handdator

Visa fullständig version : 3000/1500 mil serviceintervall



magnusT
2009-05-05, 12:59
Vilket intervall bör man köra med? Förälrarna råkade ut för en igen koksad sil på sin passat i helgen. Så nu börjar man fundera på om man ska gå ner till 1500 mil intervall istället. Eller är det bara vissa motorer som är extra känsliga för longlife service? Vi har några stycken vag bilar inom famlijen varav flera körs med longlife.

RikardC
2009-05-05, 14:01
Hej

Jag har kollat runt lite på andra forum kring det här med utökat serviceintervall och det som oftast kommer på tapeten är frågor kring oljebytet.

Spontant så tycker jag kostanden för ett oljebyte+filter är låg och därmed kan den utföras varje år eller var 1500 mil. (ca 800 - 900 kr i OKQ8 GDS hall) Det som avgör är oljans sammansättning och förmåga att tåla slitage samt hur väl oljefilter fungerar då det blir igensatt.
Själv byter jag motorolja+oljefilter+luftfilter varje år även om min kärra går under LongLife konceptet. LongLife servicen faller ändå in var 24 månad och då byts oljan i vilket fall som helst. Värre är det med luftfilter tror jag. Bytesintervall på det är nog längre och det är inte bra för en motor, förutsatt att luftfilter är förbrukat.

Så summan är nog att du själv får välja vilket serviceintervall du vill köpa...

/Rikard

Mr dOhC
2009-05-05, 14:11
Absolut inte mer än 1500mil! Longlife verkar vara rent hittepå :-S

VWGolIV
2009-05-05, 14:15
Med tanke på vad man läst o hört om longlife så ger jag inte mycket för den service intervallen.

Personligen så byter jag olja + filter mellan 1000-1500 mil.

Premis
2009-05-05, 20:05
Longlife o longlife .. har longlife på min men det blev exakt ett år mellan servicetillfällena ändå. Mer hade jag ändå inte väntat, inga 3000 mil dock (~2000 mil istället). Beror ju på hur man kör bilen också.

outrunner
2009-05-05, 20:19
Hmm..är det inte så att bilen *säger* till själv när den vill in? Tror ej man uppnår 3000 mil innan den säger till såattsäga. Jag bytte på min efter 2300 mil...(Jetta TSi-07)

Sedan har åtminstone jag den uppfattningen att åtminstone nu på senare tid så vet väl fabrikanterna mer om longlife och eventuella problem. De första bilarna som hade detta kanske inte var utprovade riktigt. Typ Passat 98- och Golf samma årsmodeller....
Om det nu vore problem så skulle de väl sluta med longlife....

dalle82
2009-05-05, 21:39
diesel polon vi har går oxå på longlife service program, den har aldrig gått mer än 1500 mil mellan intervallen, räknar alltid ner vid 1300 mil att det är dags.

RikardC
2009-05-06, 10:58
Kan det vara så att LongLife serviceintervall är ett säljargument? Allt för att leda in kunden i tro om att servicekostanderna inte blir så stora då de utförs mer sällan än "normala var 1500 mil" serviceintervall?
Med tanke på VAG stora servicekostnader för kunden så kanske det är ett argument. Ett dåligt sådant i så fall men även exempelvis BMW har liknande intervallkoncept.

Fråga: Hård körning, många start/stop, dammig miljö etc = motorolja+oljefilter+luftfilter varje år eller max var 800 mil?

Wolfen
2009-05-06, 12:25
Jag har longlife på min och det brukar vara 2 år mellan servicetillfällena. Men å andra sidan så kör jag inte så himla mycket mellan byten, max 1000 mil, oftast mycket mindre. Det funkar för min del. Det beror på hur och hur mycket man kör. Och som outrunner sa, det är VAG och BMW bilar, bilar med renommé, inte Yugo:)

Mr dOhC
2009-05-06, 17:05
Kan det vara så att LongLife serviceintervall är ett säljargument?

Självklart är det ett säljargument, men också en dåligt kompromiss mellan underhåll och kostnad.

Premis
2009-05-06, 17:15
Självklart är det ett säljargument, men också en dåligt kompromiss mellan underhåll och kostnad.

