handdator

Visa fullständig version : bygla fläkten/3 stegrad switch, eller ?



D_Stenlund
2009-04-29, 15:12
Ja nu kan ni alla som kan de här med att bygla fläkten komma med lite svar. förra året ville inte min fläkt riktigt funka, kan ha berott på termokontakten som jag nu köpt nu. Min fläkt till G60 är som sagt 2 stegrad, 92, och strax över 100grader stog de på termokontakten. Om ja nu inte vill chansna och "hoppas" att fläkten går igång när ja kört en del, då berodde väl felet på termokontakten, men om ja vill bygla den så att ja kan slå på den när ja tycker att ja bevhöver de, utan att störa termokontakten så att fläkten kanske slås på av sig själv vid rätt temp, hur ska ja bygla då?

Finns de swtich som är 3stegrad? vart köper jag dom då? Eftersom ja då vill ha steg 1, steg 2 samt OFF. Vore optimalt. Hur ska ja på enklast sätt kolla upp va som är fel, eller hur ja ska bygla, tacksam för hjälp.

D_Stenlund
2009-05-05, 15:13
ingen? kom igen nu

Glader60
2009-05-05, 20:33
Tänkte på det här om dagen. Borde väl gå att koppla in en strömbrytare?
En on-on switch. Två lägen.
Läge 1: Skickar strömmen som det normalt är. Dvs original.
Läge 2: Skickar ström konstant till fläkten.

Sök på 36126 på Kjell&Co (http://www.kjell.com/)

Är ingen el-ingenjör men...

Om du kopplar in brytaren på den kabeln (+) som går från fläkten till vad-det-nu-är-som-startar-den på ena läget på brytaren och drar en extra kabel (+) till andra läget på brytaren.

Läge 2 kopplar alltså förbi vad-det-nu-är-som-startar-den

Hoppas jag inte är ute och cyklar, men det var så jag tänkte att det borde funka?

Rätta mig gärna om jag har fel...

D_Stenlund
2009-05-06, 18:15
jag är urkass på el, men ja ska forska vidare. Måste fixa fläkten nu

D_Stenlund
2009-05-08, 21:47
jag köpte en on, off , on switch, tänkte ha läge 1 , av, 2 de borde väl funka. Hur ska ja då koppla, ska ja helt utesluta temokontakten eller hur ska ja göra? bara bygla till fläktmotorn?