handdator

Visa fullständig version : "Knarrande kopplings pedal -07"



sturebyking
2009-05-11, 22:15
Hej
Bytte bromsvätskan, även via nippeln på kopplingens slavcylindern. Nu har kopplings pedalen börjat knarra, vad kan ha blivit fel? Knarret försvinner när man kört ett tag men är tillbaka varje morgon. Bilen är en Jetta Tsi -07. Några tips?
/O

Premis
2009-05-12, 09:17
Hej
Bytte bromsvätskan, även via nippeln på kopplingens slavcylindern. Nu har kopplings pedalen börjat knarra, vad kan ha blivit fel? Knarret försvinner när man kört ett tag men är tillbaka varje morgon. Bilen är en Jetta Tsi -07. Några tips?
/O

Luftade du ordentligt?

sturebyking
2009-05-12, 13:42
Kopplings cylinder verkar suga över Maxnivån i behållaren så i början fick jag in luft. Jag fyllde då behållaren helt och satte tryck på den, ca 1,5bar med ett "luftman lock". Under luftningen av koppling höll jag sedan nivån nästan ända upp hela tiden. För att få nivån till Max sög jag ur behållaren när jag var klar.
När man kört i mer än en halvtimme försvinner oftast knarrkänslal i pedalen. Eftersom man får lyfta pedalen efter varje nytt tag kanske nått har ändrat sig/fett flyttat sig? Det har nu gått mer än en vecka och knarret är kvar! Kopplingen känns i övrigt OK.
/O

Premis
2009-05-12, 15:47
Kopplings cylinder verkar suga över Maxnivån i behållaren så i början fick jag in luft. Jag fyllde då behållaren helt och satte tryck på den, ca 1,5bar med ett "luftman lock". Under luftningen av koppling höll jag sedan nivån nästan ända upp hela tiden. För att få nivån till Max sög jag ur behållaren när jag var klar.
När man kört i mer än en halvtimme försvinner oftast knarrkänslal i pedalen. Eftersom man får lyfta pedalen efter varje nytt tag kanske nått har ändrat sig/fett flyttat sig? Det har nu gått mer än en vecka och knarret är kvar! Kopplingen känns i övrigt OK.
/O

Har gjort precis samma procedur och det fungerar på min, inget knarr. Sög luft första gången också p.g.a. lurigheten att den suger längre upp. Känns iofs att jag tappat 1% timing i koppling/låda men det kan ju vart så innan också. Läser man hur amerikanerna gör så brukar dom skippa "luftman" och pumpa manuellt istället för fullt .. om det är bättre eller sämre vet jag ej. Vill minnas att det har diskuterats här på forumet tidigare (av mig och andra) så sök på ämnet.

sturebyking
2009-05-14, 11:54
Nu verkar jag löst problemet!
Spayade silikon spray på där kopplingspedalen vrider sig och i cylinderns hål där pedalen trycker in kolvstången.
Gjorde detta i gårkväll och i morse var det tyst!

Troligen ändrades förutsättningarna när man drog upp pedalen efter varje luftning.
/O

foffa2002
2009-05-15, 19:42
Knarret har funnit på ca 30% av VAG bilar sen MK4 introducerades.'
Typ det vanligaste felet....dock enbart irriterande och inget som VW fixar :D

sturebyking
2009-05-15, 20:37
Jag var och köpte några grejer nere hos min lokala VW handlare och snackade med en mycket trevlig reservdels kille, han tog genast fram sprängskissen på hur pedalmekaniken ser ut, sedan hänvisade han mej till en verkstadskille brevid. Jag sa till denna verkstadskille (som inte var född när jag bytte bromsvätska första gången) att jag bytt broms/kopplings vätska, han sa då att jag i princip skulle lämna in bilen genast för att det var så komplicerat nuförtiden med ABS osv. Fick inget svar vad som kunde orsaka knarret men nu har jag ju fixat det.
/O

Premis
2009-05-15, 21:18
Jag var och köpte några grejer nere hos min lokala VW handlare och snackade med en mycket trevlig reservdels kille, han tog genast fram sprängskissen på hur pedalmekaniken ser ut, sedan hänvisade han mej till en verkstadskille brevid. Jag sa till denna verkstadskille (som inte var född när jag bytte bromsvätska första gången) att jag bytt broms/kopplings vätska, han sa då att jag i princip skulle lämna in bilen genast för att det var så komplicerat nuförtiden med ABS osv. Fick inget svar vad som kunde orsaka knarret men nu har jag ju fixat det.
/O

Alltså så länge du inte kört ABS-pumpen torr eller bytt ut den så är det lugnt. Har du dragit luft så måste du cykla den för att få ut eventuell luft.