handdator

Visa fullständig version : Panelfilter lika "dåligt" som öppet?



Cullberg
2009-05-26, 12:56
Man hör ofta att man inte skall köra med öppet luftfilter på VAG bilar, Dels för att det inte gör någon effekt skillnad och dels för att lmm går sönder.
Så därför går det helt bort.

Men nu när jag skulle köpa nytt luftfilter till bilen så fick jag bra pris på Green Cotton Panelfilter. Då är frågan, är det lika kass att köra med det som ett öppet luftfilter?

Det skall ju göras rent precis som ett öppet så frågan är om oljan tar kål på lmm tråden? Annars borde det vara mer ekonomiskt då man kan köra med det längre, eftersom man gör rent det ordentligt emellanåt... Bara en fundering.

foffa2002
2009-05-26, 14:20
Man hör ofta att man inte skall köra med öppet luftfilter på VAG bilar, Dels för att det inte gör någon effekt skillnad och dels för att lmm går sönder.
Så därför går det helt bort.

Men nu när jag skulle köpa nytt luftfilter till bilen så fick jag bra pris på Green Cotton Panelfilter. Då är frågan, är det lika kass att köra med det som ett öppet luftfilter?

Det skall ju göras rent precis som ett öppet så frågan är om oljan tar kål på lmm tråden? Annars borde det vara mer ekonomiskt då man kan köra med det längre, eftersom man gör rent det ordentligt emellanåt... Bara en fundering.


Hej

Bromsning av panelfilter gav minus 1-3Hk.
Dom renar väldigt dåligt.
Dom har samma dåliga olja


Orginal filter och burk räcker lätt till 400Hk


Ang ekonomi så kostar ju Biltema och andra orginal pirat pappfilter ca 40:-

gnytt
2009-05-26, 14:25
Lånar tråden lite.

Men hur fungerar AEM nya oljefria öppna filter då? Där finns ju ingen olja som kan fastna på lmm-tråden?

Mvh/

Premis
2009-05-26, 17:49
Vad är du ute efter? Lite bling i motorrummet eller funktion? Är det bling så kan man väl ta vad som än skiner :).

Funktion? Då är det orginal som gäller.

Cullberg
2009-05-26, 17:52
Premis: Vilket svarade du på?

ThomasT
2009-05-26, 18:26
Man hör ofta att man inte skall köra med öppet luftfilter på VAG bilar, Dels för att det inte gör någon effekt skillnad och dels för att lmm går sönder.
Så därför går det helt bort.

Men nu när jag skulle köpa nytt luftfilter till bilen så fick jag bra pris på Green Cotton Panelfilter. Då är frågan, är det lika kass att köra med det som ett öppet luftfilter?

Det skall ju göras rent precis som ett öppet så frågan är om oljan tar kål på lmm tråden? Annars borde det vara mer ekonomiskt då man kan köra med det längre, eftersom man gör rent det ordentligt emellanåt... Bara en fundering.

Jag skulle aldrig välja ett eftermarknads panel filter för det finns ingen logisk anledning, då det bara har sämre egenskaper och är dyrare.

När jag hade min GTI så körde jag med ett öppet för att det genererade ett mustigare ljud. Det som är viktigt då är att man är försiktigt vid inoljning samt att filter/LMM sitter fast ordentligt. Annars så vibrerar LMM sönder.

gnytt
2009-05-26, 20:19
Men som sagt, någon som vet något om det oljefria aem filtrett?

Mvh

ThomasT
2009-05-26, 22:13
Men som sagt, någon som vet något om det oljefria aem filtrett?

Mvh

Det har väl samma för och nackdelar som vilket öppet filter som helst.



