handdator

Visa fullständig version : Kylarproblem med en Vw Vento 1,8i 92



Steton
2009-05-16, 13:17
Hej

Det är så att bilen på senare tid har gått upp i ”temp” snabbare än vanligt. Igår när det var rätt så kallt ute, och jag körde in bilen i en motortvätt så såg jag hur det kom rätt så bra med rök från kylaren. När jag därefter krypkörde bilen ut ur tvätten så steg återigen rök från kylaren. När jag öppnade huven så kom rök (ånga) från toppen av kylaren, det luktade rent allmänt bränt. Kan det vara så att jag har fått en spricka ovanpå eller att fläkten i kylaren inte går igång när den ska gå igång och därmed inte kan kyla ner kylaren som resulterar i att det blir rök istället och därmed går upp i temp?

//Mvh Stefan

Maha
2009-05-17, 12:19
Går motorn varm, alltså över ca 90 grader C?

Att det kommer rök från kylaren efter tvätt är inget konstigt då det är tvättvattnet som förångas när det kommer mot den heta kylaren.
Samma sak händer när vattnet förångas på en varm motor.
Det som luktar skulle kunna vara rester av avfettning som förångas och då inte luktar så gott...

När det nu är varmare ute så går uppvärmningen av motorn snabbare och eftersom man kanske har stängt av värmen så påskyndar det uppvärmningen påtagligt.

Så om inget direkt problem finns, alltså att motortempen går upp till 90 grader och stannar där så är det inget att bry sig om enligt mej.