handdator

Visa fullständig version : Oljetryckslampa Caddy GT/GTI 16V



Andreas.latth
2009-05-01, 16:36
Jag håller på och bygger om en Caddy års 88. Det har kommit i en GTI 16v KR motor i den nu. Innan satt de en 1,8l insprutare på 90hk (JH tror jag den heter).
Men nu till mitt problem.
Oljetryckslampan håller på och blinkar hela tiden och om man varvar över 2000varv en stund så börjar en signal låta, (jag läste mej till att det är för att varna att det är för lågt oljetryck)
Jag har en separat oljetrycksmätare så jag ser att jag har bra tryck hela tiden.

Jag har GTI-motorns kablage fram till säkringsdosan och sen är mätarhuset kvar från caddyn. men jag har dragit nya kablar från oljetrycksgivarna fram till instrumenthuset.
Dom kablar jag har klippt in mej på till mätarhuset är Gul samt Brun, på KR-motorn är det Gul och Blå svart.

Jag har även testat med några andra givare samt bytt plats på kablarna.
För om jag kopplar ur givarna så slutar oljelampan att blinka, men sen börja ändå den där varnings signalen att låta

Lite rörigt kanske när det är två olika modeller det handlar om men.
Går det att koppla bort varningssignalen i mätarhuset?
Eller är det någon mer kabel som jag glömt?

Tacksam för svar och funderingar...

Junfors
2009-05-22, 22:35
Menar du att fastän du tar bort kabeln så går varningen igång efter ett tag?

Har du testat att du har 1.8bar på den vita givaren och 0.3bar på den svarta givaren på oljefilterhållaren?

Nommis
2009-05-22, 23:30
Tjena...

Hade samma problem med min caddy 16v 9A men det visade sig så enkelt att jag hade satt fel kabel på fel givare så det var bara å byta plats på dem så funkade det fint...

//Robin

Junfors
2009-05-27, 00:22
Om du kopplar bort den blåa kabeln och jordar den gula så borde det inte varna längre har jag läst mig till.

Andreas.latth
2009-05-27, 15:54
Jag har testat att skifta kabel på givarna men det blev ingen skillnad.

Ska testa det där med att jorda den ena, Tack för svar!

Junfors
2009-05-27, 19:34
Ja testa gärna, vore intressant att se. Gul kabel jordad och blå frånkopplad ska enligt http://www.vwcaddy.com/showpost.php?p=156703&postcount=17 funka för att slippa summer och lampa.

Junfors
2009-05-27, 19:36
Finns det någon som har elschema för en Caddy av sista årsmodellen typ 90-91. Vore intressant och se om det skiljer nåt i kretsarna mot min gamle mk1:a -84 där jag inte hade dessa problem med 16v motor.

Andreas.latth
2009-06-04, 22:28
Det funkade om jag gjorde tvärt om, jordade den blåa och klippte den gula.

Så nu är de problemet löst
Tack för hjälpen!!!

Junfors
2009-06-04, 22:43
Jahopp det var ju konstigt men bra att det funkade, trodde jag testat det med utan resultat, provar på vårt objekt imorgon också och ser då:).