handdator

Visa fullständig version : Motorn rycker när man släpper gasen



mtm
2009-05-24, 19:52
Jaha, problemen avlöser varandra... yey...

Som rubriken säger så rycker motorn till när den varvar ner.

Ungefär som att man gasar till lite precis när den kommer ner till tomgång.

Rycket är större ju "längre" den varvat ner, dvs. släpper man gasen vid 2k varv rycker den till litegrann och släpper man gasen vid 5k varv så är det ett större ryck.

Svårt att beskriva det, så håll till godo med en liten video (http://www.youtube.com/watch?v=rY04BpddylU)!

Vid 11-12 sekunder ser man ett litet ryck. Sen var tanken att man skulle se ett större ryck när jag varvar upp mer, men kameramannen fick ticks EXAKT (!?) samtidigt som när motorn ryckte, så det syns inte.

Tips: kolla i HQ, annars syns det verkligen inte.

Har sökt lite här och på vwvortex och har fått lite förslag, men jag vill ha ett svenskt "second opinion".

Edit: Har läst av felminnet och där var det tomt. Kan också tillägga att den beter sig sådär oavsett om ACn är av eller på och oavsett om motorn är varm eller kall.

Sen får gärna någon kommentera alla ljud som bilfan har för sig...

Ett ljud vet jag vad det är, och det är canistern eller vad det heter.

Sen finns det ett gnisslande/tjutande ljud... ?

Och ett knackande ljud... ?

Några idéer? Finns en till video (http://www.youtube.com/watch?v=loT_vmksI_s&feature=channel_page).

Knackandet hörs bäst mellan 0:23 och 0:28 typ...

Svårt att höra på en video, men bättre än inget antar jag...

En back öl utlovas till varje löst problem! :)

D_Stenlund
2009-05-24, 20:45
att den knackar kan väl vara så lätt som slitna tänddelar, att du behöver byta olja och ge den friskt nytt filter så borde de väl försvinna om inte toppen börjar bli dålig ?

mtm
2009-05-24, 22:03
Sen jag tog över bilen för 4 år sen, den hade då gått 8500 mil, har jag servat den med intervaller på 500-1000 mil eller 2ggr per år. Den har snart gått 13000mil.

Det som är gjort varje service är att jag bytt olja och oljefilter. Sen när det har varit lämpligt har jag bytt annat så som bromsvätska och luftfilter.

Senaste servicen gjorde jag för typ en månad sen, då bytte jag olja, oljefilter, vxl-lådsolja och luftfilter.

Har vid ett tidigare tillfälle, typ ett år sedan haft motorn igång utan ventilkåpan för att lyssna efter om det var lyftarna som förde oväsen, då hördes inga knackningar. Så fort ventilkåpan var tillbaka så var knackningarn tillbaka.

Så vitt jag kan minnas har knackningarna funnits där sen jag skaffa bilen och det låter inte mer eller mindre sen dess.

Kan också nämna att det första jag gjorde när jag skaffat bilen var att byta kamrem och alla tillhörande slitdelar. DOCK tror jag inte att jag bytte vattenpumpen. Jag minns att det var något med vattenpumpen, men inte om den byttes eller inte.

Vid kamremsbytet monterades också nya Halo stift.

D_Stenlund
2009-05-24, 22:28
låter skumt, men tänk inte så mkt på knackningarna de är nog inte fara

mtm
2009-05-24, 22:30
Nä, kan ju tycka att om det hade varit något allvarligt hade väl nån felkod dykt upp.

Inga idéer om ryckningen?

mtm
2009-05-25, 19:48
Har jag fått ett fel som ingen haft tidigare eller som ingen vet vad det kan bero på?

blackfox
2009-05-25, 20:40
vattenpumpen?

mtm
2009-05-25, 21:08
vattenpumpen?

Har du lust att utveckla det lite?

VWR18
2009-05-25, 21:08
Kamkedjan, kan vara kedjespännaren som är slut/trasig.
Ser du några spår/slitage på insidan av kåpan?

mtm
2009-05-25, 21:09
Kamkjedjan, kan vara kedjespännaren som är slut/trasig.
Ser du några spår/slitage på insidan av kåpan?

Redan? Efter knappa 5000 mil? Har inte kollat där, får göra det.

VWR18
2009-05-25, 21:14
Redan? Efter knappa 5000 mil? Har inte kollat där, får göra det.

