handdator

Visa fullständig version : Växellådsbekymmer (5an ramlar ur)



pelleman
2009-05-18, 11:07
Hejsan,

OBS! Detta gäller en icke-gti bil men jag hoppas ändå på svar. :)

Jo, iaf... En 1.6liters Golf 3 i min ägo har fått för sig lite dumheter.
Den har gått bra en längre tid, men femmans växel har alltid visslat lite, men funkat bra.
Igår när jag åkte hem från Emmaboda så körde jag på femman, plötsligt ramlade den ur och jag la i den igen, gick några sek sen ramlade den ur..
Provade några ggr till, samma resultat, inga missljud, bara samma visslande.
Körde resten av vägen (20mil) på 4:an, vilket var måttligt kul. :)

Nu är frågan, vad göra??
Jag körde med bilen till jobbet idag, men provade inte femman, vet inte vad som kan hända, rädd för att det ska ta tvärstopp i lådan kanske...

Är det dags för växellådsbyte för min del?
Vågar jag köra omkring med bilen, om jag undviker femman?

Motorn är en: ABU ,växellådan: CNU, bilen är en 94:a

Tacksam för svar!!

Fors
2009-05-18, 11:14
Hejsan,

OBS! Detta gäller en icke-gti bil men jag hoppas ändå på svar. :)

Jo, iaf... En 1.6liters Golf 3 i min ägo har fått för sig lite dumheter.
Den har gått bra en längre tid, men femmans växel har alltid visslat lite, men funkat bra.
Igår när jag åkte hem från Emmaboda så körde jag på femman, plötsligt ramlade den ur och jag la i den igen, gick några sek sen ramlade den ur..
Provade några ggr till, samma resultat, inga missljud, bara samma visslande.
Körde resten av vägen (20mil) på 4:an, vilket var måttligt kul. :)

Nu är frågan, vad göra??
Jag körde med bilen till jobbet idag, men provade inte femman, vet inte vad som kan hända, rädd för att det ska ta tvärstopp i lådan kanske...

Är det dags för växellådsbyte för min del?
Vågar jag köra omkring med bilen, om jag undviker femman?

Motorn är en: ABU ,växellådan: CNU, bilen är en 94:a

Tacksam för svar!!

Om det funkar som på min så är det bara skruven som håller 5'ans drev på plats som gått av/skruvat ur sig. OBS! OM det nu är likadant OBS!

Ligger 5'an i så länge du gasar men poppar ut när du ligger på neutral gas/motorbromsar?


Isf är det lätt fixat. Hissa upp (och lossa) vänster framhjul så högt du kan. Lossa gavelkåpan på lådan (kommer nån deciliter olja) och skruva fast drevet med en insexa...

Fyll upp med olja när du är klar.

pelleman
2009-05-18, 11:22
Växel hoppar ur när jag gasar, ligger o marschar på samma fart.

pelleman
2009-05-18, 17:12
Jag har hittat en kille som säljer en växellåda från en 1.8liters Golf3.
Skiljer det i splines kopplingen mellan låda/motor?

Finns det alternativ till att skaffa en CNU växellåda, kanske nån med högre utväxling på femman så den blir billigare o köra med esom det borde varva mindre. :)

Fredda84
2009-05-20, 20:25
Är visslande och vinande ljud samma sak eller?


har du sett om det läcker någon olja från växellådan? det kan vara så att du har lite olja i växellådan av någon anledning, täckplattan i en medbringare kan t.ex. ha gått söner / lossnat och oljan läckt ut i en drivknut.

om det börjar vara lite olja i den så brukar det även börja låta på 4:an och sedan även lite på 3:an

Christoffer
2009-05-20, 21:01
Hejsan,

OBS! Detta gäller en icke-gti bil men jag hoppas ändå på svar. :)

Jo, iaf... En 1.6liters Golf 3 i min ägo har fått för sig lite dumheter.
Den har gått bra en längre tid, men femmans växel har alltid visslat lite, men funkat bra.
Igår när jag åkte hem från Emmaboda så körde jag på femman, plötsligt ramlade den ur och jag la i den igen, gick några sek sen ramlade den ur..
Provade några ggr till, samma resultat, inga missljud, bara samma visslande.
Körde resten av vägen (20mil) på 4:an, vilket var måttligt kul. :)

Nu är frågan, vad göra??
Jag körde med bilen till jobbet idag, men provade inte femman, vet inte vad som kan hända, rädd för att det ska ta tvärstopp i lådan kanske...

Är det dags för växellådsbyte för min del?
Vågar jag köra omkring med bilen, om jag undviker femman?

Motorn är en: ABU ,växellådan: CNU, bilen är en 94:a

Tacksam för svar!!

Hade exakt samma symptom på flickvännens golf mk2 förra sommaren, då visade det sig vara dåligt med olja i lådan så efter ett oljebyte/påfyllning så funkade den felfritt igen. Hade själv samma problem med en golf mk2 för några år sedan och hade några mil kvar att köra hem så jag fortsatte att lägga i femman tills det till slut bara rasslade till och drivningen på den växeln försvann. Kunde sedan köra på fyran några km till innan även den tackade för sig och det fortsatte tills jag till slut rullade in på tomten med bara ettans växel kvar. Sålde iväg bilen och lät nästa ägare byta växellåda. Så se till att kolla växellådsoljan så snart du kan och kör inte mer än nödvändigt med den