handdator

Visa fullständig version : Startar inte....Scirocco MKII



andyboy
2009-05-18, 22:54
Blir trött. Bytt rotor,fördelarlock&tändkablar, kollat tändningslåset, kollat en del jordkablar-kopplade dessutom en startkabel från minus till blocket, hällt i ny soppa, startmotorn går fint, batteriet är bra. Vad ska jag kolla mer?? Den vill verkligen inte starta... Startmotorn går runt, men den tänder inte.

Scirocco MKII GTI-83.

Tacksam för idéer!

/anders

Mulder-_-
2009-05-18, 22:57
Blir trött. Bytt rotor,fördelarlock&tändkablar, kollat tändningslåset, kollat en del jordkablar-kopplade dessutom en startkabel från minus till blocket, hällt i ny soppa, startmotorn går fint, batteriet är bra. Vad ska jag kolla mer?? Den vill verkligen inte starta... Startmotorn går runt, men den tänder inte.

Scirocco MKII GTI-83.

Tacksam för idéer!

/anders

Kollat tändspolen?

Manny
2009-05-18, 22:59
Får den soppa till cylinderarna? Kommer det gnista på stiften?

andyboy
2009-05-19, 14:36
Jag kollade tändspolen, den fungerade, men fick inte gnista till stiften, sedan bytte jag rotor och fördelarlock. Sen har jag tyvärr varit själv, så jag har inte kunnat kolla. Får ragga på ngn som kan vrida på nyckeln när jag är under huven.

Vilken bensinslang lossar jag för att lättast kolla om det kommer soppa? Den till filtret??

Fireball
2009-05-19, 14:46
Tänder den på startgas?

Tändmodulen trasig?

andyboy
2009-05-27, 19:02
Lite uppdat;

Den svarade lite på startgas, lixom tände till och "puffade" från avgasröret. Sedan inget.... :-( Likadant 3ggr i rad... Tyvärr fortf inte haft ngn hjälp, inte kunnat kolla gnista mao. Kopplade loss bensinslang vid ingång till filtret i motorutrymmet, det var bensin där iaf...

andyboy
2009-05-28, 19:57
Lossade lite på bensinslangen vid filtret som sitter vid luftfiltret, där kom det soppa iaf...

Fireball
2009-05-28, 22:31
När du drar runt på startmotorn, "hoppar" varvräknaren då eller är den helt stilla?

Falcor
2009-05-29, 09:34
Kolla att du har gnista på alla stiften genom att ta ur dom och be en kompis provstarta medans du tittar på stiftet, (håll inte i det!)

Har du gnista överallt så dra ur spridarna, stoppa varje spridare i en petflaska och be kompisen återigen provstarta medans du lyfter luftvågen, du bör se en rejäl dusch från varje spridare....

andyboy
2009-06-01, 22:57
Hade hjälp i helgen, men då hade tändspolen lagt av! köpte en feltema, för att testa (får väl bli bosch sen..) och killen hittade ett jordfel oxå. Sen startade den inte än då.. Jag skuvade ur tändstiften-kruttorra... Hällde ner en skvätt bensin i varje cylinder- blubb blubb-bilen startade! Tills bensinen var slut i cylindrarna....

Min första tanke var bensinpump, igensatt filter, men som falcor skrev, kan det vara spridarna?? Nya försök i veckan. Men det var kul att höra bilen ge livstecken iaf!

Fireball
2009-06-01, 23:28
Det är inte så enkelt som bränslereläet?
Prova med att knacka och ricka lite på det...

Golf Racing
2009-06-02, 00:17
även jag har lite för slag..

dra ut spridarna o placera dom i fyra pet flaskor. så kan du se om/hur mycket sopa det kommer. Har du skruvat på justeringen på bränsle vågen?

Två millimeter fel vridit där så startar den inte. Det är jätte lätt att skruva vek sig på den.

andyboy
2009-06-02, 13:32
Fan, lätt grymt forum och tack alla som hjälper mig!!! Stort tack... Min felsökning ska fortsätta idag....

