handdator

Visa fullständig version : Byta främre k-hämmare Golf IV GTI: hur?



Sliver
2009-05-04, 19:45
Tjena!

ska byta främre krängninshämmaren på min golf gti-00 eftersom det skrapar i efter att jag sänkt den.
har kollat lite lätt på det bara och det ser väldigt trångt ut..
är det nån som gjort detta förut som har lite tips och trix?
antar att man är tvungen att släppa subframen iaf.

Sliver
2009-05-05, 13:56
Ingen som gjort detta??

ThomasT
2009-05-05, 19:04
Ingen som gjort detta??

Jag, har gjort det...

Men jag kommer tyvärr inte ihåg hur bytet gick till... det var något som var lite struligt...

Jag har ett svagt minne av att man kanske släppte ner subframe lite...


Ledsen för att jag har alzheimer light...


.

Sliver
2009-05-05, 22:26
Jag, har gjort det...

Men jag kommer tyvärr inte ihåg hur bytet gick till... det var något som var lite struligt...

Jag har ett svagt minne av att man kanske släppte ner subframe lite...


Ledsen för att jag har alzheimer light...


.

hehe så kan det vara, man kan inte minnas allt tyvärr.
frågan är egentligen om det är värt att börja bröta med detta hemma eller om det är dömt att misslyckas då det är domkraft och pallbockar som gäller..

Mini_me
2009-05-06, 07:57
Du får nog släppa framvagnsbalken lite i bakkant för att dra ur den...den är lite för krokig i ändarna.

Men annars är det bara att kapa av den och dra ut =) (Har jag gjort på en bil)

Sliver
2009-05-06, 17:20
Du får nog släppa framvagnsbalken lite i bakkant för att dra ur den...den är lite för krokig i ändarna.

Men annars är det bara att kapa av den och dra ut =) (Har jag gjort på en bil)

ja jag misstänker detta med.

hehe hade den tanken också, gör livet mycket lättare.
frågan är bara hur man får in den nya sen (från audi tt),
den ser åtminstonne lättare ut då den inte har så kraftiga böjar..

Sliver
2009-06-02, 22:29
Så ja, nu har jag äntligen fått tummen ur och bytt hämmaren. Gick smidigt, det va lossa subframen som gällde och ta ut den i framkant.
Lite pyssel bara att bygga fästen i stötdämparna för krängningsstagen.
F-n va skönt när det inte klonkar längre i alla gupp!:D

mathias_gsi
2009-06-04, 00:41
Så ja, nu har jag äntligen fått tummen ur och bytt hämmaren. Gick smidigt, det va lossa subframen som gällde och ta ut den i framkant.
Lite pyssel bara att bygga fästen i stötdämparna för krängningsstagen.
F-n va skönt när det inte klonkar längre i alla gupp!:D


Du har inga bilder på hur det ser ut nu?
Det låter som den från TT är rätt annorlunda...
Köpte du den ny och vad betalade du?

Mr dOhC
2009-06-04, 07:31
Undrar lite jag också.

Behöver man bara köpa själva hämmaren ? Eller behöver man köpa fästen etc ?

Du skriver om stag i fjäderbenet, en TT hämmare sitter alltså inte på samma sätt som en orginal, med stag i länkarmen ?

Sliver
2009-06-04, 13:33
Du har inga bilder på hur det ser ut nu?
Det låter som den från TT är rätt annorlunda...
Köpte du den ny och vad betalade du?

nej jag har tyvärr inga bilder.
tt:ns hämmare ligger under drivaxlarna och infästa i stötdämparna.
jag hitta den på en skrot, gav 600kr för hämmare och krängningsstagen, bara gått 2500mil:)

Sliver
2009-06-04, 13:39
Undrar lite jag också.

Behöver man bara köpa själva hämmaren ? Eller behöver man köpa fästen etc ?

Du skriver om stag i fjäderbenet, en TT hämmare sitter alltså inte på samma sätt som en orginal, med stag i länkarmen ?

du behöver hämmare och stagen (krängningsstag eller klapperstag eller va man nu vill kalla det). infästningarna med bussning i balken är samma, kan skilja i storlek va jag förstått men jag fick med dom som kom från tt:n och dom passa med dom gamla byglarna.

nej precis, på tt:n sitter det längre stag som är infästa i ett "öra" i stötdämparna.

Mr dOhC
2009-06-04, 14:02
Ok. Tråk att den sitter så :-P Jag har coilover så svetsa några fästen i fjäderbenet går bort.

Jag har ett par längre justerbara "orginal" golf stag, skulle det gå att få dit hämmaren med dom och fästa i länkarmen.
Hamnar örat i hämmaren helt fel i förhållande till fästet i länkarmen ?

Blir funktionen helt kass om man gör så ?

Hur funkar det att köra utan hämmare helt ?

Mr dOhC
2009-06-04, 18:27
Chansade lite ;-) Köpte en K-Hämmare från Audi TT 1.8T AJQ -99, 500:- på skroten.

Den sitter på plats iallafall :-) Nu återstår att bygga om mina stag lite.
http://cgi.ebay.de/Stabilisator-Koppelstangen-VW-Golf-4-Bora-verstellbar_W0QQitemZ370187439663QQcmdZViewItemQQp tZAutoteile_Zubeh%C3%B6r?hash=item370187439663&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1229%7C66%3A2%7C65%3A12%7C39%3A1%7C 240%3A1318

En lagom roligt meck att få bort den gamla. Släppte subframe/kryssrambalk helt men antar att styrstången hindrade från att få ner den tillräckligt, och den hade jag ingen lust att mecka loss. Växellådan var i vägen också. Slutade med att jag kapade bort vänster böj och då gick det lätt.

Den nya var betydligt lättare att få på plats. Den är lite smalare/kortare än den gamla men det ska nog inte vara några problem.

Bilder har jag men kan inte lägga upp med datorn jag är vid nu. kommer senare :-)

Mr dOhC
2009-06-08, 19:12
Har konstaterat att det tar i nånstans på höger sida lika förbannat, vet ej vad eller var ännu. Det vart lite tight vid röret till intercoolern, kan vara det som spökar. Ska kolla upp det i veckan. Får kanske göra nån justering.

Bilder :

Audi vs Golf
http://img191.imageshack.us/img191/7678/dsc02560o.jpg

Audi Hämmare, under drivaxel
http://img20.imageshack.us/img20/7034/dsc02568i.jpg

Subframe främre fäste släppt, k-hämmar fäste i subframe
http://img20.imageshack.us/img20/7819/dsc02564w.jpg

Stag ombyggda
http://img20.imageshack.us/img20/9261/dsc02575x.jpg

Mr dOhC
2009-06-08, 19:12
Stag på plats
http://img20.imageshack.us/img20/2922/dsc02580t.jpg

Sliver
2009-06-08, 20:33
jag tror som du att det tar i intercolleröret, såg också att det va väldigt tight där så jag kapade bort restrerande gängor från krängingsstaget som stack utanför muttern så va problemet löst:)

ThomasT
2009-06-08, 22:38
Jag lyckades vid några tillfällen få drivaxeln att ta i själva hjulhuset, där den kommer ut.

Ser du inte var det tagit i, det brukar synas ganska väl...


.

Mr dOhC
2009-06-08, 23:54
Jag har tänkt den tanken också, i rambalken där det är urtaget uppåt lite. Jag har bara kollat med bilen stående på hjulen så det är lite svårt att se.