.

vr6_mannen
2009-05-26, 22:17
jag har med hört det med att lmm går i sönder med öppet filter ... men jag hade det på min vr6 körde typ nästan 9 tusen mil utan problem.. sen har jag det på min golf 5 tdi nu och inga problem

R.S
2009-05-27, 00:18
Har läst en hel del om olika öppna filter från de kända tillverkarna, läst folks kommentarer som använd dem, tittat på testresultat etc. Många kör med exempelvis K&N, vilket totalt sett är ett bra filter som renar helt OK (inte topp) och har ett bra flöde. Dock är det, som det redan sagts, känsligt med hur man re-charge'ar filtret (för mycket olja = illa och LMM kan gå åt skogen). JR's filter ska också vara bra (likt K&N) och vara något billigare.

Riktigt bra filter, som också är dyrare, är AEM eller Apexi. AEM Dryflow är en bra sort som finns att köpa lite var stans även i Sverige. Syntetiskt (evighetsfilter) som enkelt rengörs i tvålvatten och inte behöver inoljning. Det renar riktigt bra och har bra flöde (långt över orginalfiltren). Apexi är japanska, är lite knepigare att få tag men ska också vara vassa grejer (anses vara "top-of-the-line").

Kör man med ett bra öppet filter och ser till att köpa/tillverka en bra värmesköld som styr yttre luften direkt till filtret och som isolerar från motorns värme. Det ger lite mer effekt (men inga mirakel hk). Mellan/högregistret är där det känns bra med dessa.

gnytt
2009-05-27, 03:24
Okej, låter ju bra. Har redan köpt ett sådant aem dryflow, bara tänkte budgettrimma lite inför denna sommaren med ett sånt filter, extractor, Chip, avgas, kat och lite annat smått å gott medans man bygger på turbomotorn.

Och menar med lite intresse för bilar måste man ju förstå att man måste avskilja filtret från vamluften från motorn annars kunde ju tillverkaren satt ett litet filter direkt på lmm.en och sparat plats i motorrummet;)

Mvh/ Kibbe

Premis
2009-05-27, 16:40
Premis: Vilket svarade du på?

Jag undrar alltså varför du vill köra med ett annat filter än orginal i luftburken. Orginalfilter kostar väl 200kr något. Förstår inte riktigt varför man vill byta ut något fullt fungerande mot något som har potential att fungera sämre än orginal.

Premis
2009-05-27, 16:45
När jag hade min GTI så körde jag med ett öppet för att det genererade ett mustigare ljud. Det som är viktigt då är att man är försiktigt vid inoljning samt att filter/LMM sitter fast ordentligt. Annars så vibrerar LMM sönder.

Det är faschinerande vad folk gör för att försämra funktionen på bilen egentligen :). Har till och med hört folk som har MAP-konverterat och moddat sprut/kört piggyback bara för att kunna överleva lite oljespill ifrån ett öppet filter. Bara för att det är "bling". Hysteriskt roligt.

Cullberg
2009-05-27, 20:18
Lämnade tillbaka "grön bomull" filtret och kör numera på orginal igen =)

Premis: Vad ser du för bling i ett panelfilter? ;)

Premis
2009-05-27, 22:43
Lämnade tillbaka "grön bomull" filtret och kör numera på orginal igen =)

Premis: Vad ser du för bling i ett panelfilter? ;)

Det var nog en bra idé.

Noll bling, men definitionen av bling är rätt bred :)

foffa2002
2009-05-28, 17:37
Har läst en hel del om olika öppna filter från de kända tillverkarna, läst folks kommentarer som använd dem, tittat på testresultat etc. Många kör med exempelvis K&N, vilket totalt sett är ett bra filter som renar helt OK (inte topp) och har ett bra flöde. Dock är det, som det redan sagts, känsligt med hur man re-charge'ar filtret (för mycket olja = illa och LMM kan gå åt skogen). JR's filter ska också vara bra (likt K&N) och vara något billigare.

Riktigt bra filter, som också är dyrare, är AEM eller Apexi. AEM Dryflow är en bra sort som finns att köpa lite var stans även i Sverige. Syntetiskt (evighetsfilter) som enkelt rengörs i tvålvatten och inte behöver inoljning. Det renar riktigt bra och har bra flöde (långt över orginalfiltren). Apexi är japanska, är lite knepigare att få tag men ska också vara vassa grejer (anses vara "top-of-the-line").

