handdator

Visa fullständig version : Förgasarmotor 1.8 CL -85 går dåligt



martinson
2009-05-06, 13:19
Äger en Passat CL 1.8 av årsmodell vars motor går väldigt dåligt. Bilen är slö, går ryckigt och känns "plågad" när man kör i 70 km/h. Spelar ingen roll om jag chokar bilen eller inte, den går lika dåligt ändå..

Igår bytte jag tändstift och luftfilter och det var frid och fröjd. (Jag har dubbelkollat så jag inte missat att trycka i någon kabel ordenligt och så vidare) Bilen gick efter bytet precis som vanligt..
Känslan jag får är att bilen inte går på alla cylindrar. Tomgången är väldigt låg långt under 1000 varv.. snarare 600-700 varv om ens det. Tycker mig känna att det luktar lite oförbränd bensin om bilen också.

Spontana åsikter är väl att tändkablarna kan vara dåliga plus rotor och fördelarlock. Finns det andra saker man bör kolla upp? Alla tips och idéer uppskattas för att få lilla bettan lite piggare! :)

djsnowman
2009-05-06, 14:47
Testa att vrida upp tändingen, hade liknande problem med min golf 3 1,8cl -92.

martinson
2009-05-06, 15:14
Glad amatör som man är inom bilmek så undrar jag hur detta går till? :)

djsnowman
2009-05-07, 21:37
vet du vart fördelaren sitter? sånna fall sitter den fast i blocket med en bult som du lossar på bara nått varv eller nått så att det går att vrida på fördelaren. vrid den moturs för att ställa upp tändningen. men inte för mycket för då kan det börja knacka vid höga varv.
Hoppas du förstår;)