handdator

Visa fullständig version : Hjälp! min golf 3 spikar!!



MrLudde
2009-05-19, 16:33
Har en golf 3 97 1,8

Går hur fint som helst startar alltid och går jämt och fint.. MEN vid 2700 varv så börjar bilen spika... Toveks bil har haft och kikat på den utan resultat ... bytt tändstift men samma visa spikar vid 2700 varn.. inga felkoder finns...

remmen är kollad och Toveks kliar sig i huvet och säger bara att det är en idiotsäkert tändsystem och den borde inte spika...

jag är nu helt utan funderingar på vad detta kan vara snälla om någon har en fundering eller tanke att dela med sig av vore det toppen..
*suckar*

ha det fint alla
Mvh
Ludde

J.L
2009-05-19, 18:53
Har en golf 3 97 1,8

Går hur fint som helst startar alltid och går jämt och fint.. MEN vid 2700 varv så börjar bilen spika... Toveks bil har haft och kikat på den utan resultat ... bytt tändstift men samma visa spikar vid 2700 varn.. inga felkoder finns...

remmen är kollad och Toveks kliar sig i huvet och säger bara att det är en idiotsäkert tändsystem och den borde inte spika...

jag är nu helt utan funderingar på vad detta kan vara snälla om någon har en fundering eller tanke att dela med sig av vore det toppen..
*suckar*

ha det fint alla
Mvh
Ludde

Ställ tändningen... ?
Inte svårare än så

MrLudde
2009-05-19, 19:34
kan man det på mono jetronic..? och hur isf? inte på fördelaren den är inte justerbar..:/

tankade i etanol idag och spikningarna försvann så det är ju ett tändningsproblem..

vilka givare påverkar tändkurverna? mycket tacksam för svar..

J.L
2009-05-19, 21:10
kan man det på mono jetronic..? och hur isf? inte på fördelaren den är inte justerbar..:/

Då ber jag om ursäkt för mitt ej genomtänkta svar, kom på när du säger
det att den senare mk3an hade annan motor, 1.8 kopplade bara hehe

Antar att det styrs via en databox på din?

T-mek
2009-05-19, 21:41
Går den bra för övrigt eller känns den slö?
För högt avgasmottryck (läs: igensatt katalysator) kan ge spikningar.

Är där bytt kamrem på den nyligen? Är tändläget kontrollerat?

MrLudde
2009-05-20, 06:50
Går den bra för övrigt eller känns den slö?
För högt avgasmottryck (läs: igensatt katalysator) kan ge spikningar.

Är där bytt kamrem på den nyligen? Är tändläget kontrollerat?

för övrigt går bilen kanon. rycker inte går jämt och fint startar direkt...

remmen står rätt...

katalysatorn lät intressant det har jag inte tänkt på.. men borde bilen isf verkligen sluta spika när jag kör på etanol?

ha det fint..
mr utan idéer ludde