handdator

Visa fullständig version : Golf GTI VI



outrunner
2009-04-26, 19:39
Hej alla.

Åkte förbi Börjessons Bil i Alingsås och där utanför stod den nya GTI.n

En vit femdörrars...med 18 tummare.

Kan bara säga vad jag tycker...WOW!!!!!!!

Vill ha-känslan är ju inte direkt mindre efter att ha sett den IRL såattsäga..

Nu väntar man bara på att provköra...o sen kanske.....köpa..

P.

Cullberg
2009-04-26, 22:42
WTF... Var ju till och med där idag... Hur kunde jag missa den!!!!

Premis
2009-04-26, 23:44
Köpa köpa köpa :)

razer
2009-04-26, 23:46
Det står en Golf 6 GTi på Engströms i Linköping, vit, fyrdörrars, DSG, :)

Var där och provsatt den igår :)

Jag tycker dom har lyckats bra med designen, ser helt ok ut!

outrunner
2009-04-27, 18:39
Cullberg.....den stod bakom...på parkeringen meN invid staketet så man såg den bra ändå...
De hade inte hunnit göra nåt med den än...antar att de ska sätta dit alla delar som lossnat under transporten...*L*

Nä, skämt åsido....hade nog funderat på en vit...men vill nog se den riktigt iordninggjord först..satt ju lite plast här o var som inte ska va där..

Zynodisk
2009-04-27, 19:30
Man vill ju se hur R modellen ser ut innan man slår till på en ny GTI...

mattemaz
2009-04-27, 19:58
Oj detta har man missat. Ska nog förbi där imorgon. Hoppas man kan slänga ett öga på den :)

Barbapappa
2009-04-27, 20:10
Läste ett vettigt test på den i senaste nummret av engelska EVO. Dom verkade tycka den var trevlig att köra, men i vanlig ordning så tyckte dom att det var synd att den hade såpass lite motor som 207hk eller vad det var när resten av hothatch-gänget har betydligt mer krydda. :-(

Bara 4,5 stjärnor av 5 möjliga, så helt pissigt är det ju inte.
Jag hoppas på större grupptester gjorda av denna tidning med konkurrenterna till Golfen inom kort.

16v_klassiker
2009-04-27, 21:58
GTI är ju alltid GTI och en ev R20 eler R45 blir ju ett annat segment, liksom VR6 en gång var. Gillar nya GTI:n skarpt, vill-ha-känslan är större än någonsin. Någon som läst något bra utlåtande om det aktiva chassit? Tänkte om väghållningen blir bättre med det i läge "sport" än standard, eller om det är komforten man betalar för i de andra två stegen?

Premis
2009-04-28, 00:15
GTI är ju alltid GTI och en ev R20 eler R45 blir ju ett annat segment, liksom VR6 en gång var. Gillar nya GTI:n skarpt, vill-ha-känslan är större än någonsin. Någon som läst något bra utlåtande om det aktiva chassit? Tänkte om väghållningen blir bättre med det i läge "sport" än standard, eller om det är komforten man betalar för i de andra två stegen?

Inne på samma linje. Megane, Focus och Mazda 3 spelar i en annan division, svullodivisionen. GTI konceptet tycker jag är bibehållet med Golf VI GTI, man har ju t.o.m. stegat upp effekten något.

Intresserad av DCC jag med, har läst en del om det och de flesta skriver att det fungerar bra men att man troligen kommer lämna det i läge "sport" efter ett tags lekande. Sport skall vara lite vassare än chassit på en icke-DCC bil.

Kan det vara Sachs dämpare med elektroniskt (PWM) styrd hydraulik som sitter på golfen? Dom har fantastiska reglermöjligheter om man använder dom fullt ut. Om nån har mer info om dom (om det nu är Sachs) så delge gärna.

dasf
2009-04-28, 21:58
Fick en chans att testa den nya GTI'n MK6 (09) idag. Den var utrustad med 18" hjul och DSG. Min GTI MK5 -07 har också DSG men 17" hjul.
Första reaktionen när man satte sig i bilen var att det var ett helt annat ljud från dörren när man stänger den. När jag stänger dörren i min GTI så låter det metalliskt och har ett kort eko i kupen. I den nya kändes det som en Merca, dovt, absolut inget skrammel och "kort".
När man började utnyttja motorn så kändes det att vridmomenten flyttats ner i varvtal. Jag behövde inte "vänta in" effekten i motorn innan omkörning.
Det känns också att motorn har fått några flera hästar men inget dramatiskt. En kul grej var insugningsljudet som kom in i kupen när man tryckte på. Klart njutbart! Däremot hörde jag inget från avgassystemet i kupen under min korta ( 40 minuters) provkörning. Vägljudet från däcken var klart lägre trots att det var 18" på bilen. Ligger någonstans mitt emellan Audi A3 och A4. Inget vindbrus vid dörrar eller backspeglar kunde höras. Bilen verkar helt klart bättre hopskruvad än tidigare och är mycket tystare i kupen.
Instrumentpanelen upplever jag som renare och bättre än tidigare med vitt ljus istället för det blåa som jag har nu.
Nackstödet verkar ligga närmare bakhuvet än tidigare. Bilen hade stolar med tygklädsel och det saknades elinställning. Jag kunde inte hitta något sätt att sänka främre delen av stolen. Klar miss (eller missuppfattning från min sida!). Enligt säljaren måste man beställa läder för att få den elektriska inställningen. Ologiskt!

Helt klart en bättre bil än MK5, utifrån min provtur.