handdator

Visa fullständig version : Växellåds funderingar 02A - 02J



freddan84
2009-05-24, 12:14
håller på med min golf mk2 1,8T projekt och står nu i valet och kvalet om jag ska satsa på den 02A låda jag har, i med en ordentlig diff osv..

ELLER

om man ska utgå från en 02J låda..? (blir att tillverka ett nytt växellådsfäste men det ska inte vara några problem)

effekten kommer ligga kring 380 - 400 hk.

försökt söka mig lite information om skillnaderna på dessa, bara hört att 02J ska vara snäppet starkare eller tåligare men vad det innebär vet jag inte. väl medveten om att körsätt har stor betydelse för växellådan osv...

åker jag på att byta koppling och svänghjul då med?

på bildelsbasen så kostar dessa lådor mellan ca 7 - 14 000 beroende på skick osv..

mycket tacksam för all värdefull info jag kan få om detta

mvh // Freddan

razer
2009-05-24, 18:24
02J och 02A har i princip samma delar i sig. det som skiljer är flänsarna och att utsidan på huset skiljer lite.

Jag kör med en 02J låda med växellådshus från 02A och flänsar från 02A (tdi 100mm med genomgående skruv)...

Ska du ha en starkare låda, satsa på 02M eller 02Q.

Sn00k
2009-05-24, 19:28
det skiljer en hel del mellan 02A och 02J.. härdningen på dreven för att nämna EN av dom viktiga detaljerna.. en annan är dom nya sync-ringarna som gör det möjligt att växla över 7000rpm vilket är helt döfött med en vanlig 02A-låda.

drev, medbringare, koppling etc passar rakt emellan dom vilket är smidigt.

7-14.000 låter galet dyrt för en 02J..

02M är fina dubbelpinjongs-lådor, men tveksamt om dom tål så mycke mer än en ombyggd 02A/J/C/Z/S.. det krävs kraftiga modifieringar för att få i den i bilen iaf.

huset sägs vara den veka biten på en 02A/J men vad många inte vet är att det finns förstärkta hus till dessa, med kraftigare gjutning och bättre legering.. byter man sen även lager till starkare som inte flexar så bör den, enligt min mening, med lätthet palla mer än en standard 02M..

..har ett eget recept på 02x-låda som ska få piskas med fulldiffad 4wd i sommar.. vi får se va den tål när grejerna inte flexar.. då är det drevens styrka som räknas, å där ligger 02M i lä.

foffa2002
2009-05-24, 19:49
det skiljer en hel del mellan 02A och 02J.. härdningen på dreven för att nämna EN av dom viktiga detaljerna.. en annan är dom nya sync-ringarna som gör det möjligt att växla över 7000rpm vilket är helt döfött med en vanlig 02A-låda.

drev, medbringare, koppling etc passar rakt emellan dom vilket är smidigt.

7-14.000 låter galet dyrt för en 02J..

02M är fina dubbelpinjongs-lådor, men tveksamt om dom tål så mycke mer än en ombyggd 02A/J/C/Z/S.. det krävs kraftiga modifieringar för att få i den i bilen iaf.

huset sägs vara den veka biten på en 02A/J men vad många inte vet är att det finns förstärkta hus till dessa, med kraftigare gjutning och bättre legering.. byter man sen även lager till starkare som inte flexar så bör den, enligt min mening, med lätthet palla mer än en standard 02M..

..har ett eget recept på 02x-låda som ska få piskas med fulldiffad 4wd i sommar.. vi får se va den tål när grejerna inte flexar.. då är det drevens styrka som räknas, å där ligger 02M i lä.



Nu är det ju inte lagrena som flexar isär utan det är hela axlarna som böjs vid fullt ös.
Jag hade det fetaste skalet på min.
Och det var nytt o fint.

Du kommer aldrig att få en 02A/02J att palla närmare 800Nm i orginalutförande som 02M gör.

Daniels första låda gick i 6 år innan 2an rasade med ca 800Nm.



