny oljekylare

trevlig helg , mvh danne

Dave the brave
2009-05-29, 21:30
En givare till en oljetempmätare har en viss resistans vid en viss temperatur. Mätaren känner av resistansen och gör om denna till ett värde som visas i displayen eller mätartavlan om den är analog. Man måste därför ha en givare som är gjord just till den typen av mätare.

Att den går till botten kan ha att göra med att resistansen ligger utanför det intervall som mätaren är gjord för.

D_Stenlund
2009-05-30, 00:02
okey okey, så då ska man igentligen behöva veta va för resistas an behöver just på den mätaren man köpt?

Mvh

Dave the brave
2009-05-30, 00:39
Följde det inte med någon givare när du köpte mätaren eller var det den givaren du kopplade in med ett T-kors?

D_Stenlund
2009-05-30, 00:47
nej, ja hade 3 mätare i bilen sedan gamalt.

Jag provade först att koppla in via sladden jag har nu, som visar tempen på mätarhuset, så jag byglade med den så har jag två ställen som visar ifal de diffar. Men då funkade ingen. När jag bara koppla in den externa funkade visaren, men bara som ja skrev innan att den går efter några minuter till max :)

Koppla bort den nu, vart kan man köpa givare som man vet fungerar till en sådan mätare?

Köpte på biltema en givare och en grej som man ska koppla på vattenslangen får att kolla vattentempen, kanske kommer funka där får hoppas på de.

man intressant o veta att de e olika givare för olika slags digitala/analoga baser

D_Stenlund
2009-05-31, 20:14
en fråga nu när ja ska koppla in en vattentemp givare, spelcar de någon roll på vilken kylarslang den sitter? övre / under, eller den lilla som går in till värme-elementet?


tacksam för svar

D_Stenlund
2009-05-31, 22:21
någon måste veta vilken slang ja ska koppla tempgivaren på, är en sådan här jag menar.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=135328

Vart är de man ska mäta kylarvattnet..