Kör man med ett bra öppet filter och ser till att köpa/tillverka en bra värmesköld som styr yttre luften direkt till filtret och som isolerar från motorns värme. Det ger lite mer effekt (men inga mirakel hk). Mellan/högregistret är där det känns bra med dessa.

Många myter i samma svar.

K&N mfl dödar LMM pga att dom renar dåligt.
Oljan är inte den största boven i dramat.

AEM ,Apexi mfl renar inte bättre än orginal.
Dom släpper igenom mycket mer skit och förstör LMM dom med.

Och den skiten som går in gör att motorn slits MYCKET fortare.
Kolla hur turbon ser ut på valfri hobbytrimmad 1.8T från valfri firma som monterar öppet filter.


avskärmning ger inte heller något.
Fattar inte hur firmor ens vågar sälja dessa.

När du står still så suger den ju luften under huven hur du än gör.
Och när du kör så gör den inte heller någon nytta då strålningsvärmen inte är i närheten av den temp som motorn har när den står still på tomgång länge.

dvs plåten är värdelös hur man än vrider o vänder på det.


Har du mk4 och mk5 under 400hk så låt skiten vara.

R.S
2009-06-03, 02:08
Många myter i samma svar.

K&N mfl dödar LMM pga att dom renar dåligt.
Oljan är inte den största boven i dramat.

AEM ,Apexi mfl renar inte bättre än orginal.
Dom släpper igenom mycket mer skit och förstör LMM dom med.

Och den skiten som går in gör att motorn slits MYCKET fortare.
Kolla hur turbon ser ut på valfri hobbytrimmad 1.8T från valfri firma som monterar öppet filter.


avskärmning ger inte heller något.
Fattar inte hur firmor ens vågar sälja dessa.

När du står still så suger den ju luften under huven hur du än gör.
Och när du kör så gör den inte heller någon nytta då strålningsvärmen inte är i närheten av den temp som motorn har när den står still på tomgång länge.

dvs plåten är värdelös hur man än vrider o vänder på det.


Har du mk4 och mk5 under 400hk så låt skiten vara.

Har inte hört någon som pajjat sin LMM med K&N om man sköter grejerna och oljar in rätt (själv kört med det ett bra tag utan några som helst problem). De renar inte dåligt men de renar inte lika bra som filtren i toppskiktet.

Har sett ett antal oberoende tester där kända filter ställts mot varandra och AEM's filter renar mycket bra och flödar mycket bättre än orginalfilter (i både rent och smutsigt tillstånd). Utöver det finns det ett antal ytterligare fördelar (som ifs inte hör till det som diskuteras nu), lättare att själv utföra service, billigare i längden i och med att det är evighetsfilter m.m.

Gällande turbo kan jag inte uttala mig. Efter hur lång tids användning menar du att turbon ska se skit ut ? Vore intressant att kolla det då. Du tycks utgå från att alla trimfirmor har koll på vad som faktiskt är bra filter och det vet inte alla (...utan säger precis som dig att det är bara onödigt, ger inget m.m)

Avskärmning lär göra lite skillnad om man ser till att göra det ordentligt. Gör man inte det lär det ist. ge något i effektminskning. Nu pratar jag inte om någon standard kon-filtersköld utan mer likt exempelvis BSH's true seal box ("total" avskärmning från motorns värme). Har själv gjort en prototyp som är ett snäpp upp mot alla kända varianter som säljs på marknaden idag (globalt) för
2.0 TFSI'erna.

Utveckla gärna det där med "strålningsvärmen", förstår inte var du vill komma med det. Utgå nu inte från att bilen står stilla, i normalfallet åker man med bilen och då är det annat.

Har man ett vettigt eftermarknadsinsug, rätt skärmning och ett bra och rätt dimensionerat filter är det en bättre lösning än orginal luftboxlösningen (för MKV GTI).

