handdator

Visa fullständig version : Scirocco R



Zynodisk
2009-05-20, 08:39
http://www.imotormag.co.uk/news/253745/vw_unleashes_the_hot_scirocco_r.html


http://www.auto-motor-und-sport.de/news/vw-scirocco-r-premiere-beim-24-stunden-rennen-1265241.html?item=0

Premis
2009-05-20, 09:12
http://www.automotorsport.se/news/18127/vw-scirocco-r--första-bilderna/

BluedogR
2009-05-20, 09:43
Kommer den se ut så kommer den stå högt på´vill ha listan

Mawe
2009-05-20, 09:52
Kommer den se ut så kommer den stå högt på´vill ha listan

Ärligt talat är jag lite besviken på effekt och utseende... vill se mer aggressivitet! Ville se fyrhjulsdrift och en råmande femma...

Zynodisk
2009-05-20, 12:37
Ärligt talat är jag lite besviken på effekt och utseende... vill se mer aggressivitet! Ville se fyrhjulsdrift och en råmande femma...

Köp dig en TT RS då...

magnusT
2009-05-20, 12:44
En sportvagn från vw ska vara framhjulsdriven.
Ingen fyrhjulsdrift som ökar på vikten, ska ju vara så lätt som möjligt.

Premis
2009-05-20, 21:17
Snygg är den i vart fall! Inredningen verkar ha fått över lite Golf VI komponenter som ratt, ljusreglage, rattkåpa m.m. Hyffsat behövligt.

Men ingen AWD ..... why?

Zynodisk
2009-05-20, 21:55
Snygg är den i vart fall! Inredningen verkar ha fått över lite Golf VI komponenter som ratt, ljusreglage, rattkåpa m.m. Hyffsat behövligt.

Men ingen AWD ..... why?

Enkelt... den bygger på EOS plattan, ej anpassad för awd...
Golf R blir garanterat awd, finns ju redan idag awd golf 6.

callawayx
2009-05-20, 22:17
En sportvagn från vw ska vara framhjulsdriven.
Ingen fyrhjulsdrift som ökar på vikten, ska ju vara så lätt som möjligt.

Mmm men någonstans finns ju gränsen när alla hästkrafter kan komma ner i backen med enbart framhjulsdrift..:)
MVH
Mattias

Premis
2009-05-21, 00:15
Mmm men någonstans finns ju gränsen när alla hästkrafter kan komma ner i backen med enbart framhjulsdrift..:)
MVH
Mattias

När det gäller take-off så går det fixa med FWD, men det inkluderar en helt annan diff (helmekanisk eller elektroniskt styrd).

Däckkontot till denna bil blir nog inte så roligt :)

DPC
2009-05-21, 09:10
Mycket talar för att det blir 4WD i Golf R, men det är inte säkert. Jag tror att det blir problem med en nära släktning, nämligen Audi S3. Varför bygga en mer eller mindre identisk bil? Sen så sparas bränsleförbrukning med FWD vilket inte är försumbart i dessa CO2 tider och med kommande lagkrav för biltillverkarna.

Falcor
2009-05-21, 10:05
Kunde dom inte hittat på nåt eget.... ;-)

http://www.desertwind.se/20v/2009/sciroccor.JPG

Marcus
2009-05-29, 22:22
Underbart att den slapp fyrhjulsdrift. Finns mest nackdelar med det. Som någt slags mellanting där man velar mellan två läger. Antingen är det bakhjulsdrift med dess för-och-nackdelar eller så är det framhjulsdrift. Och en VW ska i regel vara framhjulsdriven, särskilt de med tvärställd motor. Annars, köp en Audi. Vad är problemet? Finns ju många framhjulsdrivna VW som åker med mer än 265hk så denna lär nog inte vara svårare att framföra. Heja låg vikt och framhjulsdrift!

Premis
2009-05-30, 12:10
Underbart att den slapp fyrhjulsdrift. Finns mest nackdelar med det. Som någt slags mellanting där man velar mellan två läger. Antingen är det bakhjulsdrift med dess för-och-nackdelar eller så är det framhjulsdrift. Och en VW ska i regel vara framhjulsdriven, särskilt de med tvärställd motor. Annars, köp en Audi. Vad är problemet? Finns ju många framhjulsdrivna VW som åker med mer än 265hk så denna lär nog inte vara svårare att framföra. Heja låg vikt och framhjulsdrift!

