handdator

Visa fullständig version : Drar ur batteriet!!



cnell
2009-05-19, 17:38
Min Golf 3:a drar ur batteriet.
Batteriet är helt nytt och generatorn laddar 13.9 volt ändå så blir det mindre
och mindre kräm tills den inte orkar starta.
Har tagit ur bagagerumslampan men det blev ingen skillnad...hjälp

Cissi

widget
2009-05-19, 18:07
Min Golf 3:a drar ur batteriet.
Batteriet är helt nytt och generatorn laddar 13.9 volt ändå så blir det mindre
och mindre kräm tills den inte orkar starta.
Har tagit ur bagagerumslampan men det blev ingen skillnad...hjälp

Cissi

Innan du gör det måste du kolla så att alla lampor och sånt är avslaget..
Du kan testa att ta lös minus polen och sätta in en testlampa mella minus kabeln och minus på batteriet.. lyser lampan då så drar den tjuvström.. sen kan du testa att dra ut en säkring och sätta tillbaka den innan du tar ut nästa tills lampan slocknar... slocknar lampan har du felet på just den ström försörjningen.. då får du kolla vart säkringen går..och sen kolla upp vad felet kan va..
finns säkert fler sätt att göra det på...:)

cnell
2009-05-19, 19:56
Tack! Ska pröva det...Vi har kopplat ur stereon och då gnistrade det mindre från batteriet iaf:)

VWGolIV
2009-05-19, 19:59
Jag har samma fel på min tdi, fast problemet är värre när det blir kallt ute.
Men jag får tacka för tipset på felsökningen, skall kolla om jag har något som drar ström.

Finn
2009-05-19, 21:43
Lampan kommer väl alltid lysa eftersom du aldrig kommer ifrån att den drar lite ström. För du lär ju ha klocka å sånt i bilen som drar lite ström hela tiden.

Bäst e att mäta me en amperetång eller liknande. Bilen bör inte dra mer än ca. 30mA när den står i "sleep-mode" (kan ta nån minut att gå ner i d).

Stäng å lås alla dörrar å luckor-->kolla hur många ampere den drar.

Drar den för mycke, börja rycka säkring för säkring för att se vilken krets som ligger å drar.

Drar den inte onormalt mycke kan d ju va batteriet som e dåligt på att ta emot laddning.