/anders

andyboy
2009-06-30, 20:37
Liite uppdat, får bensin förbi filtret (som sitter i motorutrymmet), men hur får jag loss spridarna?

men det känns ju som ett insprutningsfel eftersom jag får bensin till och förbi filteret, men tändstiften är über torra. Plus att jag fick den att starta när jag hällde i soppa i alla cylindrarna, men dog sedan när den var slut. Eller vad tror ni?

Om jag ska lämna in roccan, vem har ni att rekomendera i Göteborgs trakten, börjar bli trött på att inte få igång henne....

/anders

andyboy
2009-06-30, 20:52
förresten, vad heter insprutningssystemet på min bil?? regnr LDL882, Scirocco GTI-83....

Manny
2009-06-30, 22:04
k-jet

andyboy
2009-07-01, 18:00
Ahhhhhhhhhh.......... Hon startade idag!!! Tog loss och kollade på mätskivan, verkade okej, åkte tillbaka som den skulle och låg tätt/centrerad. Kollade diverse vakuumslngar, skruvade ihop allt och sen-Brumm brumm.... Inte helt övertygad vad jag gjorde.. Men hade bytt bränslerelä, filter och hällt i STP total cleaner... För ett litet tag sedan.

Men nu ska ha hon få service och skönhetsvård!!! Typiskt att jag åker på semester en vecka på fredag bara.... :-(

andyboy
2009-07-01, 18:01
Tack alla som hjälpt mig här på forumet! När hon är helt klar hoppas jag att vi syns på ngn träff!

/anders

Falcor
2009-07-01, 18:21
Grattis...kan ju ha varit så att luftvågen kärvat fast lite om den stått länge....kanske bara behöve motioneras lite för att den skulle röra på sig.

Luftvågen bestämmer juh hur mycket tryck som ska läggas på ledningarna ut till spridarna och om den inte kan röra sig när motorn börjar suga in luft så kommer det ingen soppa....

andyboy
2009-07-02, 00:09
roppade visst hej för tidigt... Min lilla kvälls tur tog ett abrupt slut. Tvär dog under färd, lyckades rulla in den på en parkering. Där står hon nu. Suck. På det igen imorn helt enkelt... :-(

andyboy
2009-07-02, 20:58
Jaha, rörde luftvågen upp och ner igen, kollade oxidering, inget. Sedan startade den igen. Hur gör jag för att detta inte ska komma tillbaka? Kan man smörja den på ngt sätt?

Dessutom använder jag en feltema tändspole... Hur kan det påverka bilen?


/anders

Falcor
2009-07-03, 06:36
Tror inte tändspolen har med saken, körde med Biltemas spole i flera år utan problem innan jag bytte hela motorn. Är tändningslåset bytt? har ju läst om folk som haft problem med att det överhettar i låset och på så sätt ger start/stopp problem...

andyboy
2009-07-04, 01:58
Jupp, det är bytt mot ett begagnat, så skicket kan jag inte garantera. Bytt det för ett tag sedan. Jag köpte bilen inbrottskadad, bland annat inget tändningslås. Men det är inte så att jag lirkade eller ngt, utan när jag gick för att kolla på bilen dagen efteråt (var väl mörkt när det hände, men jag snabbkollade ledningar samt bränslerelät) så lossade jag luftkanalen-kollade "luftvågen", kollade ledningar-drog loss och satte dit igen, säkringar(inga brända). Sen satte jag mig i bilen och vred om igen- så fungerade den på första försöket.... Får väl köra 18 varv runt kvarteret så jag är nära hem när det händer igen...

andyboy
2009-07-22, 21:12
Halloj igen...

Okej, det är ngt skumt med luftvågen. När bilen dör räcker det med att skruva loss luftkanalen och trycka ner luftvågen ett par ggr så startar hon och går skitbra! Vad göra??

Sedan en sak till, tempmätaren rör sig inte. Jag har varmkört bilen så motorfläkten går igång och värmen i bilen fungerar. Fel på ngn givare eller instrumentet? Eller ngt annat?

Ha det gött!