handdator

Visa fullständig version : Byta till 2E botten del på en 1,8 Gti -8v med Digifant 2



Janne.M
2009-05-06, 12:44
Har nu köpt på mig en passat med 2E motor och 02A låda som ska ner i golfen. Toppen ska bytas mot den som sitter i min 1.8 Gti -8v med Digifant 2 (PB). Vad skiljer denna konvertering mot den konverteringen man gör på en Golf 1 med 1.8 Gti med K-jet som beskrivs i FAQ:en?

1. Antar att fördelaren som ska användas är den från min Gti då den har aggressivare tändkurva?
- eller sitter det i styrboxen för Digifanten så att man kan köra med 2E fördelaren? Om Gti:ns fördelare används så måste man ju fortfarande fixa till adapterplattan och byta drev.

2.Angående blockets högre höjd på 16mm så måste ju det enklaste vara att byta till passatens främre rör och sedan bytta om resten av avgassystemet så det passar? Har ett ANSA 2.25" system till en 16v som ska läggas på.

3. Är det rentav bättre att köra med delar av eller hela insprutningen från 2E motorn, är den överlägsen Digifant 2 systemet? Då jag redan har elektronisk bränsleinsprutning så ser ju inte besiktningen skillnad på om jag har vissa delar från 2E

4. Är 2E motorns olje/vattenkyl bättre än Golf 2 Gti? Det som beskrivs i guiden är ju Golf 1

5. Är spridarna eller andra bränsleprylar från 2E motorn bättre än de som sitter på Digifant 2 motorn?

6. Hur kollar man om man har smidd vev utan att plocka isär motorn?

7.Några andra tips eller erfarenheter, om det nu är nån annan som gjort 2.0 konvertering på en digifant 2 motor

G60 V-spec
2009-05-07, 00:22
Jag vet inte om du visste om detta, men 2E motorn styrs också av ett Digifant 2 sprut.

Enda skillnaden på PB motorn är att du inte har styrning för lambda. Det har 2E motorn.


Mvh Vlado

Janne.M
2009-05-07, 00:38
Jag vet inte om du visste om detta, men 2E motorn styrs också av ett Digifant 2 sprut.

Enda skillnaden på PB motorn är att du inte har styrning för lambda. Det har 2E motorn.


Mvh Vlado

Jag hade en aning om det, då LMM-huset etc var samma på båda bilarna, lambda-styrning är ju bra, men det skulle nog nån uppmärksam bes.gubbe märka så det är ingen ide än. Bra att ha reservdelar.

Nån annan som har några tips om de andra frågorna?