Premis
2009-06-03, 12:30
Har man ett vettigt eftermarknadsinsug, rätt skärmning och ett bra och rätt dimensionerat filter är det en bättre lösning än orginal luftboxlösningen (för MKV GTI).

Definiera bättre tack.

R.S
2009-06-03, 13:57
Definiera bättre tack.

--> Orginal luftboxen är i sig hyffsat restriktiv men kör man orginal och vill ha något bättre är ett annat panelfilter en vettig uppgradering (än standard pappers som vid smutsigt tillstånd inte är vidare bra)

Med vettigt eftermarknadsinsug menar jag:

* rätt designat (inte onödigt snäva böjar, kortast möjliga transportväg)

* att det är en öppen och bred luftkanal hela vägen från filtret och att
positionen för LMM är satt rätt

* att röret i sig har en isolerande yta för att ta åt sig minimalt med
omkringstrålande värme

* att det filter som används har en tillräckligt stor filterarea och framför allt
att filtret är av hög kvalitet (mycket hög filtrering och högt flöde).
(i USA gäller motorgarantin med dryflow filter monterade)

* att en ordentlig avskärmning/luftkanal används mellan grillen och filter

Premis
2009-06-03, 17:56
--> Orginal luftboxen är i sig hyffsat restriktiv men kör man orginal och vill ha något bättre är ett annat panelfilter en vettig uppgradering (än standard pappers som vid smutsigt tillstånd inte är vidare bra)

Med vettigt eftermarknadsinsug menar jag:

* rätt designat (inte onödigt snäva böjar, kortast möjliga transportväg)

* att det är en öppen och bred luftkanal hela vägen från filtret och att
positionen för LMM är satt rätt

* att röret i sig har en isolerande yta för att ta åt sig minimalt med
omkringstrålande värme

* att det filter som används har en tillräckligt stor filterarea och framför allt
att filtret är av hög kvalitet (mycket hög filtrering och högt flöde).
(i USA gäller motorgarantin med dryflow filter monterade)

* att en ordentlig avskärmning/luftkanal används mellan grillen och filter

Jag bad dig definiera bättre, inte kläcka ur dig en massa personliga åsikter som du inte har något som helst belägg för. På vilket sätt skulle min bil bli "bättre" om jag river isär min bil på det sättet du beskriver?

ThomasT
2009-06-03, 18:39
--> Orginal luftboxen är i sig hyffsat restriktiv men kör man orginal och vill ha något bättre är ett annat panelfilter en vettig uppgradering (än standard pappers som vid smutsigt tillstånd inte är vidare bra)

"Hyffsad restrektiv..."

Restriktiv för vad....??

Orginal box fungerar nämligen alldeles ypperligt upp mot 4-500hk...


.

Cullberg
2009-06-03, 18:45
Jag bad dig definiera bättre, inte kläcka ur dig en massa personliga åsikter som du inte har något som helst belägg för. På vilket sätt skulle min bil bli "bättre" om jag river isär min bil på det sättet du beskriver?

Mer effekt bla antar jag att han menar såklart, Lär knappast få bättre väghållning direkt! Går väl att räkna ut gankska lätt vad det är han försöker komma fram till.


"Hyffsad restrektiv..."

Restriktiv för vad....??

Orginal box fungerar nämligen alldeles ypperligt upp mot 4-500hk...


.

Restriktiv gemfört med ett bra öppet filter precis som han skriver

Klart att det fungerar bra men tyfligen kan det fungera bättre precos om allt annat, Motorn lär knappast gå dåligt med orginal luftfilter och 400hk men vill du ha 401hk så verkar det som att ett vettigt "eget" filter kan vara den rätta vägen.

Väldigt många åsikter i denna tråden känner jag. Kanske hade varit bra med lite vettig fakta istället och inte bara vad alla säger som det verkar vara just nu...

Premis
2009-06-03, 20:49
Mer effekt bla antar jag att han menar såklart, Lär knappast få bättre väghållning direkt! Går väl att räkna ut ganska lätt vad det är han försöker komma fram till.

