handdator

Visa fullständig version : Frågor om Golft GTi -05



lillBoije
2009-05-28, 21:35
Hallå!

jag är helt ny på vw äver huvud taget men har fått låna en Golf GTI -05 med DSG lådan och tycker den är helt suverän. Så funderar på att köpa en sådan själv, vill gärna ha med DSG:n.

Då är min fråga, håller dom för ett vanligt chip? går bränsleförbrukningen ner nånting vid vanlig körning om man chippar? Skulle det eventuellt gå att köra på bana? alltså inge vrålkörning utan nångång per år ( max 4 gånger ). Och då skulle jag även vilja ha 4 punkts bälte, någon som vet hur man fäster det? Vet att det kanske går att sätta i fästet i bak i dom där fästerna för bilbarnstol?

Blev många frågor nu, hoppas ni kan svara på någon :)

Mvh/ Johan

Zeeeta
2009-05-28, 22:15
Alla trimmfirmor och företag har som säljargument att chippning ska minska bränsleförbrukningen och visst, de kanske de gör, men knappt märkbart! Inte har jag märkt något iaf. Och så fungerar det alldeles utmärkt att chippa med DSG-lådan, dock så har jag inte stenkoll på hur mycket vrid lådan orkar med men de ska nog inte vara några problem. Och de kommer gå alldeles utmärkt att köra på bana med, lite roligare men manuel låda om det ska köras aktivt, men smaken är som baken! Bältet är jag osäker på, men öglorna för barnstolen måste fungera utmärkt! Kör på..!

DPC
2009-05-29, 06:48
Bränsleförbrukningen minskar inte. Motorn i GTI V är redan utlagd mot 98 oktan så det finns inget spelutrymme att med mjukvara förbättra förbrukningen.

Någon tur på bana då och då kommer att funka, men frekvent körning är inte att rekommendera då du tummar på alla marginaler som finns när du chippar motorn.

Premis
2009-05-29, 13:04
Om du nu skall bygga en racebil och byta bälten och ha dig så är det väl skit samma om du t.ex. skulle tappat 50% av livslängden på den eller om bränsleförbrukningen går upp eller ned en smula?

MKV GTI är kompetent i orginalutförande.

lillBoije
2009-05-29, 14:02
Ska inte bygga nån racebil..frågade om de gick med bältena och om chippningeng sänkte förbrukningen och om den håller för bankörning nångång om året.

nizmo
2009-05-29, 15:12
Dsg lådan pallar 360nm och det har dom flesta trimfirmor som gräns. sen så finns det kitt till dsg lådan att köpa hem så den pallar mer.. t.e.x en firma i usa minns ej namnet har steg 1 och 2.. steg 1 pallar typ 400nm+ lite till kostar 1000dollar och steg 2 pallar 500nm och kostar 2000dollar.. man måste byta dubbelkopplingen och oljepump och lite massa andra saker i den.. pratade med dahlbäcks racing som ska göra om min låda




Ska inte bygga nån racebil..frågade om de gick med bältena och om chippningeng sänkte förbrukningen och om den håller för bankörning nångång om året.

lillBoije
2009-06-02, 17:04
Okej jag förstår, är den manuella växellådan skön att köra med? vissa bilar har sån kort etta tycker jag, ingen som vet nånting om bäterna?

mvh/ Johan

canterbury
2009-06-02, 23:37
bältena vet jag inget om, bilen håller och är en av de snabbare på bana faktiskt i sitt segment :) rakt fram kankse inte snabbaste men rätt körd drar du de flesta, men de hänger inte med när det svänger. o bältena.... du sitter rätt bra i "sitta-still" stolarna... om du inte är 20 cm bred. annars be en firma sätt in bälten eller bulta fast en stång rätt över kupen o gör fästen där till bältena,,, personligen tycker jag det förstör... tyckte med det var häftigt med 4 punkts bälten en gång i tiden,, men sånt jäkla meck att ta sig in i och ur... nä det ska köras bekvämt och häftigt! gtin behöver inte mycket lull lull...

mtm
2009-06-03, 00:39
Ang. bältena så finns det stag, minns inte vad dom heter, som man fäster mellan stötdämpartornen i skuffen. Dom är ypperliga att montera bälten i.

Mr dOhC
2009-06-03, 00:52
Ang bälten så tycker jag att så länge man inte har båge i bilen ska man inte ha mer än vanligt 3 punktsbälte.

Därför att : Med ett 4 punktsbälte sitter du bom fast i stolen, än värre om man har race stol, slår du då runt med bilen och taket blir intryckt kan kroppen ej röra sig åt nåt håll. Du får förmodligen ganska "ont" i huvudet.

Med 3 punktsbälte i samma situation så kan kroppen glida ner åt sidan och förhoppningsvis klara sig bättre.

Krockar du "vanligt" såpass att ett 3 punktsbälte inte är bra nog har man nog större bekymmer oavsett 3 punkt eller 4 punkt

Zeeeta
2009-06-03, 08:28
Om du rycker ur baksätet så ser du att det finns gott om möjligheter att fästa racebälten! Vilket är ett bra kompliment när man kör på bana, tillsammans med ordentliga sportstolar sitter man som gjutet!