Problemet? Tja, kanske 100.000 SEK i skillnad :)

Marcus
2009-05-30, 16:01
Nja, Scirocco med fyrhjulsdrift hade förmodligen utjämnat prisskillnaden betänkligt. Fånigt att allt ska vara fyrhjulsdrivet idag.

DPC
2009-05-30, 19:34
Apropå pris, är det någon som har hört vad Scirocco R kommer att kosta?

Jag håller starkt tummarna för att en eventuell Golf R också kommer att ha FWD!

wolfbane1967
2009-05-30, 19:43
Runt 330 000:- grund på Scirocco R

(hoppas verkligen Golf R blir 4w) oslagbart när det är blött b.l.a. ;-)

Premis
2009-05-30, 20:44
Nja, Scirocco med fyrhjulsdrift hade förmodligen utjämnat prisskillnaden betänkligt. Fånigt att allt ska vara fyrhjulsdrivet idag.

Undrade också vad man skulle ha 4-hjulsdrift till förr .. kom på det efter 17 dagar på sjöis med awd :). Synd bara att det inte finns så mycket is i göteborg ..

Joda
2009-05-30, 20:55
Jag provkörde Scirocco 2,0 T med DCC. Det gick att runda en rondell sjukt snabbt utan hjulspinn.

Behöver man verkligen 4WD? Det kostar ju vikt, vilket i sig ger sämre vägegenskaper.

4WD är gött ¨på vintern, men vid torrt väglag?.. Hmm..


/Johan

Henrik.M
2009-05-30, 20:59
Finns ju många framhjulsdrivna VW som åker med mer än 265hk så denna lär nog inte vara svårare att framföra. Heja låg vikt och framhjulsdrift!

Nu pratar du i nattmössan igen!
Prova åka 4-hjulsdrivet & återkom med rapport.

Körde senast igår 400+ hk 4-hjulsdrivet (Audi RS4) och det är fan så mycket roligare än att åka 300+hk framhjulsdrivet.
Man får ner betydligt mer av hästarna snabbare i backen.

Men visst...... gillar man att spinna bort effekt i början ska man åka framhjulsdrivet.
För att inte tala om att bilen faktiskt svänger i rondellen istället för att gå rakt fram på isbelaggd väg under vintern

Märk väl att jag nu pratar opreppade växelådor/diffar/drivlinor dvs standardlådor. (vilket bilarna brukar komma med från fabriken).
Så alla dragracing entusiaster med preppade lådor, som får ner sina hästar trots framhjulsdrift inte blir arga.

Joda
2009-05-30, 21:06
Är inte Sciroccon lite preppad då? Vad jag kände så kunde man ju dra rätt hårt utan hjulspinn..

Om de är elektronik eller hårdvara som åstadkommer dessa egenskaper spelar väl egentligen mindre roll?

Eftersom att jag har för lite erfarenhet för att jämföra 4wd-bilar med hög effekt jämför med 2wd bilar så låter jag bli att kommentera detta.
Är imponerad av Sciroccons vägegenskaper i alla fall.

För övrigt så bleknade Sciroccon i samma sekund som jag startade och körde en sväng med min Corrado. Bra mycket aggressivare än Sciroccon. :) :) :)

2,0 16V med Lysholm skulle de satsat på. :)

/Johan

Henrik.M
2009-05-30, 21:19
Är inte Sciroccon lite preppad då? Vad jag kände så kunde man ju dra rätt hårt utan hjulspinn..

Mitt inlägg var riktat i allmänhet inom bilarna i VAG koncernen , inte just scirocco.
Det vara själva inlägget/påståendet jag hakade upp mig på.


Om de är elektronik eller hårdvara som åstadkommer dessa egenskaper spelar väl egentligen mindre roll?

