handdator

Visa fullständig version : Finns det några typiska fel på Golf V R32?



Thorssa
2009-05-03, 18:03
Har planer på att införskaffa en Golv V R32 DSG och just nu kikar jag mest på en -06 med 5500-6000 mil på mätaren. Finns det några vanliga fel på dessa som jag bör kika extra noga efter? Eller har ni några andra tips, funderingar eller erfarenheter att dela med er av så vore jag tacksam!

Linus_R32DSG
2009-05-03, 21:19
Har ägt min R32 i drygt ett år och har inte råkat ut för ett enda fel. Se till att den är ordentligt servad och försök få en uppfattning om hur tidigare ägare skött bilen.

Thorssa
2009-05-03, 22:33
Det låter ju bra iaf! Den jag ev. är intresserad av ska iaf vara servad enligt bok så det ska väl förhoppningsvis räcka! Vad brukar en vanlig service gå på för dig på ett ungefär? Bilen har visserligen fem ägare men jag ska kolla upp imorgon hur många privatpersoner resp. handlare det är. Vad har du för låda i din? Nöjd överlag?

Linus_R32DSG
2009-05-04, 15:34
Eftersom jag köpte den ny har jag bara servat den en gång, vid 1500 mil. Kostade 2500 kr. Har dsg lådan i min. Sjukt skönt att slippa växla själv, och vill man göra det är det bara att använda paddarna vid ratten. ÖVerlag är jag mycket nöjd och så länge du inte frågar om bränsleförbrukningen så kommer du också bli nöjd :-) Skämt å sido, med 98 oktan snittar jag vid blandat körning strax över litern. Lycka till med köpet!

Thorssa
2009-05-04, 17:57
Okej 2500 lät ju inte så farligt, den här har som sagt gått 5600 mil och har ca. 500 mil kvar till service. Är det några tilläggsarbeten vid ca. 6000 mil så att den servicen är dyrare? Jag räknar med att ligga på 1,1-1,2 i förbrukning så det kanske inte är helt orimligt då :)

sturebyking
2009-05-04, 18:42
Tror att VW bilarna vill ha: luftfilter, tändstift vid var 6000mil. Sedan rekommenderas kupe luftfilter samt bromsvätska vart annat år. Vet inte kostnaden.
/O

Thorssa
2009-05-05, 14:14
Okej det låter ju inte som att ska bli några blodiga siffror iaf!

callawayx
2009-05-05, 17:40
Tror att VW bilarna vill ha: luftfilter, tändstift vid var 6000mil. Sedan rekommenderas kupe luftfilter samt bromsvätska vart annat år. Vet inte kostnaden.
/O

Jag tror att det är dags för byte av olja i Haldexen då också
om jag inte minns fel.

Jag har kört 4500 mil problemfritt, förutom tändspolebyten.
( 5 st, en kvar.. :).
Jag ska in och be dom kolla ev. rost i över och nederkant på dom svartlackerade plåtarna som delar av fram och bakruta, vid b-stolpen.
Annars en skön bil, med ett snitt på 1,1l milen.

MVH Mattias

Premis
2009-05-05, 19:01
Jag tror att det är dags för byte av olja i Haldexen då också
om jag inte minns fel.

Jag har kört 4500 mil problemfritt, förutom tändspolebyten.
( 5 st, en kvar.. :).
Jag ska in och be dom kolla ev. rost i över och nederkant på dom svartlackerade plåtarna som delar av fram och bakruta, vid b-stolpen.
Annars en skön bil, med ett snitt på 1,1l milen.

MVH Mattias

VW ville ha 800 SEK för bromsvätskebyte på min Golf V GTI i samband med service, borde vara samma på R32. Jag gjorde det själv istället.

Är inte den där "plåten" plast? Jag kollade på min och det ser ut att vara plast. Kanske skillnad på 3 och 5dr.

callawayx
2009-05-05, 20:25
VW ville ha 800 SEK för bromsvätskebyte på min Golf V GTI i samband med service, borde vara samma på R32. Jag gjorde det själv istället.

Är inte den där "plåten" plast? Jag kollade på min och det ser ut att vara plast. Kanske skillnad på 3 och 5dr.

