handdator

Visa fullständig version : Lyfta i Kr motor i Mk1



bullten
2009-05-20, 20:51
Tjenare, undrar om någon har en bra förklaring på vad man behöver göra/modifiera för att lyfta i en kr motor i gammbilen, har förstått att motorfästena bara skall vara att lyfta över från orginalmotorn eller?
vad behövs förutom det? vilka drivaxlar använder folk och ni som har gjort det kanske även byter ut till biffigare spindlar?

Har någon en bra förklaring på hur man går till väga för att göra det så smärtfritt som möjligt, har hört att folk säger att det finns tonvis med information om det på internet men jag har googlat o sökt lite men kan inte komma över något vettigt.

Alla tips o tricks mottages med glädje!

Mvh: Bullten

Rickard.v
2009-05-20, 22:31
Ett tips jag hört.

För att regbesikta ett motorbyte skall den nya motorn ha kat.
Typ en PL motor eller abf.

bullten
2009-05-20, 22:51
Ett tips jag hört.

För att regbesikta ett motorbyte skall den nya motorn ha kat.
Typ en PL motor eller abf.
jag tror inte att det behövs för mig då jag har en bil tillverkad 75 och dem har inga "avgaskrav" så jag kan byta till i princip vilken motor jag vill om sfro tycker att bilen håller för det. Om jag har förstått det rätt ;)

Mvh: Bullten

Fireball
2009-05-20, 23:34
Mig veterligen får väl en etta inte ha mer än 112 hk om man ska gå den vägen?

börne
2009-05-20, 23:52
Tror inte att dom bryr sej så mycke såvida dom inte får vipplersskada när dom trycker på gasen.Men någon form av effektminskning kanske är att föredra när du besiktar,det är ju trots allt en chansning om du har trimmat.Själv har jag en bluddrande trimmad 16v som jag besiktat närmare 15ggr utan problem dvs 15 år.

bullten
2009-05-21, 00:02
Jag skrev inte det i första inlägget men bilen skall besiktas som ombyggt fordon så att det är inte bara en regbesiktning som skall utföras på den. Nej antar att den inte får ha mer än 112 eller något då mk1 gti motorn ligger väl där någonstans.
Vill helst få den besiktad och laglig då det inte är så kul den dagen olyckan är framme.

Mvh: Bullten

jollykent
2009-05-21, 00:03
ett tips är att ringa till sbp och be dom skicka papper på vad man måste byta och hur mycket effekt du får stoppa ner i din räcer.

du når dom på tel 0771-600 800, be å få tala med någon på teknisk support

bullten
2009-05-21, 00:24
ett tips är att ringa till sbp och be dom skicka papper på vad man måste byta och hur mycket effekt du får stoppa ner i din räcer.

du når dom på tel 0771-600 800, be å få tala med någon på teknisk support

Ja det skall jag göra såsmåningom, har en bok från sfro tror jagf dem heter där det står att max effekten får vara 110 hästar eller något där runtomkring så länge man har gtins utrustningsgrad. Men då går det att endast regbesiktiga den för att få igenom den med lite mer pulver, nu måste jag köra som ombyggt fordon och då är det nog i första han de där sfro jag kontaktar då det är dem som skall godkänna effekten och utrustningen.


Mvh: Bullten

jollykent
2009-05-21, 00:48
aha okej! tror även att du kräver intyg från Svenska VAG på motorn du ska peta ner.....men inte säker. det bästa är att kolla med sfro om du nu ändå ska regga som ombyggt fordon. står en del på deras hemsida oxå så kollar där först.

razer
2009-05-21, 00:55
Det enklaste sättet för SFRO besiktning:

Byt motor (behåll den så original som det går, måste var med katalysator)
Byt växellåda
Byt bromssystem (huvudcylinder, bromskivor, ok runtom)

Byter man det går det att registrera som ombyggt fordon.

