handdator

Visa fullständig version : Strul med Vento 2.0



JRJ
2009-05-13, 09:59
Har fått lite strul med min bruks-Vento och skulle behöva lite tips och ideer på vad det kan vara som strular.

Om man kör på en landsväg eller motorväg och håller jämn gas under ett tag och stannar sen vid tex ett rödljus, så tappar den all ork när man ska iväg igen.
Det är knappt så att den orkar varva upp på friläge. Trycker man ner gasen så stönar den bara och låter väldigt ansträngt.
Om man däremot lirkar lite med gasen och typ pumpgasar upp den över 3000-4000rpm så vaknar den till igen och funkar precis som den ska. Men om man inte varvar upp den så fortsätter den vara helt orkeslös.
Tomgången verkar inte påverkas alls, den går snällt och fint sålänge man inte gasar nått.

Har man väl varvat upp den så går den klockrent. Och det är inte alltid det blir så när man stannar, ibland så visar det sig inte alls.
Det verkar som att det händer oftast när man har kört 70km/h eller snabbare under en stund och sen stannar. Kör man start/stopp hela tiden så händer det nästan aldrig.

Har bytt rotor, fördelarlock, tändkablar, stift, olja, oljefilter, luftfilter & vaccumslangar för ca 500 mil sen.
Problemen kom inte i samband med att jag bytte eller servade nått med motorn.

Kan det vara LMM som spökar?
Är en 2E motor som sitter i den.

JRJ
2009-05-17, 10:29
Någon som har en aning om vad det kan vara...?
Skulle behöva få ordning på bitarna rätt omgående eftersom det är min bruks & pendlarbil.

Loxarn
2009-05-17, 10:34
har du kollat kraftstoffpumpen?

Maha
2009-05-17, 10:34
En tanke är att den kanske blir sur och eller får för mycket bensin av någon anledning....
Kolla om den ryker svart när du pumpgasar när den är sådär orkeslös....

JRJ
2009-05-25, 12:04
Loxarn: jag antar att du menar soppapumpen? =)
Men nej, den har jag inte kollat faktiskt. Ska nog ta och göra det, samt byta soppafilter.

Maha: jag tror inte den får för mycket soppa, snarare tvärt om.


Det har blivit värre nu på sistone.
Om jag håller en jämn hastighet och växlar ner för att köra om eller vid en avfart tex, då börjar den direkt att tappa orken.
Ju mera jag gasar desto tröttare blir den. Känns ungefär som att den motorbromsar om jag trycker fullt. Även om jag frikopplar.
Om man däremot lirkar lite på gasen och bara ökar aningens i taget så går det sakta sakta att få fart på den igen. Men så fort jag gasar "för mycket" så blir den helt orkeslös.
Om man sen får upp den över ca 4000rpm så verkar den vakna till liv igen.

Ganska svårt att förklara hur den beter sig, men det känns som att den får för lite soppa iaf. Om den får för mycket borde den snarare bluddra när man gasar men nu händer det snarare ingenting.

Nått som är jäkligt skumt också är att ibland kan jag dra ut den på 1'an och 2'an men när jag lägger i 3'an så tappar den helt orken igen.

Verkar bara hända när motorn är varm, innan den har kommit upp i 70-80 grader så har den aldrig krånglat.

JRJ
2009-06-01, 08:37
Bytte LLM och det blev väl lite bättre. Problemet kommer inte lika ofta längre men det försvann inte helt.
Den känns fortfarande väldigt trött och den låter rätt ansträngt när man trycker på lite.

Vad kan det annars vara som strular?
Ska kolla soppapumpen, har inte hunnit med det ännu.
Resistansmätte tempgivaren på toppen och den pendlar upp o ner som den ska. 200 ohm när motorn är som varmast och ca 250 ohm när kylarfläkten har gått en stund.

Kallstartsventilen, är det nått som kan göra så att motorn dummar sig även när den är varm, om den ger knasiga signaler till styrboxen?
När motorn är kall så går den hur bra som helst.