handdator

Visa fullständig version : Byta växelllåda golf gti 16v



Skooghe
2009-05-07, 11:08
Jag tänkte byta växellåda på min Golf GTi 16v -87. Jag funderar på om det blir mycket smidigare om man har lift? Annars får jag ligga på garagegolvet...

zoddri
2009-05-07, 11:17
Att meka loss växellåda medan man ligger på garagegolvet och tappa lådan på pungen är en del av manlighetsriten.

Ok, för att vara seriös:

Det är ju alltid smidigare att inte behöva ligga ner men det kan ju vara lättare att få bort lådan om bilen är närmare marken. De väger ju trots allt några kilo. Smaksak om du frågar mig.

Skooghe
2009-05-07, 11:18
Det är just det med att vara nära marken jag tänker på. För att få bort lådan måste man väl sänka ner hela motorn lite på vänstersidan? Borde väl vara bra att ha en domkraft lr något under motorn då så att det inte blir för stora påfrestningar på skruvarna...?

GTI-nissen
2009-05-07, 12:51
Jag har precis haft nere min låda och fy vad jag svor... För en som tar ner lådor i parti och minut så är det säkert inget bök, men för mig så var det knöligt.
Jag tog min neråt iallafall. Lossade främre motorfästet och hade en domkraft under motorn. Efter att ha plockat bort vä drivaxel gick det också betydligt lättare.

razer
2009-05-07, 13:04
Man måste stötta motorn med något underifrån eller ovanifrån pga att man ska ta bort främre motorfästet och växellådsfästet. Stöttar man inte motorn ramlar den ner eller hänger i grenröret.

Så här gjorde jag (bilen på lyft):
1. hissade ner bilen och ställde motorn på ett bord.
2. tog bort hastighetsmätarvajern, kopplingsvajern och el-kontakten till backljuset.
3. tog bort drivaxlarna från bilen (kan gå att ha dom kvar, men det blir svårare att ta bort växellådan)
4. tog bort plåtbiten på baksidan av motorn för att få drivaxelflänsen att gå förbi motorn.
5. Lossade skruvarna som håller kåpan mot växellådan under motorn.
6. tog bort startmotorn och främre motorfästet.
7. lossade växellådsfästet från växellådan(tre skruv) och från växellådskudden (en skruv)
8. lossa växellådan från motorn och försök få ur den ur bilen.

Jag låg på en rull-vagn under bilen och plockade ner den för hand eftersom jag inte hade något motorok så jag kunde hissa upp bilen och använda växellådsdomkraften.

Det knöliga är att få förbi drivaxelflänsarna förbi motorn och framvagnsbalken. Men det går.

Skooghe
2009-05-07, 17:25
Mycket bra beskrivning!

Fick ett problem till nu. Han jag skulle köpa växellådan av ringde å sa att växellådsfästet hade ärjat sönder. Finns det nåt bra sätt att laga det?

I annat fall, nån som har en växellåda över? 020 2y ska det va...

Lillen
2009-05-08, 00:00
Jag la en planka mellan innerskärmarna som motorstöd och hängde motorn i ett spännband , vred fram hela och ned paketet så lådan gick fritt från rambenet.
Avände motorlyft för att lyfta och hålla.

Lorentz
2009-05-08, 10:05
Jag har gjort denna procedur ett par gånger och jag tycker nästan att det är lättare att plocka ut hela motorn med växellådan på, för det är så förb***at jobbigt att bara plocka ut lådan. Detta för att att den väger rätt mycket vilket gör att det blir väldigt jobbigt när man ska försöka att lirka loss den, samt när man skall få dit den. Bara mina två ören...

Skooghe
2009-05-08, 10:38
Är det inte väldigt mycket sladdar och så man måste lossa för att få ut hela motorn? Tar man motorn neråt?

pekka kiiskilä
2009-05-08, 12:14
jag har bytt mina med hjälp av motorlyft som jag justerar höjden på motorn med och lyfter ur lådan för hand och lyfter i den för hand det är inte så väldans tungt så lite bänkpress med en låda skadar ingen.

Lillen
2009-05-08, 18:34
Jag lyfter inte ur helt.
Men lyfter och vrider den framåt med lådan så man kan dra den från motorn.