handdator

Visa fullständig version : Vem breddar plåtfälgar till bra pris?



Golf-Vicke
2009-05-17, 22:25
Tjenare, funderar på att inhandla ett par fräsha 15" plåtfälgar och bredda dem till bugrun.
Hade tänkt mig ca 8" breda, vem kan fixa detta till ett bra pris?
Någon som gör det här?
Vill givetvis att det skall bli bra gjort, och dem skall sitta på en golf 2;a!

Mvh Victor

azarN
2009-05-17, 22:50
Finns fyra stycken till salu i Karlskoga för 1200 spänn som är 9" breda :) Sök efter GOLF 2 på reservdelar så kommer det upp nått med "Massor med godsaker från golf2 gti"

-Annars har jag ingen aning alls :)

backen
2009-05-20, 00:09
hade du bott i skåne hade jag vetat en som är bra....har lämnat in mina där...
när jag skulle ta reda på vem som kunde fixa det så ringde jag fälgfixarna som renoverar fälgar...
borde väl finnas någon i stockholmstrakten som renoverar fälgar...dom borde veta

mvh

backen
2009-05-20, 00:24
tänk på att dom ska göra rätt när dom breddar....så dom inte gör som många klåpare och bara sätter en ny kant på fälgen...som dessa tex

http://www.blocket.se/vastmanland/Breddade_platfalgar_4x100_21761583.htm?ca=23_3&w=3

han som jag lämnade mina fälgar till.....(som har hållt på med detta i 15-20) år sa att om man gör som på bilden kommer risken för att däcket skjuter iväg när du ska ha luft i det att bli mycket större...

han delar fälgen på mitten....lägger en plåt i önskad storlek därimellan och flyttar sedan centrumet så att det blir rätt mot var det var innan...
då blir kanten (eller vad det heter) som den var från början men du får en bredare fälg med en bredare fälgkant så det ser brett ut

testar och ritar lite på nåt sätt


--____-- orginal


--____------- Fel



--________-- rätt


svårt när man inte vet hur man lägger upp bilder..
om du förstår vad jag menar

mvh

Golf-Vicke
2009-05-20, 00:54
tänk på att dom ska göra rätt när dom breddar....så dom inte gör som många klåpare och bara sätter en ny kant på fälgen...som dessa tex

http://www.blocket.se/vastmanland/Breddade_platfalgar_4x100_21761583.htm?ca=23_3&w=3

han som jag lämnade mina fälgar till.....(som har hållt på med detta i 15-20) år sa att om man gör som på bilden kommer risken för att däcket skjuter iväg när du ska ha luft i det att bli mycket större...

han delar fälgen på mitten....lägger en plåt i önskad storlek därimellan och flyttar sedan centrumet så att det blir rätt mot var det var innan...
då blir kanten (eller vad det heter) som den var från början men du får en bredare fälg med en bredare fälgkant så det ser brett ut

testar och ritar lite på nåt sätt


--____-- orginal


--____------- Fel



--________-- rätt


svårt när man inte vet hur man lägger upp bilder..
om du förstår vad jag menar

mvh

Förstår hur du menar! Tack för att du sa det ;)
Vad heter han du l'ämnade in dina fälgar till? Vad tog han för det?

P-plats.se
2009-05-20, 09:23
tänk på att dom ska göra rätt när dom breddar....så dom inte gör som många klåpare och bara sätter en ny kant på fälgen...som dessa tex

http://www.blocket.se/vastmanland/Breddade_platfalgar_4x100_21761583.htm?ca=23_3&w=3

han som jag lämnade mina fälgar till.....(som har hållt på med detta i 15-20) år sa att om man gör som på bilden kommer risken för att däcket skjuter iväg när du ska ha luft i det att bli mycket större...

han delar fälgen på mitten....lägger en plåt i önskad storlek därimellan och flyttar sedan centrumet så att det blir rätt mot var det var innan...
då blir kanten (eller vad det heter) som den var från början men du får en bredare fälg med en bredare fälgkant så det ser brett ut

testar och ritar lite på nåt sätt


--____-- orginal


--____------- Fel



--________-- rätt


svårt när man inte vet hur man lägger upp bilder..
om du förstår vad jag menar

mvh


Att flytta centrumet låter lite onödigt jobbigt och behövs oftast inte förutastt att du inte bara vill bredda utåt.
Anledningen till att vissa breddar där du skriver är fel är troligtvis för att få ett fetare utseénde på fälgen då den kommer se mycket större ut.
Mina plåtfälgar breddades "nere i dalen" och den största anledningen är att det ska bli möjligt att montera däcken på ett smidigt sätt...

Barbapappa
2009-05-21, 12:29
Vända centrumet funkar ju också om man vill ha en bredare look på fälgen utan att bredda, kanske inte så vanligt att göra det på vw's fälgar då dom är är väldigt smala.

Lillen
2009-05-21, 14:14
Ähh va tusan.
Bredda på , gärna utåt då det redan är trångt nog innåt.
Bara att bestämma VAR på fälgen man vill göra det.

Som P-plutt skriver är det lättare att få på däck om man breddar där fälgen är lite försänkt , men jag har breddat lite fälg "bonnastyle" åxå på det vidare stället och det fungerar hur bra som helst men man kan få ha bra med gliiid på fälgen när man ska kränga på däck.

Amazonfälgar är ju smala och med liten fördjupning som är svår att svetsa bra om man som jag är egenlärd svetsklåpare , men det går fint även på dem att bredda.

Krångla inte till det.
Åt till en mekanisk verkstad , smed eller annat företag med svarv som kan "sticka" av fälgen åt dig. Sedan kanske de kan valsa breddningsplåten åxå å kanske till och med svetsa hela klabbet sedan.

backen
2009-05-21, 21:44
Tror att vissa inte förstår vad jag menade. Du får precis samma "feta" look när du breddar i mitten. Den breddar alltså inte mer innåt då det inte finns utrymme. Du får lika bred fälgkant men forsänkningen som finns ca två cm från kanten hamnar rätt och inte 7 cm in i fälgen.

Mvh

P-plats.se
2009-05-21, 21:59
Tror att vissa inte förstår vad jag menade. Du får precis samma "feta" look när du breddar i mitten. Den breddar alltså inte mer innåt då det inte finns utrymme. Du får lika bred fälgkant men forsänkningen som finns ca två cm från kanten hamnar rätt och inte 7 cm in i fälgen.

Mvh


..."rätt eller fel", det beror ju på vad man vill ha!?
Jag har gjort som du skriver och skulle göra det igen MEN fälgen ser större ut om man breddar där ute.