handdator

Visa fullständig version : Skillnader på 1,6 GL & 1,6/1,8 GTi?



NOlsson
2009-05-19, 11:12
Hejsan hoppsan,

Nu när bilen skickats iväg har jag blivit lite sugen på en MK1:a! Satt och klurade lite och surfade runt lite på internet när jag kom in på MISABs hemsida, spanade inte lite Webrar och tänkte "Wow, sån skulle man haft!".

Då tänkte jag, man borde väl egentligen kunna köpa en 1,6 GL (eller dylikt) och sätta dit dubbla förgasare (2x40DCOE)?! Det jag vart och fundera över är ju effekten, eftersom GTi:n har insprut så har den ju också därför lite mer effekt, men vad mer är det som skiljer (kam skiljer ju såklart också) dessa motorer åt? Tänkte mest, borde det inte bli ungefär "samma" motor om man sätter dit förgasare på t.ex. en 1,6 GTi som om man sätter dit samma förgasare på en 1,6 GL?

Sätter man dit Webrar på en 1,6 GL ska man väl heller inte behöva ändra om tändningen, som man behöver (?) om du ska förgasarkonvertera?

Hoppas på svar från någon som vet, har flera frågor till angående detta men börjar väl med denna fråga :)

/Niclas

G60 V-spec
2009-05-19, 11:20
Hej!

Har varit uppe tidigare om vad som skiljer 1.6 förgasare mot 1.6 GTI.

Men jag tar om det här.

-Toppen skiljer sig i och med att den har uttag för spridare. Ev. lite större ventiler?

-Annan kamaxel

-Andra kolvar som höjer kompresionen

-Insug

-Grenrör

-K-jetronic insprut


Det är väl det som skiljer. Finns säkert några småsaker till.

Ett tips är att du slänger på en bra förgasare och kombinerar det med en GTI-kam samt extraktor grenrör. Då får du en trevlig karraktär av vad jag har fått höra iaf.


Mvh Vlado

NOlsson
2009-05-19, 11:46
Härligt med svar! Ja, men med tanke på att man byter insuget när man kör på t.ex. Webrar så borde det väl inte spela någon roll?
Det jag mest funderar över är om man kan få en 1,6 GL att gå bra genom t.ex. planad&portad topp, något roligare avgassystem, värre kam och dubbla (alternativt enkel?) Webrar?

Då kommer jag till frågan igen, blir det egentligen inte "samma" motor om man byter till förgasare på en GTi 1,6 som om du sätter dit samma förgasare på en GL?

Det finns ingen som testat denna kombination?

/Niclas

G60 V-spec
2009-05-19, 15:31
Såhär är det. Sätter du på en bra förgasare på en 1.6 GTI kan du krama ur mer effekt än med K-jetronicen.

Ditt recept med planad o portad topp osv. är en lyckad kombination i mina ögon.

Bästa hade nog varit att utgå från en GTI maskin från början. Bara ta bort K-jeten och slänga på stor eller dubbla förgasare. Detta just pga. att du inte behöver byta kam o kolvar i GTI maskinen som du hade fått göra på GL:en.

Ps. Ifall du behöver någon del till 1.6 förgasarmotor så har jag en hel motor och vxl-låda som står i garaget. Ds.


Mvh Vlado

NOlsson
2009-05-19, 15:55
Jovisst hade det varit lämpligast med en GTi! Då skulle jag ju helst vilja ha en 1,8 också!
Men saken är ju den att det inte är så himla lätt att hitta på en 1,6/1,8 GTi som inte är totalt sönderrostad (t.o.m. svårt att hitta en sån just nu).

Just därför tyckte jag att det var lämpligt med en 1,6 GL då det ändå går att få tag på sånna som är relativt fräscha och billiga. Sen om du ska ta bort K-Jet:en så lär man väl även justera in tändning efter förgasare? På en GL ska man väl inte behöva göra det då det sitter förgasare orginal på dom?!

Då kommer även här en följdfråga, hur pass mycket sämre är egentligen kolvar, stakar o.s.v. (grejerna i motorn) om man jämför med en GTi? Så dåligt borde det inte vara egentligen med tanke på att jag sett ett par 1,6 GL:or som varit turbokonverterade?!

Men visst, inte håller en gammal motor hur länge som helst om man ska varva satan, spelar ingen roll om det är en GTi eller inte. Men det hade jag väl inte räknat med heller, skulle man vilja så skulle man ju kunna "förstärka" motorn till vintern då med lite hållbarare delar som tål att varvas...

G60 V-spec
2009-05-19, 16:29
Nej. Inte lätt att hitta GTI oavsett om det är 1.6 eller 1.8.

Men till din följdfråga: Tror inte att en GL har sämre hållbarhet på kolvar osv. Det som är skillnaden är väl att GTI:ns kolvar är "högkomps" kolvar. Därför får motorn högre kompresion och lite fler hästar. Är inte säker, men tror att GTI:ns vev ska vara smidd jämfört med GL:ns? Är inte 100% på det dock.

Jag tror att du kommer långt med bättre förgasare, vassare kam, portad/planad topp och ett bra avgassystem. Så kör på det.

Kanske en org. GTI oljekyl eller extern oljekyl av annat märke hade också suttit fint ihop med alla dessa delar.

Lillen
2009-05-19, 18:45
Köp en vanlig Golf och sedan en GTi-motor!