handdator

Visa fullständig version : Går motorn för tunnt?



kim_gulle
2009-05-24, 13:34
Var nyss på besiktning med min 16v och fick se att CO halten bara låg på 0.6.
Det är en KR motor jag har och jag undrar om det är nån som vet vart nånstans CO halten ska ligga på en sån?

0.6 såg ut att vara för lite och tändstiften är faktiskt hyfsat vita och luktar bränd plast. :P

Janne.M
2009-05-24, 15:39
CO:t på min Gti 8v skulle iaf ligga på 1 (standard) lite högre vid trim

kim_gulle
2009-05-25, 14:34
CO:t på min Gti 8v skulle iaf ligga på 1 (standard) lite högre vid trim

Jo har för mig att det skulle vara kring 1 på KR också. Sen så är den ju vässad med nåra sportkammar, extraktor etc. Kompet är på 12-13 kilo så jag tyckte att 0.6 lät lite för lite.

kim_gulle
2009-05-26, 13:43
Ingen som håller med så jag kanske kan försöka ställa på trycket lite?
Fick veta häromkvällen när jag och några polare var ute och körde att det rök svart som satan från min bil när jag tryckte fullt. Brukar inte det vara för att det kommer sjukt mycket soppa?

Janne.M
2009-05-26, 19:11
CO:halten ställer du vid K-jet bränslehuvudet och att den ryker svart på fullgas betyder att du får för mycket soppa vid fullgas. Och då din är trimmad så hoppas jag att du fixat till "bränslemojängen" (glömde helt bort namnet) på framsidan av blocket så att den blir ställbar, samt sett över spridarna, ställt styr och systemtryck, kollat att fullgas switchen, termokontakten fungerar etc, stämmer inte detta på en vanlig/trimmad motor så kommer den inte att ha hyffsat bra blandning över hela registret.

CO:t du fick på besiktningen skruvar du upp med CO:skruven resten får nån ställa in som kan det

G60 V-spec
2009-05-26, 19:28
"bränslemojängen" på framsidan av blocket heter också varmkörnings regulator =).


Mvh Vlado

GTI-nissen
2009-05-26, 20:29
Eller styrtrycksventil. ;-)

G60 V-spec
2009-05-26, 20:40
I org. VW service handbok står det varmkörnings regulator just pga. att den reglerar trycket vid kall och varm motor :).

Men kanske finns fler namn :p