handdator

Visa fullständig version : Golf 2 RP - Startmotorras :(



azarN
2009-05-23, 17:33
Tjo!

Efter att min startmotor rasat så har en lagerrulle ramlat ner i sprängkåpan och sedan blivit meddragen av svänghjul+koppling och slagit ett hål i växellådan in till diffen. Bilen läckte nu sur gammal växellådsolja i botten av sprängkåpan. Håler var cirka 5-6mm i diameter och såg ut som om man hade tagit en borrmaskin och borrat ett snett hål lite slarvigt. Provade att försöka trycka in en av lagerrullarna men den är större än hålet så det har inte kommit in något annat i diffen förutom lite mjuka aluminium järnflis.
Lösningen på problemet blev att borra och göra gänger för M8 och dra i en avsågad bult med ett spår sågat i änden och sedan epoxymetallim och sen idragen hårt. Sen monterades växellådan på bilen och allt runtomkring :) So far so good :D.
Nu till problemet :(
Efter monteringen gav man sig ut för provkörning och lade märke till att kopplingen tog lite längre ner än vanligt och att om man håller 2-3000 RPM och sedan stämplar bott ( snabbt och hårt ) så brukar ju bilen accelerera men nu slirar istället men bara om man har runt 2-3000 RPM och verkligen hastig-snabbt-stämplar på gasen. Annars är det ingen skillnad från förut.
Den slirar inte om man petar i en hög växel eller om man stämplar utan något våld utan endast vid snabb och hård stämpling på gasen. Dock så hade det ju läckt ut växellådsolja i sprängkåpan men den hade inte kladdat något på lamellen så det är inte det som är felet.
Har fått ett uttalande om att jag ska kontrollera "självjusteringen" av kopplingsvajern och få den justerad manuellt eller försöka smörja den automatiska. Om jag pumpar lite på kopplingen och sen går ut under huven så kan jag trycka ner kopplingsarmen cirka 2 cm och det verkar som att kopplingsarmen inte fjädrar tillbaka som den skall.

Janne.M
2009-05-23, 17:54
Antingen har du en kopplingswire med automatisk justering (dålig verkan = byt till en ny)eller så har du bara en vanlig manuell wire (inge svart veckad plastslang runt) så justerar du den enligt haynes eller efter detta http://www.brokevw.com/releasearm.html

Att den slirar skulle jag gissa beror på olja på lamellen, det är inte alltid det syns då den absorberar som F*n. Har du fått olja på lamellen så går det aldrig att få bort = byt, kan ju ha skadat nåt annat, kollat fjädrarna i tryckplattan?

azarN
2009-05-23, 18:50
Kikade inte så mycket på kopplingen överhuvudtaget då det inte var något vidare mycket olja. Körde 1 mil med hålet i växellådan innan demontering och reparation av lådan. Väl i lådan var det inte något vidare mycket olja att tala om att torka så lamellen har nog inte fått i sig någon olja.