Nja det ser lite rostbrunt ut vid kanterna på dom där "plåtarna" mot gummilisterna och lite färgskiftning, och en liten bubbla.. Jag gissar på plåt.
Men jag får svaret imorgon, hoppas jag:)

MVH Mattias

DPC
2009-05-06, 07:49
De är av plåt. Mina dito i bakdörren mellan rutorna började rosta efter 1 1/2 år. När jag sedan påtalade detta så möttes jag av ett besked att dessa inte tas på garanti... Men efter en lång diskussion så byttes plåten kostnadsfritt.

mr_mike
2009-05-06, 09:45
Tror att VW bilarna vill ha: luftfilter, tändstift vid var 6000mil. Sedan rekommenderas kupe luftfilter samt bromsvätska vart annat år. Vet inte kostnaden.
/O


Kollade på min Golf V Gti förra veckan min va servad vid 5700mil och de byter inte tändstift eller luftfilter, Men de byter bromsvätska och alla andra filter + vätskor vid 6000mil sa de på Atteviks.

///Micke

callawayx
2009-05-06, 20:24
De är av plåt. Mina dito i bakdörren mellan rutorna började rosta efter 1 1/2 år. När jag sedan påtalade detta så möttes jag av ett besked att dessa inte tas på garanti... Men efter en lång diskussion så byttes plåten kostnadsfritt.

Jo dom är av plåt..
Med två dagar kvar på garantin så har jag fått ok för att byta ut alla fyra lister utan kostnad, utan diskussion:)
MVH Mattias

callawayx
2009-06-18, 22:20
Mmm surt. men nu, en månad efter det jobbet (och garantin på bilen)
så har listerna i bakdörren, mellan den fasta rutan och den man kan manövrera
börjat rosta/fått lacksläpp:(
Jag pratade med killarna på verkstan och någon godwill "garanti" finns inte.
Ev med "lite tur" så kan man få bara betala halva jobbet..

Jag har en fråga till er som känner sig mer hemma i att riva i en golf
än vad jag gör... (jag jobbar som elektriker...men det har man inte mycke för i det här sammanhanget) :)

Dom pratade om att riva ner hela dörren och byta "rutramen".
Är det verkligen så mycket jobb för att byta dom 3dm listerna..?
Låter som ett stort jobb i jämförelse med dom andra 4 listerna som tog
en halvtimme att byta.

MVH
Mattias

polomannen
2009-06-20, 01:06
Det är sant det dom har sagt till dej.
Men jobbet går att snabbt att fixa om man är duktig mek.

vw123
2009-07-31, 09:02
Hej, har också sett början till rost här... Min är 2,5 år, ingen möjlighet att lackgarantin kan hjälpa, de är väl lackade ;) ?

Hur som helst är det någon som betalat för att byta alla 6 (?) listerna - vad kostar det? Finns det bättre lister nu eller rostar det snart igen?

callawayx
2009-08-05, 21:49
Hej, har också sett början till rost här... Min är 2,5 år, ingen möjlighet att lackgarantin kan hjälpa, de är väl lackade ;) ?

Hur som helst är det någon som betalat för att byta alla 6 (?) listerna - vad kostar det? Finns det bättre lister nu eller rostar det snart igen?

STRIKE! :) Tändspole nr 6 bytt veckan innan semester.
Garantin är ute..Men verkstadsräkningen ligger i reklamationshögen
på Möller, får se om jag har tur...

Jag har också reklamerat "listerna" i bakdörrana, får se hur det går.
Verkar dock som en dum konstruktion. Då killarna på verkstan sa att det var nötningen på listerna på "b-stolparna" när gummit i överkant på dörrarna rörs när man öppnar-stänger dörrarna.

Det känns som att det är samma problem på listen i bakdörren.
Jag kör ofta och gärna "nercabbat".. alla rutor nere.
Jag lurar på om det så att bakrutan gör en "våg" /"skaver"
mot listen när den går upp och ner.

Hursomhelst har jag stora lacksläpp på listerna, och det är på
"framsidan" alltså fönsterhissidan..

MVH Mattias

vw123
2009-08-07, 09:43
listen i bakrutan : för mig så släpper denna färgen i flagor, och det under ser ut som lättmetall / galvad plåt, just på "framsidan" mot den sänkbara rutan så teorin om nötning då gummit rör sig kan stämma där

övriga lister på dörrarna vid b-stolpen : just mot gummit i översidan mot taket ser jag en smula rostrester på gummit så även där kan ju nötning vara en faktor

hjälper det ens att byta dessa eller kommer problemet bara tillbaka igen? är dessa lister unika för r32 eller har alla golfar denna högblanka finish och samma problem?