... jag har allt hört alla varianter så inget förvånar mig längre.

Nu går vi till botten med det här.

Grundläggande, det går inte att trolla med knäna:

Alla tyckare anser att alla insugskonstruktioner på alla bilar är felkonstruerade till den milda grad att det till och med begränsar luftflödet. Så är inte fallet, detta är ett säljargument som säljare av dyra flugnät (a.k.a. "öppna" filter) konstant verkar drömma ihop.

Din insugskonstruktion KAN var undermålig om du avser att pumpa in groteska mängder luft genom denna (läs: monstertrimmade bilar) och i det fallet kan du behöva öka flödet (du behöver dock inte använda ett sådant filter för att göra det). Du kommer troligen inte att råka ut för detta i en orginalbil som är vettigt konstruerad (som en VW).

Filtret sitter där av en anledning och den anledningen är att det skall hindra partiklar ifrån att komma in och förstöra din turbo, dina ventiler, ditt förbränningsrum etc. Ditt filter måste alltså kunna filtrera bort partiklar och samtidigt tillåtas flöda tillräckligt för att inte strypa lufttillförseln. Som bekant kommer ett material med hög filtreringsgrad ha begränsad genomströmningskapacitet (ja, om man inte frågar filtertrollen). Man säger att filtret har ett högt (B)etavärde (antalet möjliga partiklar som vill igenom ett filter / antal partiklar som faktiskt lyckats ta sig igenom)
Detta löser man genom att ge filtret stor yta. Det är därför ett panelfilter är veckat för att ge rätt flöde. Vi kan anta att lufttillförseln i form av kanaler (är ju oftast ett decimeterstort hål i sidan av luftburken) är mer än tillräcklig.

Dessa s.k. öppna filter påstås vara guds gåva till mänskligheten som en kompromisslös effekthöjare. Så är förstås inte fallet. För det första, flödet genom filtret KAN vara högre än ett orginalfilter (jämför med att köra helt utan filter) men det säger absolut ingenting om motorns luftbehov vilket kan ligga långt under vad orginalfiltret faktiskt flödar.

Steg ett borde isåfall vara att avgöra motorns luftbehov och sedan beräkna filter efter detta. Bekvämt nog har tillverkaren av motorn redan gjort detta åt dig. Trimmar du mycket har du dock anledning att se över konstruktionen om den då visar sig vara undermålig.

Steg två är att avgöra hur mycket partiklar du är beredd att låta motorn suga i sig under den tilltänkta livstiden. Detta påverkar alltså livslängden/slitaget på motorn. Det är här Betavärdet kommer in. Beroende på vad du skall ha motorn till så har du troligen olika krav på betavärde. En vanlig personbil och en dragster har troligen väldigt olika krav på betavärde (en dragster kanske inte ens har filter).

Steg tre är att välja filtertyp. Ett visst flöde + ett visst betavärde ger en viss filterstorlek beronde på filtertyp vald. Ju högre flöde med bibehållet betavärde ju större ytstorlek (läs: större luftburk).

(Nu finns det säkert ännu fler steg, men det är en generalisering jag gör).

Nu kommer vi till s.k. öppna filter:

Filterarean är ofta relativt liten (i bästa fall lika stor som ett orginalfilter). Det brukar ju inte vara några större problem att faktiskt se (!) igenom filtret. Säg då att filtret faktiskt flödar bättre, vad har man då gjort? Jo man har sänkt betavärdet, det släpper igenom en större mängd partiklar. Detta försöker man ibland lösa genom att stryka ett lager olja över filtret (öka betavärdet) med effekt att flödet kan minska.

Man försöker alltså trolla.