Nja .. det är ju helt klart ett säljargument men det blir i princip ALDRIG varken 2 år eller 3000 mil. Man anger enbart "upp till" men de flesta blir ändå tvugna att åka in varje år till betydligt lägre miltal än 3000 mil. Under ytterst gynsamma situationer kan du eventuellt uppnå 3000mil/2år. Allt handlar om hur oljan har blivit använd.

Mr dOhC
2009-05-06, 17:17
Då finns det ju absolut ingen anledning att köra på den oljan ?

Premis
2009-05-06, 17:29
Då finns det ju absolut ingen anledning att köra på den oljan ?

Svårt att avgöra egentligen, beror ju som sagt på hur man använder oljan. En svår ekvation som de flesta inte kan lösa, därför får man lita på vad tillverkaren anger och följa detta. Bevisligen fungerar det.

outrunner
2009-05-06, 17:31
Varför skulle det inte finnas anledning till att köra på den oljan???

Jag må vara godtrogen men jag har ändå ett ganska stort förtroende för VAG när det gäller att tillverka bilar(det är därför jag har en...).

Så varför skulle de använda sig av nåt som inte är bra??

Kör man någorlunda normalt så kommer man förmodligen aldrig upp i 3000 mil mellan byterna...men låt oss säga 2300-2500 mil...det är väl bra nog?

Om man däremot kör på ett mycket hårt sätt och har trimmat sin bil mm.....då skulle jag byta oftare.....kanske mest för att vara på den säkra sidan...för då är ju knappast motorn som VAG har tänkt sig ändå och då faller ju hela grejen med longlife..

Mr dOhC
2009-05-06, 17:50
Ja det är helt klart upp till var och en att välja.

Själv har jag fått bevis nog för att välja bort longlife intervall, oljan är säkert jättebra men inte fullt så bra till det dom tänkt sig.

Varför får så många annars problem med koks. Passaten i tråden på första sidan, ingen racebil direkt vad jag uppfattar det som.

Finn
2009-05-06, 21:04
Så vitt jag vet så e d endast passaterna som råkar ut för koksade motorer å d har mycke me konstruktionen av motorn att göra. Oljeröret till turbon går rakt ovanför grenröret vilket gör att det blir ordentligt varmt där. En 90° böj där gör väl kanske inte saken mycke bättre.

Men tänk på hur många bilar d rullar som följer longlife intervallerna å inte har problem kontra dom som har problem. Ganska liten procent skulle jag vilja säga. Sen om den e bättre än gamla hederliga intervallerna tåls ju att diskutera (vilket d även har gjorts till förbannelse).

Premis
2009-05-06, 21:47
Så vitt jag vet så e d endast passaterna som råkar ut för koksade motorer å d har mycke me konstruktionen av motorn att göra. Oljeröret till turbon går rakt ovanför grenröret vilket gör att det blir ordentligt varmt där. En 90° böj där gör väl kanske inte saken mycke bättre.

Men tänk på hur många bilar d rullar som följer longlife intervallerna å inte har problem kontra dom som har problem. Ganska liten procent skulle jag vilja säga. Sen om den e bättre än gamla hederliga intervallerna tåls ju att diskutera (vilket d även har gjorts till förbannelse).

I normalfallet så kanske man förlänger serviceintervallet med 500 mil och inte speciellt mycket m.a.p. tid. Man säkrar upp det längre intervallet genom att övervaka körsätt (exakt hur VW gör vet jag ej men det är troligen inte en speciellt komplicerad algoritm). Andra sättet man säkrar upp detta på är genom att använda en olja som har en bra kalibrerad rating. Med hjälp av detta så kan man förlänga intervallet.

Att säga 3000mil/2 år är däremot att lova för mycket anser jag, lite som reklam för mobilt bredband, "upp till 7.5mbit/s". Men det låter ju bra.

Det vore kanske enklare om man direkt skulle mäta kvaliteten, vad jag vet så gör inte VW det (finns lite olika tekniker för att göra det).

RikardC
2009-05-06, 22:28
Några tankar...