Så länge din ESP lampa lyser när du stampar ner , så länge bromsas din effekt upp elektroniskt. (Kopplar du ur den får du hjulspinn).
Lätt att få ESP:an att lysa med en motorstark 2 hjulsdriven bil (klarar jag med min 150hk passat som knappast kan kallas motorstark).
Desto svårare med en 4wd bil
Anledningen stavas : Effekten utnyttjas i form av grepp & bromsas inte upp elektroniskt.
Slutsatsen blir då att en 4WD bil utnyttjar sin motorstyrka i form av grepp , jämfört med en 2WD (speciell framhjulsdriven som gärna spinner bort det).


Eftersom att jag har för lite erfarenhet för att jämföra 4wd-bilar med hög effekt jämför med 2wd bilar så låter jag bli att kommentera detta.

Ibland borde andra ha samma sunda inställning innan dom postar något hämtat ur luften.

Marcus
2009-05-30, 23:55
Beror väl delvis på hur man kör och var man bor också… När du säger att 300hk och framhjulsdrift innebär att man spinner bort allt i början så tycker jag att du gör en grov generalisering. Sen tycker i alla fall jag det ska bli intressant att se om VW lyckats lika bra i ämnet som Ford med sin framhjulsdrivna och högst potenta Focus RS… Det finns absolut bilar där fyrhjulsdrift passar jättebra och till och med krävs. Men då köper man ju en sådan bil om det är det man vill ha. Alla glada.

Henrik.M
2009-05-31, 00:07
Beror väl delvis på hur man kör och var man bor också… När du säger att 300hk och framhjulsdrift innebär att man spinner bort allt i början så tycker jag att du gör en grov generalisering.

Det gör jag inte & det vet dom flesta som någongång åkt en 4-hjulsdriven bil.....i standard utförande.

Du borde prova så får du själv uppleva det.

DPC
2009-05-31, 09:36
Sommartid funkar bakhjulsdrift bra, vid vinterväglag och vid väta är 4WD att föredra för att få maximal dragkraft. Framhjulsdrift är däremot en bra kompromiss så länge effekten inte är allt för hög. Det är utan tvekan en upplevelse att köra 4WD på dåligt väglag.

Personligen så har jag inget emot 4WD så länge systemet inte inkräktar på bilens utrymmen.

Falcor
2009-05-31, 10:30
Runt 330 000:- grund på Scirocco R

(hoppas verkligen Golf R blir 4w) oslagbart när det är blött b.l.a. ;-)

Min kan du få för mindre än en tredjedel av det och jag lovar att den inte är mycket långsammare... ;-)

GTI G60
2009-05-31, 11:37
Nu pratar du i nattmössan igen!
Prova åka 4-hjulsdrivet & återkom med rapport.

Körde senast igår 400+ hk 4-hjulsdrivet (Audi RS4) och det är fan så mycket roligare än att åka 300+hk framhjulsdrivet.
Man får ner betydligt mer av hästarna snabbare i backen.

Men visst...... gillar man att spinna bort effekt i början ska man åka framhjulsdrivet.
För att inte tala om att bilen faktiskt svänger i rondellen istället för att gå rakt fram på isbelaggd väg under vintern

Märk väl att jag nu pratar opreppade växelådor/diffar/drivlinor dvs standardlådor. (vilket bilarna brukar komma med från fabriken).
Så alla dragracing entusiaster med preppade lådor, som får ner sina hästar trots framhjulsdrift inte blir arga.

Allt beror ju vad man ska ha bilen till som många här säger...
Vilken RS4 körde du?
Den första modellen med 380hk är ju inte kul när det svänger, Golfen med 150hk kör ju ifrån sådana när det svänger lite...
PS jag har ägt 4wd bil...

blackfox
2009-05-31, 11:48
OFFTOPIC så in i helvete ;)

Henrik.M
2009-05-31, 12:12
Vilken RS4 körde du?

Exakt den här : http://www.platinumcars.se/viewdetails.php?carid=634
Och den går inte bara rakt fram i rondellen trots 420 fabrikshästar. =)
(Bilen hart rullat ett bra tag i luleå , men tydligen finns annonsen kvar.om någon undrar).

