handdator

Visa fullständig version : oljetrycksproblem passat -01 AWT



magnusT
2009-05-03, 22:32
Mor och far åkte på en liten resa i helgen.
Och efter några timmar hörde dom av sig och hade då fått lite problem med sin passat. Den varnade för dåligt oljetryck lite då och då. Kunde komma när som helst och försvann igen. Dom fyllde upp med olja men det fortsatte ändå pipa. Så då ringde dom efter en bärgare, som tyckte att dom kunde köra vidare då han inte hittade nåt fel.
Så vad ska man göra nu?
Dom är 70 mil hemifrån, är det någon fara att köra hem med bilen?
Har läst andra inlägg om passater som fått problem med igensatt sil och koks bildning.
Detta är en passat som körts med longlife intervall och nu gått 13000 mil.

Mr dOhC
2009-05-03, 23:33
Att bärgaren inte kunde hitta nåt fel betyder ingenting! Hur noga har han kollat ?

Jag råder att inte köra med bilen, det kan som du skriver mkt väl vara koks som ställer till det.

Det är ju förstås ett dilemma att dom är 70mil hemifrån....nån bra lösning på det är nog svårt att få till. Lämna in bilen och ta tåget hem, vad vet jag :-S

magnusT
2009-05-04, 07:02
Dom ska köra inom en vag verkstad innan det bär av hemåt imorgon.
Så då får man se vad dom säger.

Mr dOhC
2009-05-04, 20:08
Det låter vettigt.

razer
2009-05-04, 21:35
Eftersom bilen är longlife servad kan det vara följande:

Det kan vara koxad olja i oljeröret till turbon, igensatt oljesil av oljekox och som följd dåligt oljetryck. Det kan även påverka de justerbara kammarna och kan bli dyrt. (byte turbo, oljepickup, kamremsspännare)
Kolla hur det ser ut om man lyfter på oljepåfyllningslocket, är det mycket svart kladd där kan det vara som jag skrev ovan. Det är ett fel, som har hänt på flera maskiner.

magnusT
2009-05-05, 10:41
Igår blev det då ett besök på verkstad.
Och som väntat blev det byte av sil till en kostnad av 5300.

Mr dOhC
2009-05-05, 11:18
Ok, seg utgift. Själv rengjorde jag min plus en hel del rengöring både här och där i motorn. Åkte kamkedjerassel pga av koks i spännaren. Inget roligt jobb, tur man kan fixa själv för bara byte av kedjan och spännare skulle kosta 10000:- exkl mat. på icke vag verkstad, vågar inte drömma om vad en så nogrann rengöring som jag gjorde hade kostat, 10k till minst :-P

GTI G60
2009-05-05, 12:03
Ja jag lämnade in min till en billig verkstad, dom bytte ett oljerör till turbon och gjorde rent motorn, gick lös på 8100kr...

Lillen
2009-05-05, 18:04
SKYNDA att rengör och kolla upp noga.
Just detta fel kostade en polare ganska mycket pengar.
Blev lagerras , oljepumpsbyte , och helrenovering.

Koks i rör , turbo och igensatt sil i sumpen.
Gav dåligt oljetryck då men det var minst sagt redan för sent.
Då hade bilen börjat gå lite lite lite sämre och ingen hittade felet.
Gick länge efter det innan den rasade.

Men det var servat på verkstad och bytta oljor , vätskor , luftmängdmätare , givare och en massa annat utan att det blev skillnad. Så det KAN ha hänt redan OM man har otur. Nu behöver det inte gå så illa men se till att kolla upp det som går.

Behöver jag tillägga att det var den sämsta bilaffär han gjort.
Jag rådde honom att inte köpa från början , sedan rådde jag honom att sälja när det visade symptom och sedan rasade den och han sålde till kraftig förlust och underpris.

Slutnota verkstad 35.000:-
Förlustnota bil 35.000:-
Inköp 75.000:-

Passat "is the shit" =)
(ironi skall det läsas med här)