handdator

Visa fullständig version : nya däck idag! Besviken!!!!!!!!!



blackfox
2009-05-04, 19:47
Hej hej alla GTi:are. Jag blev lovad continental däck, men dom hade dom inte inne i lagret, så sa dom att Kormoran K801 motsvarar det. Men nu känner jag mig lurad.

Strl: 195/65R15 88T

Är det samma klass?
Är dom däcken regummerade?
Är dom att ha?
ska jag klaga på däcken?

Bilen är VW Passat 1.8T 00:a

MVH// Milorad

Mr dOhC
2009-05-04, 20:03
Dom finns inte med på www.dacktest.com så dom verkar hyffsat okända

nypa
2009-05-04, 20:04
finns inga på www.dackonline.se heller.... och söker man på de på google så hittar man bara några online shoppar i polen & slovakien.... har väldigt svårt att tro att de skulle motsvara conti däck, då conti's "billigare" däck heter Barum.

tjipp
2009-05-04, 20:08
Känns ju som du fått ett riktigt lågpris däck och hoppas du fick betala därefter och inte efter vad Conti. däck kostar.

Smurfen
2009-05-04, 20:11
conti's "billigare" däck heter Barum.

Finns det något sämre än Barum?? De blir ju ovala direkt och sneslitna. Helt sjukt vad missnöjd jag är med dem. Aldrig mer. Sorry för Ot.

blackfox
2009-05-04, 20:13
Jag ska dit imorgon och klaga. Jag vill faktiskt ha Continental däck. Så enkelt är det. Fast man kunde välja märke på Däckonline, fast jag såg inga däck.

Hur vet man om däcken är regummerade?

Eftersom han sa att det var samma klass som continental så fick jag ju betala efter det.

nypa
2009-05-04, 20:14
Finns det något sämre än Barum?? De blir ju ovala direkt och sneslitna. Helt sjukt vad missnöjd jag är med dem. Aldrig mer. Sorry för Ot.

Asså? jag har kört runt 6000 mil med mina barum nu och än så länge, peppar peppar, så har de hållit formen. Men de är inne på sista säsongen nu. Sen blir det riktiga Conti däck igen. Är inte helt nöjd med hårdheten på gummiblandningen i däcket, tycker det är lite mjukare än de conti däcken som satt på från början.

nypa
2009-05-04, 20:16
Jag ska dit imorgon och klaga. Jag vill faktiskt ha Continental däck. Så enkelt är det. Fast man kunde välja märke på Däckonline, fast jag såg inga däck.

Hur vet man om däcken är regummerade?

Eftersom han sa att det var samma klass som continental så fick jag ju betala efter det.

Jag såg inte heller några däck på däckonline från det märket.
Stå på dig, om du beställt conti däck och de lovat att fixa det så får de ordna fram det.

Lillen
2009-05-04, 20:18
Finns det något sämre än Barum?? De blir ju ovala direkt och sneslitna. Helt sjukt vad missnöjd jag är med dem. Aldrig mer. Sorry för Ot.

Instämmer.
Mina blev åxå snedslitna.
Konstiga slitningar även med nygjorde hjulinställning.

blackfox
2009-05-04, 20:28
ja första jag ska göra imorgon när dom öppnar är att vara vid deras grind och klaga, dom fan byta däck igen. Jag är bara rädd att dom aldrig kommer gå med på det...

Premis
2009-05-04, 21:09
Vem är det som försöker blåsa dig så?

Faltdach
2009-05-04, 21:16
Kormoran är ett Polsk fabrikat. De har gummifabriker även i Ukraina.
Rätt stora i forna öst-staterna på däck till traktorer och lastbilar:)

blackfox
2009-05-04, 21:19
Nej men dom lovade mig continental däck då jag köpte bilen men dom hade dom inte inne så sa dom att jag skulle komma 2 dagar efter.

jag kom 2 dagar efter men då hade dom inte heller dom, så sa han som hade hand om däck att jag skulle komma nästa vecka på måndag (Idag) och då skulle jag få bridgestone till samma pris.

Men jag kom idag å så sa han då att ja vi har domhär däcken, dom är i samma klass som Continental, jag tänkte aja okej då. Så kom jag hem å googlade å frågade er på GTi klubben å nu e jag ju blåst. Fått BAJS däck.

ThomasT
2009-05-04, 21:32
Förutom att det är ett skräp fabrikat så har de fel klassning...

De däck du fått är: 195/65R15 88T

Och om jag fattat rätt så ska en Passat 1.8t ha 195/65R15 91V (kolla i din instruktionbok)

som alltså har både högre hastighet godkännande och högre lastindex...

så jag är tveksam till att de däck du fått ens är lagliga på din bil...


KRÄV NYA DÄCK!

blackfox
2009-05-04, 21:40
JES JES JES det var de jag ville höra. Nu har jag lagen på min sida att jag MÅSTE få nya däck. :) :) :) :)

P.Hagel
2009-05-04, 21:53
Förutom att det är ett skräp fabrikat så har de fel klassning...

De däck du fått är: 195/65R15 88T

Och om jag fattat rätt så ska en Passat 1.8t ha 195/65R15 91V (kolla i din instruktionbok)

som alltså har både högre hastighet godkännande och högre lastindex...

så jag är tveksam till att de däck du fått ens är lagliga på din bil...


KRÄV NYA DÄCK!

Helt korrekt.

