handdator

Visa fullständig version : mk1 rycker och bluddrar



mellowd
2009-05-18, 21:55
Jag har fått ett väldigt irriterande och stressande fel på mk1an. Snart bugrun! Måste ju gå köra dit.

Problemet började på vägen hem från garaget i fredagsnatt. Bilen högg till ordentligt på motorvägen, ungefär som när soppan tar slut.
Jag klarade mig hela vägen hem och sen dess har han stått. Bilen startar ibland men går då riktigt orent. håller man jämt gas går han rätt bra. men så fort man gasar hackar och bluddrar han.
Kan tillägga att en ordentlig motortvätt gjordes denna dag i garaget. Rikliga mängder stark avfettning och högtryckstvätt. (aldrig fått problem utav detta innan)

Idag har jag stått ute på gatan och grejat i 2 timmar. skiftat mellan 2 tändspolar och letat diverse läckage osv.
Ingen märkbar skillnad. Så jag bestämde mig för att byta förgasare till en som jag har liggandes. jag började lossa den som sitter på och såg då att en stor vakumslang hade hoppat av nån cylinderformad grunka till höger om förgasaren. Tjock slang går på den, annan tjock slang går upp till förgasaren. liten vakumslang går också från den till nånstans.
Jag tänkte då, gött! problemet löst. Men fyfan va fel jag hade. Nu börjar dessutom batteriet ta slut.

Någon som har några tips?

TinyMicke
2009-05-18, 22:00
Igensatt Bränslefilter, pga rost i tanken, pga rostigt tankpåfyllningsrör är ju en klassiker på MK1.

mellowd
2009-05-19, 08:41
det var det första jag kollade. Då jag haft problem med skit i filtret innan. Men det har fritt. Satt inget alls i hålen.

Loxarn
2009-05-19, 11:13
provat ställa in tändningen?