handdator

Visa fullständig version : Rengöra topplock



bullten
2009-05-26, 23:05
Har skruvat isär min motor och behöver rengöra det för det ser inte så roligt ur och det är inte så roligt att skruva på det, allt som har suttit på/i toppen är bortplockat.
Nu till frågan, går det att sänka ner hela toppen i ett bad av t-röd och lämna den där i några timmar för att sedan borsta av all skit och sedan blåsa rent alla oljekanalerna med tryckluft, finns det några beläggningar eller något som kan ta skada av att bada den i alkohol.
Har tillgång till tvättskåp med avfettning men det är av sådan modell att avfettningen återanvänds och är därmed skitig, även då har jag tillgång till tryckluft att blåsa rent oljekanaler mm med.

om jag badar den i t-röd så dunstar ju det bra mycket snabbare än skitig avfettning som lämnar kvar en smutsbeläggning. Vad är bästa alternativet?

Mvh:bullten

Fredrix
2009-05-26, 23:10
Ultraljudstvätt?
Brukar finnas på industrier och verkstäder. Bra om man har kontakter där.

bullten
2009-05-26, 23:45
Ultraljudstvätt?
Brukar finnas på industrier och verkstäder. Bra om man har kontakter där.

kan tänka mig att det kostar en saftig slant om man inte har kontakter där eller ?

skulle det funka med t-röd ?

pekka kiiskilä
2009-05-27, 13:47
Jag har använt dieselbad med bra resultat men försök att få tag i den fetare dieseln den tar skiten bättre.

2stroke
2009-05-27, 14:01
Jag har använt dieselbad med bra resultat men försök att få tag i den fetare dieseln den tar skiten bättre.


DIESEL bad är det som gäller till det mesta !


.

jooeell
2009-05-27, 15:27
diesel is the shit lämmna den där en dag sen ska du se på grejer flytta runt den ibland och skrubba på den lite emellanåt sen avfettningsmedel till bilen och sen spola av med hgtryck gärna med värme då jäklar sen finns det würth fälgrengring fr alu det luktar o sticker i näsan (då är det bra) blir fint som fanken sen =P

bullten
2009-05-27, 15:32
Diesel var en bra idé, det hade jag helt glömt bort haha :)
tack för tipsen

Mr dOhC
2009-05-27, 17:15
Bromsrengöring/Bräkleen är effektivt, men dyrt...