handdator

Visa fullständig version : Slitage inredning Polo årsm 2001



mt4base
2009-05-22, 18:29
Jag och min kära hustru var nere i gbg idag och kikade på en vid första anblicken fräsch och helrätt utrustad vw polo gti med 125hk motorn.

Bilen hade rullat 6600mil och hade trevlig inredning med svart skinn osv. Dock förvånade vi oss över hur sliten bilen var invändigt? Är det osedvanligt kass kvalitet på inredningen i dessa bilar? Ratten var BLANK och dörrsidornas handtag var flagiga och fula. Detta är saker som börjar komma på vår Passat -00 med 18 tusen på mätaren??? Man undrar ju osökt om miltalet verkligen kan stämma?

Nåja, bilen var VÄLDIGT trevlig att köra, lagom motor i en sådan bil. Lagom ork och även om det knappast är nån värsting tyckte vi att det var en bra kompromiss för en pendlande barnfamilj som inte behöver stor skuff. Vad jag däremot upptäckte som blev värre och värre allteftersom provkörningen avlöpte var att växellådan som från början iaf inte var stenhård bara blev värre och värre. Till slut var det som att köra med ett spett i ett stenröse! Alledes innan vi kom tillbaks till bilfirman där vi lånat bilen gick det inte att byta växel! Ojoj, tänkte jag och stannade. Lirkade en stund och fick väl till slut i en växel och rullade försiktigt tillbaks.

Väl framme så påtalade jag förstås problemet och de på firman var helt frågande och tyckte väl jag var helt urgnällig men det kändes inte vidare prisvärt med tanke på vad de begärde.

Nåja, jag får leta vidare men det är tydligen så att växellådorna är sköra på dessa vagnar, även ganska tidigt i bilens liv :-(

Nån som åkt Polo av denna årsmod och kan uttala sig generellt om kvaliteten på inredning och övrigt? Tacksam för lite input för vi gillade verkligen bilen som sådan.

VWGolIV
2009-05-22, 20:09
De polosar jag testat har varit i bra skick, och då med fler mil på mätaren.
Kollade nemligen på en polo som pendlar bil till sambon.

Tror mycket ligger på ägarna innan, hur dom har behandlat bilen.

Cullberg
2009-05-23, 01:07
Handdtagen är en klassiker att dom flagnar redan vid tidiga miltal... Växellådan är som sagt ett kännt problem som man dock kan åtgärda i tid innan lådan rasar... I övrigt en rolig bil

Barbapappa
2009-05-23, 18:17
Plastgrejerna som handtag och så verkar ju kunna flagna lite även på Luposarna, det hade det i.a.f. gjort på den som min morsa hade förut.
Skinnet har jag dålig koll på, men ofta när man ser bilarna i annonserna med skinn så tycker jag inte dom ser så värst fina ut.

Rejält prutläge på den lådan låter det som. ;-)
Småhöga växellådsservice är hovleverantör på Polo gti renoveingar.

Såg ju fin ut annars bilen, för jag misstänker att det är den som finns på blocket.

Barbapappa
2009-05-23, 18:23
Det kom ju ut en fin 6n2 gti på blocket igår ser jag, 2500mil för samma pengar. Lite längre att åka och kolla på den, ändå bara Växjö inte så långt.

mt4base
2009-05-25, 22:24
Det kom ju ut en fin 6n2 gti på blocket igår ser jag, 2500mil för samma pengar. Lite längre att åka och kolla på den, ändå bara Växjö inte så långt.

Jag såg det, den såg fin ut. Tack för tipset. Tänkt att nån kan köpa en sån kul bil och inte använda den mer under den tiden. Nästan så man blir misstänksam ;.)

