handdator

Visa fullständig version : Hjälp me val av kammar till KR motor



VW4life
2009-05-13, 23:06
Ska börja trimma en KR motor från en jetta GTX 88
Motorn har stora Insuget osv

Frågan är nu om man ska byta kammar eller köra me KR ORg kammar.
Övrigt så ska toppen planas & portas & Mirafräsa ventil säten & mira fräsa ventilstyrningar. Sen kommer kolvar & stakar balanseras mm mm

Frågan är nu ska man byta till trimmkammar eller hur långt räcker KR org?
Har åkt i flera golf gti 16v som har trimmkammar och har inte direkt blivit så imponerad jämfört mot en fint inställd org maskin me lite avgas & extraktor så har de inte vara spec stor skillnad.

Sen finns de vissa undantag. Klart en bil me trimmkammar ska gå bättre än en org maskin. Men hur stor är skillnaden. Har sett vissa golfar me org maskin me lite på plock som t.ex bara avgas & extraktor & påställd soppa och har lyckats krama ur dom motorerna riktigt bra.

MVH

NOlsson
2009-05-14, 17:03
Som du säger så kan skillnaderna på en relativt orginal motor med riktigt fin inställning inte skilja sådär avsevärt mycket jämfört med en trimmad dito.

Min tidigare 16V KR hade 272°-kammar, portad & planad topp och lite annat tjaffs, bänkad till 170 hk på hjulen. Min nuvarande bil, likadan fast med orginal motor och ett Supersprint-helsystem (grenrör->ändrör), går ändå ganska snarlikt som min gamla. Visst, det är väl inte samma klös i den "nya" som min förra, och den accar inte lika bra.

Men enligt mig så är skillnaden ändå ganska liten, och när man börjar tänka på vad det kostar att göra allt detta så kan man ju fråga sig själv om det verkligen är värt pengarna?

Men om du redan bestämt dig att porta & plana m.m. så tycker jag helt klart att du ska köpa nya kammar...

Dom är riktigt mysiga dessa 16V-motorer :)