handdator

Visa fullständig version : Problem halvljusautomatik Passat -01



Viktor Cz.
2009-05-27, 21:53
Besiktigade bilen idag och fick nerslag på att bakljusen inte lös i halvljusautomatikläget. Bakljusen lyser endast när lyset är påslaget med ljusomkopplaren och så fick det tydligen inte vara ( dock har det varit så sen jag köpte bilen och jag har besiktigat 4ggr tidigare utan problem ).

Någon som vet vad detta kan bero på?

BALAN
2009-05-27, 22:26
Är inte det nån programering bara? Är så på pappas CC med. Är ju nån EU grej dedär

jollykent
2009-05-27, 23:35
Är inte det nån programering bara? Är så på pappas CC med. Är ju nån EU grej dedär

en -01 har inte CAN-bus system så du kan inte programmera ljuset via datorn

jollykent
2009-05-27, 23:36
Besiktigade bilen idag och fick nerslag på att bakljusen inte lös i halvljusautomatikläget. Bakljusen lyser endast när lyset är påslaget med ljusomkopplaren och så fick det tydligen inte vara ( dock har det varit så sen jag köpte bilen och jag har besiktigat 4ggr tidigare utan problem ).

Någon som vet vad detta kan bero på?

borde det inte bara vara att byta ljusomkopplaren? den har kanske börjat bli sliten?

Henrik.M
2009-05-28, 21:43
Är inte det nån programering bara? Är så på pappas CC med. Är ju nån EU grej dedär

Att jämföra elsystemet i en Passat CC med en Passat 3BG är som att jämföra elsystemen mellan en Volvo 240 och en Ny volvo S60. =)





en -01 har inte CAN-bus system så du kan inte programmera ljuset via datorn

1997 kom canbus på Passat så visst har den canbus. (Komfort/motor/broms system går delvis på canbus).
Belysningen är dock analog.

Förmodligen är det som du sen skriver ljusomkopplaren som är trasig invändigt.

BALAN
2009-05-28, 23:52
Jahaja :)

Coolt fel tycker jag, sälj den på tradera sen.

Viktor Cz.
2009-05-29, 17:36
Tack för tipset, då skall vi börja med att byta omkopplaren så får vi se om det löser sig..