Upptäckte en röd, ganska billig, med kopplingsproblem för 31 tusen på blocket åxå. Funderar på hur allvarligt det kan vara att laga. Dock hade den inte acc utan "vanlig" ac samt att den var röd, det ser jag som en stort minus tyvärr. Blev trött på röda bilar efter jag fick lacka om min Lupo i evigheter efter en skada. Hopplöst att få nyansen rätt med rött ;.(

Golfbjörnen
2009-05-25, 23:02
Jag är eventuellt ute efter Polo också. Det här med lådorna, gäller det alla Polos? Jag funderar på en 75 hästars 02'a. Bör jag se upp med lådans skick? Hur vanligt är det?

mt4base
2009-06-01, 22:28
Jag var idag och tittade på ännu en Polo gti -01 men naturligvis fanns det saker även på den bilen jag blev lite fundersam över. Bilen gick väldigt glatt och trevligt. Växellådan betydligt bättre än den tidigare bilen jag kört i gbg. Inredningen var aningen MINDRE sliten efter 13000mil än den tidigare som gått 6600mil - kanske beror det på hur folk tar i saker och ting. Slitagemönstret var likvärdigt på bägge bilarna, ratt och kurvhandtag var "blanka" osv.

Kopplingen tog väldigt långt ner i golvet. Är den bytt nyligen då? Den andra tog betydligt mycket högre kunde jag mig minnas.

Motorn hade slaktats på sin orig luftburk som tyvärr ej fanns kvar så den lät som en drogad spitfire med en bindgalen messersmitt bakom sig på fullgas - inget ljud jag tycker är fränt. Tar LMM el liknande stryk av ett K&N filter eller är det lugnt? Går det att köpa luftfilterhållare från VAG för vettiga pengar eller kostar det "miljarder"? Motorkåpan vart målad med nån färg som såg ut som "kom och hjälp mig" - en ny sådan kanske inte kostar så mycket??

Orig Polo gti BBS fälgar hade svartmålade (sparsamt snyggt) centrum, fanns de i svart orig eller är det efterkluddat? Färgen var ok pålagd men jag gillade inte färgkombinationen bara. Däcken var nått på 195/45-15 och eftersom de var helt slut så antar jag att det är minst en tusing styck för nått vettigt? Vinterdäck fanns inte heller.

Bilen var senast servad runt 11000mil, byts det kamrem/v pump nångång i den regionen? När ska växellådan kollas? Hur görs det? Byts oljan eller toppas lådan upp till nån viss nivå?
Antar att bilen behövde en service oavsett.

Jag gillade verkligen bilen men det kändes som det kunde läggas en och annan slant på den innan man har den "på banan" (ja missförstå mig rätt, jag ska pendla i bilen ;.).

Cullberg
2009-06-01, 23:42
Jag körde med K&N filter på min gamla polo som jag hade! Har för mig att inte LMM är uppbygd på samma sätt i polosarna! Borde gå att få tag på luftfilter på skroten fö en vettig summa, Kommer iofs ihåg att det var rätt mycket slangar mm som hörde till det där.

Tror inte att BBS fälgarna fanns med svart centrum men kan ha fel!

Kopplingen är också lite kännslig eftersom det är vajer koppling, Så det kan räcka att byta den.

Kammrem bör absolut bytas om inte det är gjort.

Växellådan skall om det inte låter illa redan, Överfyllas med olja, Alternativ lägga ca 5000:- på den och få bytt det felande lagret.

Barbapappa
2009-06-02, 12:47
Som sagt, miltalet är ju oftast inte så noga, mer noga hur den har skötts. Man kan ju hitta vrak som har gått 5k mil och pärlor som har gått 15k! Jag tar ju hellre en som har gått lite än en som bara har stått still, det brukar ju sällan vara en höjdare.

Kopplingen då, så länge den inte slirar så borde det väl mer vara en justeringsfråga? Dra upp bilen i 70 eller nåt och ligg på trean eller nåt och tryck till med kopplingen och släpp upp, slirar den inte då så borde den ju vara grön?

Sätt på större avgassystem så hör du inte insugsljudet. ;-)
På min sitter det KN filter, märktes ju ingen skillnad när man monterade dit det, lät ju lika lite som innan. Och nån LMM hittade jag inte när jag monterade dit det... Men en sån burk kan ju inte vara jättedyr på vag, plast brukar dom ju vara rätt billiga på de gånger jag har behövt nåt.

Fälgarna har inte svarta centrum orginal. Jag har för mig att denna bilen brukade stå på det området där jag körde lastbil förr, det var bra längesen som lackades så i.a.f. Ingen jättekostnad att få dit lite ny färg om man gör det själv.

Kamremmen ska väl vara bytt vid detta laget. Tror att min byttes vid runt 11k mil eller nåt.