Nu säger jag inte att "öppna" filter är 100% skit. Har du behov av att knö in stora mängder luft genom ett filter så kan det t.o.m. vara praktiskt att använda ett sådant filter då ett motsvarande pappfilter (med högt betavärde) skulle bli för stort för att få plats i din trimmade motor. Här har du dock gjort ställningstagandet: Hög effekt, lågt betavärde. Du accepterar alltså ett högre slitage på motorn för att mäkta med en högre effekt. Detta gäller trimmad motorer motorer med stort luftbehov (orginalbilar med stort luftbehov har en konstruktion därefter för filter med höga betavärden).

Du kanske har behov av ett öppet filter (gillar inte ordet egentligen men ..). Men då skall du ha gjort ovanstående ställningstagande.

Så tänker jag när jag överväger att byta ut en fullt fungerande väldimensionerad konstruktion med något annat.

R.S
2009-06-04, 00:24
Eftersom det tydligen är förutbestämt att öppna filter är onödiga, att orginalkonstruktionen minsann är tillräckligt bra för orginal samt trimmat (för VW gör ju alltid allt rätt.....), att öppna filter är sämre i och med mindre filterarea etc. finns det egentligen inte mycket mer att prata om. Filterarean är viktig men faktorer som flöde i smutsigt tillstånd, materialtyp etc är faktorer som är minst sagt lika viktiga i sammanhanget.

Det jag skriver baserar sig på en hel del data som jag läst på under en längre tid (inte tillverkarnas egna info) om såväl insug som filter samt egen upplevd skillnad i repons i min egen bil m.m.

Om det jag redan beskrivit är uppfyllt går det att åstadkomma effekthöjning och bättre respons gentemot orginal (även för bilar som inte har mastodont hk).
Ger det en effektminskning som nämts tidigare, har man inte gjort saker o ting hela vägen.

Premis
2009-06-04, 09:22
Om det jag redan beskrivit är uppfyllt går det att åstadkomma effekthöjning och bättre respons gentemot orginal (även för bilar som inte har mastodont hk).
Ger det en effektminskning som nämts tidigare, har man inte gjort saker o ting hela vägen.

Nej så kan du inte säga. Du generaliserar å det grövsta. Du måste analysera varje konstruktion individuellt istället för att prockla ut att ett grönt filter är den universala lösningen på alla effektproblem. Själva filtret är verkligen inte det första du behöver kolla på när du skall öka en motors andningsförmåga.

foffa2002
2009-06-04, 10:34
Man kan ju enkelt säga såhär.
Jag är ju den enda som gör vettiga back to back tester i bromsbänk och har ju mest effekt i MK4.
99.9% av alal andra tester är sponsrade av företag.
Precis som både lintec och det dryflow testet som finns på nätet.

Jag bygger utan kompromisser.

MK4 och MK5 filter klarar lätt 400hk.
När vi bromsade så plockade vi av orginalluftburken.

Det finns flödesdiagram från K&N.
Och jag kan ju säga att alla jävla små konfilter som dom säljer inte ger mycket mer än MK4 orginal.

När jag beställde mitt filter från K&N så la jag in en spec på 750Hk
dvs ca 75lb/min.
Behöver jag påpeka att mitt filter är stort som en soptunna med 160mm inlopp. :))

Enda skälet till att jag kör K&N är att dom har det största programmet med många olika storlekar på filter.


Men om jag kunde så skulle jag bygga en box med dubbla MK4 orginalfilter.

mtm
2009-06-04, 10:51
Varför är det ingen som gör som på jänkare, bygg om det så det sitter ovanför/utanför huven! Massa luft, ingen motorvärme... :D

R.S
2009-06-04, 12:53
Säger inte att det är lösningen på alla världens problem utan säger att det blir bra om man ser till att göra det bra (..och inte dra dra allt över en kant och säga "öppet filter är inget att ha"). Säger heller inte att filter är det absolut viktigaste men att det är viktigt. Räcker inte med att ha en bra insugskonstruktion om man använder filter av dålig kvalitet etc.

Gällande att ta luften via huven istället; skulle säkerligen gå att göra en riktigt bra lösningen där om man nu har lust att skära i huven och modda lite :-)

För övrigt finns det insugs/filterlösningar med flera filter, dock inte vanliga.