handdator

Visa fullständig version : Golf R32 mk5 - Klimatorproblem?



Chriz
2009-04-28, 20:14
Hej,

Jag funderar på att köpa en Golf R32 mk5 men har fått en tankeställare. När jag var ute och provkörde så började det lukta "blöt hund" (eller surt om man så vill). Jag misstänker att det kommer från klimatorn. Det luktar inget när bilen är avstängd. Är detta något som kan åtgärdas enkelt eller bör man titta efter en annan bil?

Jag hade tidigare en Saab 9-5 som råkade ut för detta fenomen. Vill minnas att det var löv som kommit in i kupéfläkten och det var bara att rensa rent. Kan det vara det som hänt på Golfen?

Tacksam för svar...
MVH
Christoffer

Cullberg
2009-04-28, 21:16
Med allra största sannolikhet är det som du säger, Löv eller skit i kupéfläkt inntaget. Sen kan ju också kupéfiltret vara gammalt och lukta illa... Det skall normalt sett bytas med jämna mellanrum på service så då är ju andra frågan om den är servad som den skall! Det kan även vara så att ägaren bara har kört korta sträckor. Då kan AC systmet "mögla" och man måste göra en rengöring av systemet... Hur långt har bilen gått föresten?

Chriz
2009-04-29, 12:50
Den har gått 1600mil. Den säger även att det är dags för service när man startar. Byts kupéfiltret vid denna service?
Så man behöver inte vara orolig att det inte går att åtgärda då. En VW verkstad borde väl lösa detta utan problem.

Cullberg
2009-04-29, 15:38
Ja, jag skulle tippa på att det inte är några större problem med en såpas ny bil, Hade det varit en äldre bil hade man kanske dragit öronen åt sig, Med tanke på att det kanske kan ha läckt in vatten eller så men känns den bra i övrigt så tycker inte jag att detta verkar vara något som man skall oroa sig för... Annars kan du be att vw kollar på den innan du köper bilen! Vågar inte svara på om just den servicen som skall göras på den bilen är med kupé filter men det ser dom på VAG... lycka till

sturebyking
2009-04-29, 18:06
Kupe filtret ska vad jag vet bytas vartannat år och ingår inte i grundservicen utan är ett tillägg. Samma med bromsvätskan. Naturligtvis brukar man rekommendera dessa tillägg när bilen lämnas för service. Kupe filtret på Golf V sitter under hanskfacket och är jättelätt att byta.
/O

Chriz
2009-04-29, 21:57
Tack för era informativa svar!

MVH
Christoffer