handdator

Visa fullständig version : Sänkning Golf Mk III Variant?



Lillen
2009-05-03, 13:53
Skall nog/kanske/troligtvis sänka kombin.
Men jag som är gammal och pensionär vill ha det bekvämt =)
Blev lite osäker på hurlåg jag vill ha den.

Bakgrunden till detta är våra vägar här i norrlands inland.
Tjälskott och gropar som får en månkrater att se liten ut.

Bilen är just nu vår bruksbil.
Kommer så att vara tills den byts ut.

Hade en FK 75/60 på min gamla Variant.
Jag tror det var det iaf , gissade själv på 60/40.
Men i efterhand tror jag det var mer?!

Den var ganska bekväm ändå för att vara så mycket sänkning.
Men undrar om man inte lessnar innan slutet ändå?

Det jag kan välja mellan är: 40 , 60 eller 80mm sänk.
Alla dessa satser är justerbara bak med låsbrickan.
Till ex: 60/40 , 60/50 eller 60/60.

Ja jag vet inte.

G60 V-spec
2009-05-03, 14:19
Vill du göra det för utseendets skull så kan du ju köpa sänkfjädrar. Blir ingen sämre komfort och den blir lägre. Samma väghållning som original dock. Kanske lite bättre men tror inte det känns.

Detta gäller dock högst 35mm sänkning på fjädrar. Allt över det förstör nog original dämpare.

Lillen
2009-05-03, 14:35
Vill du göra det för utseendets skull så kan du ju köpa sänkfjädrar. Blir ingen sämre komfort och den blir lägre. Samma väghållning som original dock. Kanske lite bättre men tror inte det känns.

Detta gäller dock högst 35mm sänkning på fjädrar. Allt över det förstör nog original dämpare.

Nää.
Blir komplett chassie.
Vore ju bara dumt att köra orginal med sänkfjädrar.
Blir ju bara ännu värre då det är guppigt , som att åka båt ungefär , vaggande fram & bak ....... gupp gupp gupp.

Göra det riktigt eller inte alls är en bra princip.
Kanske inte alltid men iaf.

Säljer ju grejorna själv så då kan man ju köpa t.ex 60/60 med dämpare som äve klarar 40 , sedan en 40mm sänksats åxå OM det inte passar mig.

Barbapappa
2009-05-03, 16:44
Jag tycker du ska gå på minst 60 eller 80, annars syns det ju inte.
Vilket märke säljer du?

TheDeadDorkster
2009-05-03, 17:22
Tja.. 35 mm fungerar nog bra hos en Golf III. Det är bara se till att du har nog markfrigång för tråget, och ditt fall kanske dragkroken.

Lillen
2009-05-03, 17:42
Säljer fler märken.
Men V-maxx och FK är de som går mest.
Även en del andra större märken.

Fungerar med ett billigare kitt till vardags.
FK var ganska bra komfort i med så mycket sänk.
Tråget gick fritt och ganska bra även då jag hade mycket sänk.

Ok , ja V-maxx 60mm är det jag funderat på.
Finns ett kitt där det går att ha därmpare som klarar mindre sänk även om dessa är till 60mm satsen , så man kan då köra 40mm. Detta då bakdämparna även är till 60/40mm satsen. Man kan ju ta hem en 40mm sänkfjädersats åxå bara som gardering.
Men på farsans kombi sitter det 40mm sänk bara fjädrar och det är nästan för lite.

Dragkrok??
Har man det på en sportkombi =)
Ok kanske det men det sitter ingen ännu.

TheDeadDorkster
2009-05-03, 19:16
http://www1.garaget.org/archive/47/46616/103579/103579-1373743.jpg
Denna kombination funkar i alla fall här i norrbotten ;) Dock så kommer eldprovet kommer om 2 veckor då jag ska upp till mina föräldrar. Då får vi se vad sänkningen inklusive dessa däck går för.

Lillen
2009-05-03, 19:51
Den är fin den där!
Har du fått på de nya?

TheDeadDorkster
2009-05-03, 20:19
Yupp, Janne hjälpte mig med coilisarna för ett bra tag sen. Han fick pengar och jag fick ett garage jag kunde använda för att slippa meka i kylan. Fälgarna fick jag också på i början av veckan. Här har du också en bild från sidan:
Fram är det enkelt att justera, men bak är det ett rent helvete pga bakvagnskonstruktionen som precis är i vägen för att ändra höjd. Just nu har jag lite mer än 1 finger plats i hjulhusen och har hårdheten 8 av 28. Det är underbart att köra som det är nu, och det bästa är att det inte ens tar i fast jag har 235/35/19 däck!!

http://www1.garaget.org/archive/47/46616/103579/103579-1374987.jpg

Lillen
2009-05-03, 20:20
Låter jäkla trevligt.
Passar bra i den höjden.

onk
2009-05-03, 22:18
Det är väl lika bra å köra på cöils med en gång.
Funkar dom inte i botten på edra fina vägar så skruvar du bara upp..

Körde min wagon med coilsen i botten, tyckte dock inte den vart så låg.

Tråget hade lite skrapmärken men inget allvarligt, det som slog i mest var golvet eller framvagnsinfästningen kändes det som, dock skedde det mest när jag flyttade hit bort till ulandet där en del vägar är sällsynt usla..

Funderar på att sänka den trean jag har nu, men då blir det bara en vanlig 60/40, dynglågt funkar inte här borta när man åker till vardags:/

Lillen
2009-05-03, 22:34
Jo visst funderar jag på Coils med.
Men de är ju om man vill hålla på att skruva.
Vet ju inte om jag vill hålla på skruva?
Sedan så måste man ju nästan ha damasker över dem.
Annars får man ju spelet allan när man någon gång vill skruva och det är grus i gängorna.
Men kanske blir det coilovers iaf........tror dock det blir vanligt sportchassie.
Detta då det skall sitta som det är när det väl är monterat =)