handdator

Visa fullständig version : Framfjädring Golf IV



peomayo
2009-05-11, 08:05
Är ny ägare till Golf IV. Undrar över framfjädring. Skall fjäderbenet kunna röra sig upp och ned inuti motorrummet. När det är belastat är det ungefär 1,5 cm mellanrum mellan gummit och delen under. När jag har bilen hängande i billyften har den delen sjunkit ned så att det inte är något utrymme. Har haft många bilar med inte sett detta "fenomen" tidigare. Är lagret sönder eller är denna rörlighet helt ok. Jag letar nämligen efter orsak till klonk i framvagn när bilen går över hålor och ojämnheter i vägen.

magnusT
2009-05-11, 08:10
Lite mellanrum ska det nog vara. Men det är ju möjligt att fjäderbenslagringen är lite sliten. Har bilen gått långt?
Angående oväsen fram så kan du kolla bussningen till kränghämmaren.

peomayo
2009-05-11, 08:37
Den har gått 20000 mil.

kellen
2009-05-12, 21:30
nya topplagringar rör sig inte så mkt. hade klonk i min framvagn också bytte bussningar i framvagnen men det va kvar, då bytte jag topplagringarna och det försvann. så testa att byta dom först.

KoBo
2011-04-20, 20:52
vart finns bussningarna till krängninghämmarna?`
finns de nåt art nummer på dom?

hur kan man kolla om dom är slut?

bytte till ta tecniks coils och de dundrar i hela bilen vid minsta gupp :/

Särkelä
2011-04-21, 19:26
åk till VAG o säg att du ska ha gummi bussningarna till k-hämmarstag så får du rätt grejer. har för mej dom går på ca 300kr, där runt.
O hur man kollar om dom är slut. lyft upp bilen o slit i K-hämmaren glappar den i bussningen = slut

Att det har börjat klonka efter du bytt dämpare kan ju bero på om du inte spänt båda muttrarna redigt uppe på stöten.