GTI30EDITION
2009-06-03, 09:02
Hallå!

jag är helt ny på vw äver huvud taget men har fått låna en Golf GTI -05 med DSG lådan och tycker den är helt suverän. Så funderar på att köpa en sådan själv, vill gärna ha med DSG:n.

Då är min fråga, håller dom för ett vanligt chip? går bränsleförbrukningen ner nånting vid vanlig körning om man chippar? Skulle det eventuellt gå att köra på bana? alltså inge vrålkörning utan nångång per år ( max 4 gånger ). Och då skulle jag även vilja ha 4 punkts bälte, någon som vet hur man fäster det? Vet att det kanske går att sätta i fästet i bak i dom där fästerna för bilbarnstol?

Blev många frågor nu, hoppas ni kan svara på någon :)

Mvh/ Johan

Hallå!

Att trimma en bil med DSG låda fungerar kalas. Idag finns det firmor som "flaschar" DSG lådan och då ska man kunna åka med ett högre vrid.

Slå en signal till Mattias på Stertman Motorsport så berättar han mer.

Mvh

lillBoije
2009-06-03, 20:25
Hallå!

Att trimma en bil med DSG låda fungerar kalas. Idag finns det firmor som "flaschar" DSG lådan och då ska man kunna åka med ett högre vrid.

Slå en signal till Mattias på Stertman Motorsport så berättar han mer.

Mvh

Okej får göra det :)!

Angående bälterna så är det inte så att jag tycker de är ballt eller nånting utan jag vill ha de för sin funktion ;)! Inte när jag åker vanligt utan när man befinner sej på bana..finns nog många som har sånna just för att de är häftigt osv men har aldrig vart i närheten av en bana.
Så det är därför jag vill ha de :)!
Angående staget i skuffen där, skulle du kunna kolla om du kommer på vad det var för något?

Mvh/ Johan

Premis
2009-06-03, 21:04
Därför att : Med ett 4 punktsbälte sitter du bom fast i stolen, än värre om man har race stol, slår du då runt med bilen och taket blir intryckt kan kroppen ej röra sig åt nåt håll. Du får förmodligen ganska "ont" i huvudet.

Mycket bra punkt. Mosat huvud p.g.a. intryckt tak är väl inte det roligast och inget vi önskar någon.

lillBoije
2009-06-05, 13:13
Mycket bra punkt. Mosat huvud p.g.a. intryckt tak är väl inte det roligast och inget vi önskar någon.

Japp väldigt bra :)! men jag undrade det eftersom jag tänkte på bankörning :)

Mvh/ Johan

nizmo
2009-06-05, 18:27
Finns en firma i usa hpa motorsport kan du beställa hem steg 2 kitt till dsg lådan för 7160kr =899 dollar då pallar lådan 500nm du kan varva den mer till cirka 7000nått varv och massa annat sen hitta bara en firma som byter delarna och programmerar allt dahlbäcks racing tar för det cirka 6000-7000kr så man kan räkna med cirka 20000kr så har man en grym låda.

lillBoije
2009-06-07, 10:03
okej, men man tycker ju att dsg lådan nästan borde ha samma hållbarhet som manuella, eftersom de igentligen är en manuell låda som växlas automatiskt? eller har jag fel :)?

Premis
2009-06-07, 12:49
okej, men man tycker ju att dsg lådan nästan borde ha samma hållbarhet som manuella, eftersom de igentligen är en manuell låda som växlas automatiskt? eller har jag fel :)?

Fel :)

lillBoije
2009-06-07, 15:21
Hehe okej I see..vad är de som skiljer i känsligheten då?

Premis
2009-06-07, 15:57
Hehe okej I see..vad är de som skiljer i känsligheten då?

Är inte lådkonstruktör så det kan jag inte svara på. Men det är två helt olika lådor, du kan inte jämförda dom en gång.

lillBoije
2009-06-07, 21:28
Hehe okej jag förstår :)! leter för fullt efter en GTi nu..hoppas jag hitar en jag vill ha till rimligt pris :D

Evil E
2009-06-07, 21:45
Finns en firma i usa hpa motorsport kan du beställa hem steg 2 kitt till dsg lådan för 7160kr =899 dollar då pallar lådan 500nm du kan varva den mer till cirka 7000nått varv och massa annat sen hitta bara en firma som byter delarna och programmerar allt dahlbäcks racing tar för det cirka 6000-7000kr så man kan räkna med cirka 20000kr så har man en grym låda.

ACE Competition har fört dialog med HPA för att kunna saluföra deras produkter och har inga hinder uppkommit bör de nog ha DSG upgrade i sitt sortiment vid detta laget.

Så vitt jag har förstått det så pallar DSG väsentligt mer vrid, men som original är den satt att slira när ett visst vrid uppnåtts. Vid flashing av DSG-varan flyttas denna gräns "framåt". Ifall jag minns rätt så får man i samband med flashningen även launchcontrol!