handdator

Visa fullständig version : Hålla koll på batteriladdning med mätare



zoddri
2009-05-29, 13:03
Jo, såhär är det:

Batteriet ska flyttas till skuffen. Lampan i instrumentbrädan som varnar ifall laddningen är låg kommer att avyttras.

Jag vill väldigt gärna ha en mätare som reagerar direkt ifall laddningen av batteriet avbryts, en nål som börjar peka åt helt fel håll det vill säga.
Att koppla en voltmätare på batteriet borde ju inte ge den effekten eftersom batteriet sakta laddas ur, jag vill ha en omedelbar och väl synlig reaktion.

Hur ska jag lösa det problemet?

razer
2009-05-29, 13:16
Varför ska du ta bort lampan i instrumenthuset som indikerar att generatorn laddar?

Ett alternativ är att montera en annan lampa från D+(tror det heter så) på generatorn.

zoddri
2009-05-29, 13:19
Risken/chansen att det kommer att byggas om relativt mycket bakom instrumentbrädan är stor så..

Dessutom är det en fördel att ha en mätare som är "död" om nåt går fel med laddningen eller om den av nån anledning inte får signal. En lampa kan ju gå sönder och då vet men inte nåt före det är för sent.

GTI-nissen
2009-05-29, 14:01
Det låter som om du ska ha en Amperemätare som visar både plus- och minusladdning, men det gör nog de flesta för bilbruk.
Den seriekopplas på pluskabeln som går från batteriet. Startmotorn hoppar du över.

Alternativt, om du är orolig för att en lampa ska gå sönder, använd två!

Fireball
2009-05-29, 14:51
Alternativt, om du är orolig för att en lampa ska gå sönder, använd två!

Eller en lysdiod...

zoddri
2009-05-29, 15:03
Orsaken att jag inte vill använda lampa igen är följande:

Om signalen till en lampa bryts så märker jag inte det. Om allt fungerar som det ska så lyser lampan inte och om signalen till den bryts så lyser den inte heller.

Om signalen till en mätare bryts så "dör" mätaren. Därför är det, enligt mig, bättre att använda en mätare eftersom jag inte bara får veta om nåt händer med laddningen. Jag får också veta om något händer med övervakningssystemet.

Kan vi skippa pratet om lampor/dioder och återgå till ursprungsfrågan?

Danne_
2009-05-29, 16:06
Måste inte lampan finnas där för att starta laddningen? Utan lampa ingen laddning. Så det finns en mening med att den sitter där.

Fireball
2009-05-29, 16:54
Jag hade installerat en voltmätare i ditt fall.
Här är en bra artikel om frågan från Autometer:

http://www.autometer.com/tech_faq_answer.aspx?sid=1&qid=5

Manny
2009-05-29, 18:04
Voltmätare är nog enklast. Visar 13,5-14 volt när bilen är igång och laddar. Lägger generatorn av så visar den bara runt 12 volt.

ture
2009-05-29, 18:36
Måste inte lampan finnas där för att starta laddningen? Utan lampa ingen laddning. Så det finns en mening med att den sitter där.
helt rätt

Laddnings lampan är jordad i generatorn via kolen.

Generatorn är en elektromagnet och behöver en spänning för att börja ladda, den spänningen får den från lampan som då när generatorn börjat snurra magnitiserar.

När den sedan börjat ladda flyter det en spänning i kabeln FRÅN kolet till lampan, då blir det + mot + och lampan slocknar.

mvh
t

Dave the brave
2009-05-29, 18:47
En variant på voltmätare är sådana här:

http://www.curtisinstruments.com/index.cfm?fuseaction=cProducts.dspProductCategory&catID=15

På jobbet använder vi en typ (dock inte curtis) till våra 24V-produkter som kan programeras så att mätaren visar tomt vid tex 23 Volt och fullt vid 25. Tror att vissa även finns med alarmsignal som kan programeras till lämpligt värde.

zoddri
2009-05-30, 16:39
Jag hade installerat en voltmätare i ditt fall.
Här är en bra artikel om frågan från Autometer:

http://www.autometer.com/tech_faq_answer.aspx?sid=1&qid=5

Detdär var en väldigt bra artikel, tänkte i just de banorna men blev rekommenderad amperemätare. Satsar väl på en hederlig voltmätare och ser hur det går.

Då gäller det att hitta en bra mätare.. :)

gtd_stefan
2009-05-30, 23:01
absolut.. satsa på en voltmätare. men behåll laddningslampan med. annars fungerar det inte.