handdator

Visa fullständig version : Golf IV GTI längre erfarenhet av E85



mtm
2009-05-04, 09:30
Funderar på att börja köra på 90-100% etanol.

Har läst lite här på forumet, men dom flesta verkar bara ha prövat en kortare period.

Är det någon som har prövat en längre period och/eller någon som fortfarande kör på stor mängd etanol?

Jag är intresserad av kommentarer, åsikter och erfarenheter från folk med främst modernare turbo-bilar.

Min kärra är otrimmad och har gått 13.000 mil.

Vill också veta vad man bör byta och fixa för att utnyttja etanolen till max.

Tack!

nizmo
2009-05-11, 13:45
kör med etanol i min golf 4 gti 01 och har gjort det nästan ett år snart funkar problem fritt. det som behövs göras är andra spridare tändstift och programvara.. tips byta koppling då den originala bara kommer att slira så fort du stampar till på gasen byt även lite luftslangar och oljeslangar då en slang gick sönder på min vid hård körning. annars är det hur bra som helst och effekten och vridet ökar mkt




Funderar på att börja köra på 90-100% etanol.

Har läst lite här på forumet, men dom flesta verkar bara ha prövat en kortare period.

Är det någon som har prövat en längre period och/eller någon som fortfarande kör på stor mängd etanol?

Jag är intresserad av kommentarer, åsikter och erfarenheter från folk med främst modernare turbo-bilar.

Min kärra är otrimmad och har gått 13.000 mil.

Vill också veta vad man bör byta och fixa för att utnyttja etanolen till max.

Tack!

VWR18
2009-05-11, 14:57
Funderar på att börja köra på 90-100% etanol.

Har läst lite här på forumet, men dom flesta verkar bara ha prövat en kortare period.

Är det någon som har prövat en längre period och/eller någon som fortfarande kör på stor mängd etanol?

Jag är intresserad av kommentarer, åsikter och erfarenheter från folk med främst modernare turbo-bilar.

Min kärra är otrimmad och har gått 13.000 mil.

Vill också veta vad man bör byta och fixa för att utnyttja etanolen till max.

Tack!

Beror på vilken väg du vill gå, ena bara konvertera för att vara miljövänlig eller för att du vill optimera effekten och få en vassare karatär på bilen. E-85 har ju ett enerigvärde som är lägre än bensin och därför måste du öka mängden bränsle som sprutas in för förbränning.

För att endast köra på 100% E-85 så måste du öka bränslemängden med ca 35%, styrsystemet kommer att höga tändningen pga av det högre oktantalet och du får några hästar på köpet. Orginalspridarna ligger orginal på ca 275-300cc på en 1,8T (150Hk ) så du behöver spridare som flödar ca 370-400cc.
Vad det gäller det andra alternativet om att få E-85:ens fördelar för högre effekt finns det enligt mig inte en lätt lösning för 1.8T med orginal K-03 turbon då den är väldigt lite och bottnar redan med chip och BF 98 oktan, däremot bidrar den till att avgastempen sänks, vilket skonar turbon.

Om din fråga igentligen handlar om E-85 är bra för motorn eller inte så ser jag inte att den påverkar den negativt på något sett förutom att du måste byta olja och bränslefilter med mycket tätare intervaller, samt ha uppsikt på slangar som blir uppfrätta och kan börja läcka.