handdator

Visa fullständig version : Lacka ner Golf V Gti?



mr_mike
2009-05-19, 12:04
Tjo.

Har nu ägt min Golf V Gti i ca en månad och ska nu börja förändra utseendet lite. Tänkte lacka ner den runtom. va hos en lackerare förra vecka och han kollade lite.

Han sa att den ruggliga plasten är skit svår att få till bra och det är lätt för att det kan släppa sen. Så till frågan till er alla som lackat ner bilen vad har ni för erfarenheter av detta. Jag har själv lackat ner bilar innan utan problem men han påstod att det va någon speciell plast ??????


///Micke

Wolfen
2009-05-19, 13:38
Det låter konstigt tycker jag... allt går att lacka. Jag fattar inte vad han menar. Åk till en annan och fråga.

Fredrix
2009-05-19, 16:46
När jag lackade mina sidor så fick jag kvar strukturen i lacken ( av den skrovliga plasten ). Lackeraren ville inte lägga på så mycket spackel så att ytan blev slät pga materialet, och att det fanns risk för att det skulle släppa.
( och ja, det var en erfaren lackerare som kört eget i 15 - 20 år )

Jag köpte ed30 kjolar som var färdiggrundade och släta. För ett par år sedan fick man båda (hö/vä) för ca 900:-, dyrare idag tror jag.

Men de finns säkert de som fixar originaldelarna, som sagt, hör med fler.

azarN
2009-05-19, 18:07
Har hört att för att få lacken att sitta kvar på stötfångare/lister etc så skall man slå i 5-10% klarlack p.g.a klarlacken är en mjukare lack och resultatet blir en något mjukare färg som inte spricker med tiden...

Zynodisk
2009-05-19, 18:19
Jag försökte få min GTI nerlackad när jag beställde den, men de rekomenderade ej att lacka ner på orginal delarna, de hade en kund som hade gjort de och han fick lacka om sina delar varje år, p.g.a. lacksläpp och sprickor. Skall du lacka ner, köp ED30 delar och lacka på....

Zeeeta
2009-05-19, 19:20
Lika bra att köpa Ed30 grejer och lacka! Pengen det kostar med allt förarbete att lacka orginal är nästan samma som att köpa olackade ed30 och lacka dom! Och med ed30 slipper du oroa dig att den skrovliga ytan ska bli kvar, lacksläpp osv..! Klart värt mer om man slipper göra om arbetet!
Med dock kan jag säga att jag lackade ner min kofångaren bak förra året och de blev skitbra! så de beror väl lite på vem som håller i lacksprutan också!

CHB
2009-05-20, 19:20
Tack för denna information! Jag har en vit GTI -08 som jag tänkte lacka ner runt om. Bara bakdelen ska kosta 2,000 utan slipning av det skrovliga. Nu tvekar jag....vad kostar en Edition 30 bakdel??

mr_mike
2009-05-21, 20:36
Tack för all info nu har man ju fått lite synpunkter på detta område. Ska kolla lite på ed30 delar och se vad det kommer gå lös på om man ska köpa allt det med :)


///Micke

canterbury
2009-05-21, 22:37
har med min nedlackad, tycker det blev skit bra, märks inget av det skrovliga heller, enda minuset var höger sidokjol strax bakom höger framhjul som det släppt lite efter vinterns sprättande, dock var det enkelt att pilla på med lite färg själv o sen inhandla ett par orginal stänkskydd som skall på inför kallare tider så vart det problemet löst :) spruta på bara

Fredrix
2009-05-21, 23:16
De e ingen dum idé att åka med stänkskydd fram året runt, tyckte det slet på kjolarna ganska bra förut när jag åkte utan.

Ang. pris på ed30 sidkjolar så har det varit uppe förut:
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=5272&highlight=pris+ed30

Tydligen kostade de 3200:- ( hö/vä ) för ett år sedan.

mr_mike
2009-06-16, 23:59
En snabb fråga bara. Har lossat alla delar nu för att lämna in dem på lack på Måndag. Frontläppen är uppdelad i 2st delar den understa är mer som ett skrapskydd. Lackar alla ner den eller hur ser det ut om man låter den vara svart ??? Bild någon...


///micke

Zeeeta
2009-06-17, 22:00
En snabb fråga bara. Har lossat alla delar nu för att lämna in dem på lack på Måndag. Frontläppen är uppdelad i 2st delar den understa är mer som ett skrapskydd. Lackar alla ner den eller hur ser det ut om man låter den vara svart ??? Bild någon...


///micke

Lilla läppen i mitten brukar få färg på sig, men om du inte har svart bil så kan det se bra ut om du låter just den vara svart! Själv kör jag med mattsvart front och vitlackad grill. och både jag och lackeraren tyckte att vi skulle lacka den lilla läppen i vitt också!
http://http://www.garaget.org/?car=70801&image=1432024