02a/02J är döfött om man vill ha över 400Hk/500Nm även med quifedrev.sqs etc

razer
2009-05-24, 19:51
02j info

Jag har ju samma syncringar i min 02J låda som i dom 02A lådor jag rivit...

freddan84
2009-05-24, 22:34
vill helst om möjligt utgå från 02A lådan. med detta menar jag inte att kosta på den 30K utan "normala, lagom" summor om man kan kalla det så.
vad hittar man de förstärkta husen till 02A?
sett att det finns drevsatser till dessa för runt 30 tusenosv...

tänkte jag skulle ringa till David på DLI imorgon och höra mig för lite...

tackar för dessa svar hittills.

freddan84
2009-05-24, 22:38
hur var det med passform på 02M gentemot min S3 motor? funkar det? drivaxlar - går det pussla ihop några knutar eller blir det en sellholmshistoria kanske?

Sn00k
2009-05-25, 00:04
Nu är det ju inte lagrena som flexar isär utan det är hela axlarna som böjs vid fullt ös.
Jag hade det fetaste skalet på min.
Och det var nytt o fint.

Du kommer aldrig att få en 02A/02J att palla närmare 800Nm i orginalutförande som 02M gör.

Daniels första låda gick i 6 år innan 2an rasade med ca 800Nm.



02a/02J är döfött om man vill ha över 400Hk/500Nm även med quifedrev.sqs etc

det mesta som rör sig är faktiskt i lagren.. men precis som du säger så flexar även axlarna en del.. dock inte lika mycke som rörelsen i lagren, så genom att eliminera detta så får man bukt med problemet med anliggningsytan på dreven.

du hade inte det fetaste skalet på din låda, nej, det fanns inte då du åkte med en sådan.
men jag är nyfiken på vilket hus du körde?
för att senare göra en jämförelse..

har inte pratat om att få en 02A/J att palla nånting i orginalutförande.. men med rätt förstärkningar så kommer det att hålla bra.

02M-lådorna finns det väl många som knäckt på R32:orna.. dom kanske är vekare?

foffa2002
2009-05-25, 15:29
Jag har ju samma syncringar i min 02J låda som i dom 02A lådor jag rivit...



De nya är från 2001

dvs 02A och 02J har samma till ca 1999-2000
Från 2001 frå du de nya

diffarna skiljer också med annat drev och fetare axel etc

foffa2002
2009-05-25, 15:32
det mesta som rör sig är faktiskt i lagren.. men precis som du säger så flexar även axlarna en del.. dock inte lika mycke som rörelsen i lagren, så genom att eliminera detta så får man bukt med problemet med anliggningsytan på dreven.

du hade inte det fetaste skalet på din låda, nej, det fanns inte då du åkte med en sådan.
men jag är nyfiken på vilket hus du körde?
för att senare göra en jämförelse..

har inte pratat om att få en 02A/J att palla nånting i orginalutförande.. men med rätt förstärkningar så kommer det att hålla bra.

02M-lådorna finns det väl många som knäckt på R32:orna.. dom kanske är vekare?


R32 har den veka lådan.
Så det går ej att jämföra.

Det finns 4 olika skal.
1:Tidig 02A
2:Sen 02A
3:02J
4:6speed 02 (K)

Och den 6 växlade med feta skalet kom redan till de tidiga VR5orna så från 1999 så kan man få tag på det.

Vet att DLI hade den sena från MK5 hemma om det var den du menade.


Finns även stödgördel med extra lager som gör dessa lådor 4 växlade.
Räddade dock inte lådan iaf :(


02M är det enda jag skulle köra =)
Tills något ballare dyker upp.


Men du får ju återkomma med bromspapper och info om hur den fungerade i sommar


//F

Sn00k
2009-05-25, 16:47
åfan, så R32:ans låda skiljer sig såpass mycke? bra att veta =)

då har jag hittat ett nytt skal i familjen nu då isf, som ser väldigt lovande ut, och självklart återkommer jag med när, var och hur jag rensat den ;)