Om en motorolja från Biltema går under VW 504 och 507 specifikation samt även ACEA A3/B4, ACEA C3, är den då sämre än exempelvis Shell eller Castrol med samma specifikationer? Kan oljan från Biltema "kvala in" precis medans oljan från Castrol ligger långt över kvalgränsen?
Här skulle jag gärna vilja ha en teknisk analys av sakkunnig men det kostar ju massa kosing tyvärr :(
Ett uppdrag som vore kul att bena ut är vilken leverantör som Biltema tar sin motorolja ifrån .

Mr dOhC
2009-05-07, 14:45
Så vitt jag vet så e d endast passaterna som råkar ut för koksade motorer å d har mycke me konstruktionen av motorn att göra.

Jag stod i åtskilliga timmar och rengjorde motorn på min golf gti -98, fick köpa ny kamkedja och spännare för dryga 2000:- plus annat matrial som tillkom för säkerligen 1000:- till. Som tur var kunde jag och hade tid att göra det själv.

Så det gäller inte bara passat.

Jaja som sagt det är ju upp till var och en.

Denna tråd lär väl sluta som biltema-olja-tråden :-P

razer
2009-05-07, 15:29
Jag stod i åtskilliga timmar och rengjorde motorn på min golf gti -98, fick köpa ny kamkedja och spännare för dryga 2000:- plus annat matrial som tillkom för säkerligen 1000:- till. Som tur var kunde jag och hade tid att göra det själv.

Så det gäller inte bara passat.

Jaja som sagt det är ju upp till var och en.

Denna tråd lär väl sluta som biltema-olja-tråden :-P

Passaten(gäller även a4, a6 - längsmonterade) drabbas oftare pga mindre olje-volym. VW bytte oljefiltret mot ett större för att kompensera lite.

Vad jag har hört hittils (förutom din) är det bara bilar med längsmonterad motor som drabbats.

2stroke
2009-05-07, 15:59
Fråga :
Hård körning, många start/stop, dammig miljö etc = motorolja+oljefilter+luftfilter varje år eller max var 800 mil ?


Vad gäller MotorOljan oavsett fabrikat eller humbugg på förpackningen...
En oljas absolut värsta fiende är de sk. kort körningarna !!!

- - - - - - - - -

Jag har varit på flera olika "TRIBOLOGI" kurser ( Läran om smörjmedel ) via jobbet ( Industri smörjoljor etc ) under årens lopp.
...Automatiskt kom ju så småningom snacket om bilsmörjmedel på tal och på alla kurserna har man sagt att det är viktigare att byta filter ofta och ha ett BRA filter än att byta olja ofta.

Kruxet är ju dock att få tag på uppgifter rörande olika oljefilters renings grad...
Det skiljer otroligt mellan olika fabrikat !!



.

2stroke
2009-05-07, 16:05
Så vitt jag vet så e d endast Passat'erna som råkar ut för koksade motorer, och det har mycket med konstruktionen av motorn att göra. Oljeröret till turbon går rakt ovanför grenröret vilket gör att det blir ordentligt varmt där.
En 90° böj där gör väl kanske inte saken mycke bättre.

Mao så menar du --> Passat 1,8 T ( 1997 - 2005 )

Finns det ingen lösning på detta på dessa bilar då ?

Eftermarknadslösning ?




Passat'en (gäller även A4/A6 - längsmonterade motorer )
drabbas oftare pga mindre olje-volym.
VW bytte oljefiltret mot ett större för att kompensera lite.

Vad jag har hört hittils (förutom din) är det bara bilar med längsmonterad motor som drabbats.


Vad i detalj ändrades och from vilken årsmodell ?




.

razer
2009-05-07, 16:39
Passat 1,8 T ( 1997 - 2005 )

Vad i detalj ändrades och from vilken årsmodell ?

.

VW bytte oljefiltret till ett större som rymmer mer olja.

Detta för att få in mer olja i motorn, troligtvis för att få ner temperaturen.

Skillnaden på tvärställda och längsmonterade är oljetråget och oljepickupen.
En tvärställd har drygt en halv liter mer olja i motorn.

Mr dOhC
2009-05-08, 00:14
Vad jag har hört hittils (förutom din) är det bara bilar med längsmonterad motor som drabbats.

Jag är inte förvånad....kan det jävlas så nog göra det d

Ja får testa specialtrixet : http://www.hejbilist.nu/fan.htm