Pengar får läggas ut om man vill ha saker perfekta. ;-)

mt4base
2009-06-02, 19:49
Tack för svaren.

Kopplingen tog fint och det var inga problem men det var så konstigt att den tog "ÄNDA NER" mot golvet. Normalt sett har man dragläge lite "mitt på" fast det är ju i sig inget problem så länge den är funktionell.

Däck verkar vara något som går att få tag på, ska det inte åkas superfort på bana går det med aningen mindre kostsamma däck och då hittade jag faktiskt 4st för c:a 3000:- Vinterdäck tillkommer antar jag men den dimensionen lär väl bara aningen billigare. Går det att köra 14" fälgar på en Polo Gti?

Ska höra med VAG om plasten, ibland är det TOKDYRT och ibland är det förvånande överkomligt med vissa saker så det är väl till att ta sig en koll med reservdelskillarna på Börjessons bil. De borde ju kunna veta. Underligt att Lupo inte låter mer med K&N filter för denna Polo lät som ett raketplan när man pressade pelle i bott. Avgassystem att överrösta insuget med känns inte som ett bra tips då jag helst vill ha bilen så tyst som möjligt när man kör motorväg.. ;.)

Kamrem - ska det bytas vattenpump på den modellen samtidigt eller räcker det med rem och spännare? Är nästan helt säker på att det inte är gjort nått byte på den bil jag kollat på. Den lär ju då "gått över" tiden när den nu rullat uppåt 13 tusen mil och därmed bör vara i riskzon för ett ras - som man nog kan utgå ifrån är dyrt som bara den. Tar det lång tid att byta kamrem på denna modell? Det såg spontant inte supertrångt ut i motorutrymmet men man vet ju aldrig.

Barbapappa:
Var körde du lastbil förr för denna bil hade bytt ägare flitigt några vändor såg jag på registret. Det satt faktiskt "GTI klubben" dekal på ena bakrutan - nån här som ägt bilen och brukat den som kan uttala sig om denna silverfärgade, 5dr -01 Polo Gti i Kungälvstrakten?

Barbapappa
2009-06-03, 01:39
14" hjul ska nog passa ja, men 15" sitter det orginal.

Vattenpumpen har jag för mig ska bytas i samband med remmen, mina grejer var nybytta när jag köpte min bil, har dålig koll på hur det ligger till. Som sagt, kolla upp så du inte åker på att byta grejern om du nu köper bilen, fråga om plastgrejerna samtidigt. ;-)

Jag körde lastbil i 416-området (Björkekärr, Munkebäck, Lunden), bilen om det nu är den brukade stå parkerad vid Solrosgatan mot Kålltorpsskolan till... Kan nog ha varit runt 2 år sedan.

mt4base
2009-06-04, 12:13
Hepp, jag frågade om plastdetaljerna och det var INGEN billig historia om man ska köpa på VAG iaf...

Eftersom jag var lite osäker på hur mycket grejjer som egentligen var bortplockade så bad jag om en offert på komplett med luftburk, röranslutningar och rör till denna på en gång och vi snackar som sagt pengar som gör det totalt ointressant att införskaffa delarna. Jag ringde den lokala skroten och de hade inget till 1.6 gti motorn tyvärr. Kanske finns nån annanstans men det har jag inte kollat.

Jag funderar bara lite över hur killen som byggde om bilen tänkte, slängde han bara orig grejjerna med tanken att "K&N är fränare"? Nåja, det kan man bara spekulera över men nog hade jag vart mer intresserad om orig sakerna varit kvar måste jag säga. Bilen blir ju automatiskt inte kass bara för att den är ändrad, den blev säkert som dåvarande ägare ville ha den så det är inte läge att dissa hur folk väljer att göra. Synd bara att de tagit bort möjlighet till orig skick för framtida ev ägare.

När jag räknat lite på vilka pengar som måste in i bilen insåg jag att det nog är läge att gå vidare och leta annan bil. Väldigt synd eftersom den vagnen hade det jag ansåg mig vilja ha i form av utrustning, färg osv. Jaja, det går fler tåg - jag återkommer väl med mer spaningar längs vägen ;.)=

Tack Cullberg och Barbapappa för input!