handdator

Visa fullständig version : Oljetrågspackning 1,8 16V



Joda
2009-05-20, 01:29
Min motor vill bli riktigt packad.

Vill ha en riktigt bra oljetrågspackning. Blocket är ett KR..

Oljettråget är ett i plåt från PG-motorn tror jag.

Korkpackningar går bort. Packning där man behöver kleta på silicon eller liknande går nog också bort.

Vill helst ha en gummipackning med stålarmering. Har Mekonomen etc detta till någon modell? 1,8:orna har ju olika packningar på mekonomens sida.

/Johan

Joda
2009-05-20, 09:26
Det blev en tjockare "papperspackning". En sådan man ska använda packningsmassa till.

Gissar att gummipackningen som finns till tex ABF:en inte funkar pga att den har aluminiumtråg. Det tråget är ju planat. Plåttråget har ju håligheter i packningsytan.

case closed alltså

/Johan

matsola
2009-05-20, 10:14
9a motorn har en stål fodrad gummipackning, säkert samma på ABF.
den köpte jag även till min förra KR motor (Vw original),
och den kan man återanvända x antal gånger.
Lite dyrare, lite finare, men ack så smidigt, ev måste man komplettera med nya längre skruvar om det inte sitter på från början. VAG vet om man frågar.

GTI-nissen
2009-05-20, 11:13
Jag tror till och med att korkpackningen utgått som originaldel och gummipackningen har ersatt den.

jooeell
2009-05-20, 12:54
jag har en gummipackning med skvalpskydd i ifrån abf motorn fnkar skitbra

Joda
2009-05-20, 17:00
ok :(

hade ju varit smidigt att kunna återanvända.. Skiiit....

jaja.. det får gå.

/Johan

jooeell
2009-05-20, 20:00
det som är extra bra med den är att den förhindrar att veven slår i oljan i tråget vilket skäler hästar

Joda
2009-05-22, 00:07
Har bytt packninge nu. Blev som sagt en papperspackning.

Använde loctites flänstätning efter rekomendation ifrån autoexperten.

Av någon anledning så läcker det någonstans ändå. Hittar det inte??... Kan det verkligen vara vid oljetrågspackningen?

Kan tillägga att jag bara snabbt kollade hur skevt/sönderskruvat tråget var. Borde kanske lagt ner lite mer tid på det.

Det läcker i alla falla på svänghjulssidan. Svänghjulet är torrt. Det ser inte ut att komma ifrån vevaxelns packbox heller.

Ska jag skaffa ett nytt tråg och en gummipackning?.. Blir ju galen på detta.

/Johan

Manny
2009-05-22, 00:11
Sitter ju en packning på plattan som packboxen sitter i med. Den kanske läcker?

Joda
2009-05-22, 00:52
Sitter ju en packning på plattan som packboxen sitter i med. Den kanske läcker?

A just det. DEN är jag skitsugen på att plocka ner. :( :( :(

tack för tipset. Tänkte inte på denna packningen.

/Johan

Joda
2009-05-27, 02:08
Efter ett misslyckat försök med ny papperspackning och loctites flänstätning så köpte jag en gummipackning.

(Fick rekomendation att använda loctites flänstätning till papperspackningen.!! Det verkar varit helt galet. Skulle haft blå silicon istället.)

SPelar roll.. för att det läcker med gummipackningen ändå :( TROR fortfarande att det är oljetrågspackningen som läcker. Tycker det verkar tätt kring hållaren för packboxen. Kan inte begripa att det ska vara så svårt att se!! Jag har spolat rent med motortvätt.. har sedan stått under bilen med motorn igång och lyst med ficklampa. Det rinner olja längs med oljetrågspackningen. men jag ser inte var det kommer ut.

Jag plockade ner tråget igen. Bultade sedan på ett plant aluminiumämne mot packningsytan på tråget. Då kunde jag lysa med en lampa på baksidan för att avgöra trågets planhet. Det är solklart "Häng" mellan bulthålen. Borde inte packningen ta det?..

Får väl skylla mig själv om jag förstört tråget. Drar ju M6-bultar lika hårt som toppbultar ;)

Kan lägga till att det läckte lite när jag körde med korkpackning. Gissar att den tog upp ojämnheterna bättre. Gummipackningen har ju inbyggda "stopp" som gör att man inte kan dra bultarna för hårt.

Får nog bli ett nytt tråg i morrn. (Idag).

Någon som har erfarenhet av tråg som varit för hårt dragna.

/Johan