Det kan vara så att man får något annat krav som kraftigare krängningshämmare fram också.

bullten
2009-05-21, 01:06
Det enklaste sättet för SFRO besiktning:

Byt motor (behåll den så original som det går, måste var med katalysator)
Byt växellåda
Byt bromssystem (huvudcylinder, bromskivor, ok runtom)

Byter man det går det att registrera som ombyggt fordon.

Det kan vara så att man får något annat krav som kraftigare krängningshämmare fram också.

Det var ord och inga visor. Precis sådana svar jag gillar. Måste det vara katt på den fastän jag har en 75 eller är det något eu krav för att få registrera som ombyggt fordon?

Mvh: Bullten

magoo
2009-05-21, 08:20
har du en bil som är från -75 eller äldre krävs ingen kat. Då dessa bilar bara hade krav att hålla sig under 4,5%co. Men för att få igenom motorbyte med mer eff än 112 hp måste man gå via SFRO och byta växellåda, bromsar etc...

Har du en bil från -76 och modernare måste du ha motor med kat ( och dess tillhörande styrsystem) för att kunna få igenom motorbyte via sfro ( även här ska du byta växellåda, bromsar etc..)

Det blev andra avgaskrav på biltillverkarna from-76 som gör att det blev så

Raz
2009-05-21, 09:03
Om man reggar bilen som ombyggt fordon så är effektgränsen 15kw/100kg.

bullten
2009-05-21, 12:09
om jag har räknat rätt så kommer bilen att ha ungefär 15 hästar per 100 kilo så det är inom gränserna, antar dock att som Razer sa så kommer det krävas ytterligare förstärkning av karossen.

Mvh: Bullten

razer
2009-05-21, 12:13
har du en bil som är från -75 eller äldre krävs ingen kat. Då dessa bilar bara hade krav att hålla sig under 4,5%co. Men för att få igenom motorbyte med mer eff än 112 hp måste man gå via SFRO och byta växellåda, bromsar etc...

Har du en bil från -76 och modernare måste du ha motor med kat ( och dess tillhörande styrsystem) för att kunna få igenom motorbyte via sfro ( även här ska du byta växellåda, bromsar etc..)

Det blev andra avgaskrav på biltillverkarna from-76 som gör att det blev så

Rätt, missade att det var -75 även om jag läste det tidigare :)

Greenis
2009-05-21, 12:32
810kg x 15kw = 121,50kw
121,50kw x 1,36 = 165,24 hk
Så det borde inte vara något problem att få igenom en kr motor som ombyggt fordon på sfro. Men om du skall förstärka karossen och byta bromsar etc, så kommer bilen att väga mer och du får ha mer hk.(sen lättar man när besiktningen är gjord=).

bullten
2009-05-21, 12:34
Är det någon som har mer inforation om själva jobbet så skriv gärna ! Vet att det är några som har gjort detta så det borde inte vara omöjligt att skaka fram lite info. :)


Mvh: Bullten

NeXeN
2009-05-21, 12:52
Här har du en länk om ABF motor i mk1 http://www.pbase.com/dgawen/enf777y

Freiholtz
2009-05-21, 16:24
Är åxå intresserad om själva "transplantationen" ...är lite sugen på en 16V KR i Caddyn.

bullten
2009-05-21, 16:37
810kg x 15kw = 121,50kw
121,50kw x 1,36 = 165,24 hk
Så det borde inte vara något problem att få igenom en kr motor som ombyggt fordon på sfro. Men om du skall förstärka karossen och byta bromsar etc, så kommer bilen att väga mer och du får ha mer hk.(sen lättar man när besiktningen är gjord=).

jag gissar på att bilen lär landa på ca 900-920 i tjänstevikt, motorn lär vara tyngre än min 1,1L och lite förstärkningar här och där och ett par större fälgar så det skall nog gå bra. Nuvarande tjänstevikt ligger på 880.

Mvh: Bullten

Andreas.latth
2009-05-21, 18:51
Jag har en KR motor i min caddy, så det är väl ganska lika.
Jag flyttade över motor, växellåda, drivaxlar, spindlar och bromsar från en golf mk 2 GTI 16v. Har även bytte bränslepump och kablage.
Fjädrar och stöddämpare i fram kunde jag inte ha, eftersom stötdämparna är längre och drivaxeln tjockare, så när man hissade upp bilen så tog drivaxeln i främre länkarmsfästet. jag har nu istället ställbara coilovers.