Och för att sammanfatta var den diskussion började , så står jag fast vi att den som säger att 4wd mest har nackdelar......bör vakna ur nattmössan.
Det var där denna diskussion tog fart och mynnade ut i annat.

Nog om det & åter till Scirocco R .

Premis
2009-05-31, 13:35
Undrar vad "R" står för i Sciroccons fall?

Henrik.M
2009-05-31, 14:25
Undrar vad "R" står för i Sciroccons fall?

Skulle jag våga mig på en vild gissning så tror jag Racing/Race eller nått i den stilen.

GTI30EDITION
2009-05-31, 23:19
Min bil gör 0-100 på 5 sekunder med opreppad DSG låda, och detta är uppmätt med seriös mätutrustning. Som sämst gör den 5,4 sekunder (5,4 skunder var med 2 personer) och som bäst 5 sekunder. Bilen ÄR framhjulsdriven och jag tycker det funkar fin-fint. :) (nyligen uppmätt vikt på polisens kalibrerade fordonsvåg 1600kg)

GTI G60
2009-06-01, 07:24
Exakt den här : http://www.platinumcars.se/viewdetails.php?carid=634
Och den går inte bara rakt fram i rondellen trots 420 fabrikshästar. =)
(Bilen hart rullat ett bra tag i luleå , men tydligen finns annonsen kvar.om någon undrar).

Och för att sammanfatta var den diskussion började , så står jag fast vi att den som säger att 4wd mest har nackdelar......bör vakna ur nattmössan.
Det var där denna diskussion tog fart och mynnade ut i annat.

Nog om det & åter till Scirocco R .

JA visst är 4wd bra, men en lätt bil är ju alltid att föredra...
Alltså var vi inte såå offtopic..
För vi pratar ju om för och nackdelar med OM Scirocco R "kanske" blir Fwd eller 4wd..
Även om alla system finns i "huset" så kostar det ju med 4wd och då skulle ju slutpriset bli högre och då e ju frågan om man får sålt någon bil...

Men det bästa vore ju om man fick välja....
En snabb och 4wd bil
Eller en lätt och rolig bil.

Premis
2009-06-01, 10:46
Men det bästa vore ju om man fick välja....
En snabb och 4wd bil
Eller en lätt och rolig bil.

Eller varför inte en snabb, lätt, rolig, 4wd bil? Alla verkar snöa in sig på att alla 4wd bilar kommer väga 3 ton .. det gör dom inte.

Premis
2009-11-22, 19:01
Nån som vet om kärran ens skall tas in i Sverige? Golf R går ju bygga men r-roccan lysr ju med sin frånvaro.

Barilla
2009-11-23, 09:42
Jo denna måste väl komma? Vanliga Sciroccon finns det väl gott om.

Angående framhjulsdrift så funkar det bra när det är torrt (har en Mazda 3 MPS med ca 260 häst) men när det är blött så blir du dragen av en epatraktor vid rödljusen.

Raz
2009-11-23, 11:40
Jo denna måste väl komma? Vanliga Sciroccon finns det väl gott om.

Angående framhjulsdrift så funkar det bra när det är torrt (har en Mazda 3 MPS med ca 260 häst) men när det är blött så blir du dragen av en epatraktor vid rödljusen.

Om du blir dragen av en epa vid rödljuset oavsett väglag så har du definitivt köpt fel bil.
Diffbroms är att rekommendera när vi pratar över 200hk i framhjulsdrivna bilar =)

Barilla
2009-11-23, 11:50
Om du blir dragen av en epa vid rödljuset oavsett väglag så har du definitivt köpt fel bil.
Diffbroms är att rekommendera när vi pratar över 200hk i framhjulsdrivna bilar =)


Ok jag överdrev väl lite. :) Den har en limited slip differential. Men det är fortfarande inte lätt att undvika hjulspinn om du försöker dra på vid blött underlag.

Fredrix
2009-12-23, 18:09
3-sidigt reportage om R roccan i senaste AMS ( Nr.1 29 dec 2009 ).

Råbbert
2009-12-25, 11:53
Nu finns det även 1st på blocket.. Kostar bara 412.300kr och kan lev. i februari..


MVH/ Robert