Kolla reg.beviset vad bilen är helbils godkänd med.
Om nu det skall vara samam som conti.

blackfox
2009-05-04, 22:08
195/65R15 91V står det i REG beviset. Är dom olagliga då? Vad ska jag säga till dom imorgon så jag inte står å snackar bara...

ThomasT
2009-05-04, 22:32
195/65R15 91V står det i REG beviset. Är dom olagliga då? Vad ska jag säga till dom imorgon så jag inte står å snackar bara...

Ja!

Bilar med helfordonsgodkännande ska enligt direktiv 70/156/EEG:

*Bilens däck skall vara dimensionerade för bilens maximala hastighet.

*Däck skall uppfylla krav märkning (E eller e) och påbelastningsförmåga som anges i direktiv 92/23/EEC



.

ThomasT
2009-05-04, 22:35
Är det ändå några oklarheter så ring branchorganisationen:

The Scandinavian Tire & Rim Organization

Tel: 018-244838


så har de alla svar...


.

Premis
2009-05-05, 19:07
Vem är det som blåser dig? Andra kanske vill undvika denna firma ...

VWGolIV
2009-05-05, 19:12
Innan du hänger ut någon firma så får du se om de löser det eller inte.

blackfox
2009-05-05, 20:32
Jag har varit där idag. jag skrev ner allt som har sagts här på papper, skrev det precis som om det var lagar från lagboken.

Jag sa att min farbror var polis aka. GTi Klubben, och att dom var olagliga på min bil. Efter 20min fram å tillbaka fick jag fram att jag ska ha continentaldäck som ni har lovat, har ni inte de ni har lovat vill jag ha Nokian till samma pris. Så sa han kom på ons-tors nästa vecka så har vi fixat det.

Men han sa att jag inte skulle köra mycket med domhär däcken, så sa jag varför inte? Det är inte mitt fel att ni har satt på fel däck, jag ska inte burna med dom eller så men jag kan inte rå för om dom slits för att dom är dålig kvalite.

Jag ska köra normalt, inga konstigheter, kommer på onsdag ni sätter på nya däck (ballanserar dom osv) och så kommer ni inte se mig igen.

Barbapappa
2009-05-05, 23:17
Likvärdiga däck haha, jo jo man tackar, sommardäck utan dubbar var det ju i.a.f. ;-) Väldigt småfult att försöka sig på ett sånt trix kan man ju tycka, många kunder som inte är så 'intresserade' kanske hade nappat. Kan ju nästan utlova att däcket inte är jättebra hur man än vrider att vänder på det. Dåliga däck på en bil är ju det bästa sättet att förstöra en bils vägegenskaper.

mr_mike
2009-05-06, 09:48
Säger bara Kumho Ku31:orna... V mönster är pissigt högre vägbuller samt risks (99%) att man får helikopter syndrom på dem.


Uddevalla däck sålde föresten ut Kumho KU31 för 735kr st

///Micke

blackfox
2009-05-06, 10:49
jag har så sjukt bra erfarenhet av Nokian däck som jag hade på golfen. Helt acceptabelt ljudnivå samt rullar långt.

jag körde igår i spöregn med domhär kormoran. Världens sämsta skitdäck som har gjort sen hjulet uppfanns.

jag fick vattenplaning HELA tiden, greppar ingenting och så verkar dom äta upp sig själv.

mr_mike
2009-05-06, 11:09
jag har så sjukt bra erfarenhet av Nokian däck som jag hade på golfen. Helt acceptabelt ljudnivå samt rullar långt.

jag körde igår i spöregn med domhär kormoran. Världens sämsta skitdäck som har gjort sen hjulet uppfanns.

jag fick vattenplaning HELA tiden, greppar ingenting och så verkar dom äta upp sig själv.



Som sagt kolla in sommardäcks testet automotorsport gjorde förra sommarn det är gratis nu..


http://www.automotorsport.se/biltester/2008/0807/080705.pdf

Hankook Ventus Prime vann otippat detta....

ett till där bridgestone vann fast äldre test...

http://www.automotorsport.se/biltester/2008/0806/080602.pdf

///Micke

Glader60
2009-05-06, 21:17
Verkar ju rätt oseriöst att lova ett däck man inte har på hyllan, alternativt kan få hem på 1-2 dagar...
Att sen dessutom sälja ett "NoName" däck till samma pris som ett Continental...

Som sagts i tidigare inlägg är det säkert ett enkelt sätt att tjäna bra med pengar. Sälja skit och hävda att det är likvärdigt med bättre däck!

Hur går det för dig? Får du tag i riktiga däck eller?

blackfox
2009-05-07, 09:52
Om 6-7 dagar skulle dom ha dom inne och redo att byta. Så jag får hålla mig tills dess. :/

Glader60: Vet inte om du har missat denna "Jag har varit där idag. jag skrev ner allt som har sagts här på papper, skrev det precis som om det var lagar från lagboken.

Jag sa att min farbror var polis aka. GTi Klubben, och att dom var olagliga på min bil. Efter 20min fram å tillbaka fick jag fram att jag ska ha continentaldäck som ni har lovat, har ni inte de ni har lovat vill jag ha Nokian till samma pris. Så sa han kom på ons-tors nästa vecka så har vi fixat det.

Men han sa att jag inte skulle köra mycket med domhär däcken, så sa jag varför inte? Det är inte mitt fel att ni har satt på fel däck, jag ska inte burna med dom eller så men jag kan inte rå för om dom slits för att dom är dålig kvalite.

Jag ska köra normalt, inga konstigheter, kommer på onsdag ni sätter på nya däck (ballanserar dom osv) och så kommer ni inte se mig igen."