Men det är ju som sagt motorfästena du måste flytta över.
Sen fick jag bygga om växelväljaren för den tog i "downpipen".
Annars va de inte några större problem.

Så om man sammanfattar allt så det som är kvar från caddyn är länkarmar, fjäderbensgummi, motorfästen.

Och jag har inte reggat om den än, håller fortfarande på och bygger.
men tanken är väl att bygga om till coilovers bak och skivbromsar bak.
och sen regga som ombyggt fordon...
Har finns länk till min bil
http://www.garaget.org/?car=129558

Ett litet tillägg till 15kw/100kg, jag pratade med dom på srfo och detta är alltså en max gräns. Bygger man inte tillräckligt bra enligt dom så kan det bli så att dom godkänner bilen för tex 8kw/100kg...

bullten
2009-05-21, 19:10
Jag har en KR motor i min caddy, så det är väl ganska lika.
Jag flyttade över motor, växellåda, drivaxlar, spindlar och bromsar från en golf mk 2 GTI 16v. Har även bytte bränslepump och kablage.
Fjädrar och stöddämpare i fram kunde jag inte ha, eftersom stötdämparna är längre och drivaxeln tjockare, så när man hissade upp bilen så tog drivaxeln i främre länkarmsfästet. jag har nu istället ställbara coilovers.

Men det är ju som sagt motorfästena du måste flytta över.
Sen fick jag bygga om växelväljaren för den tog i "downpipen".
Annars va de inte några större problem.

Så om man sammanfattar allt så det som är kvar från caddyn är länkarmar, fjäderbensgummi, motorfästen.

Och jag har inte reggat om den än, håller fortfarande på och bygger.
men tanken är väl att bygga om till coilovers bak och skivbromsar bak.
och sen regga som ombyggt fordon...
Har finns länk till min bil
http://www.garaget.org/?car=129558

Ett litet tillägg till 15kw/100kg, jag pratade med dom på srfo och detta är alltså en max gräns. Bygger man inte tillräckligt bra enligt dom så kan det bli så att dom godkänner bilen för tex 8kw/100kg...

Det lät inte allt för svårt. tanken är att jag skall bygga den såpass bra att jag får igenom med kr effekten. Motorn jag köper ingår inte låda så det och drivaxlar skall jagas fatt på. Coilovers sitter på bilen nu men det är ju till mk1. passar mk2 spindeln på mk1 coilovers?
Vet någon vilka lådor som passar på kr motorn? skulle tex en vanlig 5 petad cl låda passa eller blir det problem?

Mvh: Bullten

wallin
2009-05-21, 19:49
Bytte till en GTI-motor i en golf -75 1,1 för länge sedan, har för mig att man måste svetsa ett nytt motorfäste på höger sida av karossen.

bullten
2009-05-21, 19:52
Bytte till en GTI-motor i en golf -75 1,1 för länge sedan, har för mig att man måste svetsa ett nytt motorfäste på höger sida av karossen.

är det motorfäste vid generatorn som inte stämmer överens?
Besiktigade ni den sen?

Mvh: Bullten

wallin
2009-05-21, 20:26
Det är fästet som är svetsat i rampipan nedanför fjädertornet, troligtvis har du inget fäste där, titta och jämför med en golf som inte har 1,1 liters motor. Besiktade som vanligt eftersom insprutningen var utbytt mot förgasare.

Junfors
2009-05-21, 22:55
Har man en Golf med 1.1l smalblock så måste du svetsa i ett nytt högre motorfäste ja.

bullten
2009-05-21, 22:58
Har man en Golf med 1.1l smalblock så måste du svetsa i ett nytt högre motorfäste ja.

Det skall gå att ordna. Tack för all info som ni kommer med.
fortsätt med det så kanske det blir en 16v så småningom hehe =)

Mvh: Bullten