Inte allt för ovanligt fel att spännare ger upp men kanske inte på så pass låga mil.
köp ett motorstetoskop på biltema och lysna dig till var ljudet kommer ifrån, kostar typ 50kr!

mtm
2009-05-25, 21:23
Nej, jag tycker det låter konstigt. Speciellt så som jag behandlar bilen, dvs snällt.

Får göra så, undrar om mekonomen eller nån närmare har...

Inga idéer om ryckningarna då?

Bastard66
2009-05-25, 21:40
Jag hade typ liknande ljud och det var spännaren till kedjan som var kass.. Dock så hördes det ett mkt tydligt rasslande när man gasade för hand med öppen huv, bara lite gas och släppa ner den då rasslade det reäljt.

Kan dock inte tänka mig att det är spännaren som e kass i ditt fall då jag bytte min nu först vid 29000 mil. Dock så är det en Audi jag har men motorn är ju i princip likadan. Fick ett tips från en VAG mekaniker att det ev kunde vara oljesilen som kleggat igen men så var det inte i mitt fall..

Kanske värt att kolla upp silen?

mtm
2009-05-25, 21:50
Bastard66: Inget är omöjligt, men jag har som sagt haft ventilkåpan av och då hördes det inget rassel. Har inte hört något rassel nu heller.

Vad skulle oljesilen orsaka? Rycket eller nått oljud?

Vart sitter silen?

ThomasT
2009-05-25, 22:03
Vad kör du med för olja?

mtm
2009-05-25, 22:10
Senast slog jag i Castrol Magnatec.

Snålar aldrig på saker till bilen. Köper i stort sett alltid nya delar när jag byter något, oftast original också då jag har verkstadsrabatt.

Byter hellre saker i förebyggande syfte än väntar tills något rasar.

ThomasT
2009-05-25, 23:51
Senast slog jag i Castrol Magnatec.

Vilken viskositet?

mtm
2009-05-25, 23:56
vilken Viskositet?

5w-40

blackfox
2009-05-26, 02:08
ja alltså när vattenpumpen börjar ge upp brukar den ge ifrån sig sånt ljud. hörs dock inte när man kör eller så, men stillastående brukar den "rassla" så. Men att den rycker beror nog inte på vattenpumpen.


EDIT: jag hade konstiga knackningar på min passat när jag köpte den, köpte en flaska motortvätt som man häller i oljan och sedan bytte olja. Då försvann många fenomen på en gång bland annat knackningar och så.

mtm
2009-05-26, 02:39
Ok, nä, inget som rasslar. Bara tre (typ) distinkta tjut.

Kör alltid i en sån här (http://www.wynnsbutiken.com/Shop/Index.php?sArtId=47244) vid varje oljebyte.

mtm
2009-05-26, 22:26
Eftersom ingen verkar ha någon idé när det gäller ryckningarna så får väl jag komma med förslag så kanske någon reagerar. :)

KAN det vara:

-Diverter valve (heter på svenska?) ? Detta byttes i samband med att jag köpte bilen.

-N75 ?

-Motorfästen/kuddar? Dvs, att den beter sig normalt, bara det att motorfästen blivit så dåliga att motorn får för stor rörelsefrihet?


Tacksam för hjälp!

mtm
2009-05-27, 16:51
Kan det vara så att det jag ser är när tomgångsmotorn kickar igång.

Och eftersom det bakre motorfästet är dåligt så blir det mer påtagligt?

mtm
2009-05-29, 02:01
Var ner en sväng på VAG idag, behövde beställa lite delar.

Passade på att be en mekaniker om lite hjälp angående motorrycket.

Kontentan av det samtalet var att jag skulle göra rent spjällhuset och sedan göra en grundinställning. Annars var jag tvungen att lämna in den för en felsökning = dyrt.

Så, vad kan ni dela med er för erfarenheter när det gäller att rengöra spjällhus.

Läste någonstans om brakecleaner och varsamhet.

Någon i norrort sthlm som vill tjäna en slant när det är dags för grundinställningen - behöver VAG-COM till det.

Edit: Funkar den billigare kabeln till min bil?
KKL-USB (http://nascom.se/produkter2.php?Cat1=1&Cat2=1&Prod=111&Col=2)

mtm
2009-06-04, 16:18
Igår rengjorde jag spjället, temp sensorn (insuget) samt LMM trots att ingen av delarna var särskilt skitiga.

Idag åkte jag till VAG och fick hjälp med grundinställningen.

Den rycker fortfarande. MEN efter lite överläggningar med två mekaniker kom vi fram till diagnosen att det är mig det är fel på, inte bilen. ;) Vilket är skönt...

Kommer byta bakre motorfästet också, så slipper jag iaf se ryckningen. :)