handdator

Visa fullständig version : Golf mk1 med 4wd



grasam
2009-04-26, 12:57
Undrar hur mycket modifiering det är. Med tanke på att fwd passar nästan rakt i. Har sett några i tyskland men inte många i sverige. Någon som gjort det?

Tack på forhand

jooeell
2009-04-26, 16:57
beror ju på vad du ska använda dig av för drivlina! jag har tänkt använda mig av en subarua lina och 16v motorn vi får se hur det går hehe =P har faktist varit o mätt lite idag och det verkar passa ganska bra hehe =P blir dock tight framåt så det blir nog att ha kylaren bak... men annars finns det ju syncro linan men den är dock innte så hållbar... men det finns ju också audi 90 quattro med en 16v som har samma delning som vw på lådan!

Lillen
2009-04-26, 17:42
Borta

grasam
2009-04-27, 18:09
anledningen till att jag vill ha 4wd är för att det kommer bli svårt att få ner effekten i backen...kommer sikta på en 1,8t motor och småtrimma lite till kanske en 250 hästar...med fwd kommer det bara spinna så därför funderar jag på att kanske sätta i ett 4motion system eller kanske quattro från audi... syncro vill jag inte använda då jag tror att detta inte kommer att hålla

finns det någon drivlina som passar lättare än nåt annat..

tack för svaren

Lillen
2009-04-27, 18:41
Borta

Sn00k
2009-04-27, 18:52
endast 250hk.. då är det väldigt mycke jobb att sikta på 4wd, som kanske kunde läggas på annat, även om det är ruskigt trevligt att ha.
varför skulle det inte gå att få ner det i backen? speciellt med en 1.8t som går att varva en del, och en lätt bil.. =)
peloquin/quife-diff fram, rätt register på motorn å lite riktiga däck så är det inga som helst bekymmer.

att bygga om till 4wd kräver en hel del kraftiga modifieringar av en redan alldeles för klen kaross.. redan med orginal-effekt och något uppstyvad fjädring så är det lätt att slå lös fjädertorn mm i gupp.
så.. till en början lär man skära upp och byta hela bakre golvet i bilen, detta gärna med någon form av jigg/laserjigg medans man skär och svetsar då minsta mm fel påverkar hjulvinklarna mycke negativt.
man lär även byta nedre delen av torpedväggen, kardantunnel mm plåt för att motorn ska hamna rätt och vinkelväxel+drivlina ska få plats.
sen lär man förstärka alla kaross-svetsar då det kommer att bli än mer bryt i karossen med 4wd än fwd.. fullbur/rör-ram vore en bra lösning.

quattro-systemet med torsendiff alt. det äldre av dom väger mycke, och motorn hamnar på fel ledd samt galet långt fram över framvagnsbryggan vilket påverkar viktfördelningen över axlarna negativt.. special-lösningar med kylsystem mm lär göras då kylaren blir svår att få ner under huven.. tyskarna monterar den ofta i skuffen efter ytterligare kaross-modifieringar.

4-motion(haldex) är betydligt bättre, men kräver ovanstående kaross-modifieringar samt ombyggnation av bakaxel, drivaxlar, nav, bromsar, montering av komplett ABS-system samt orginal styrsystem till 1.8T motorn mm.

syncro, enklast, med en peloquin-diff fram samt lätt modifierad bakaxel klarar det ditt effektmål utan problem, ingen krånglig elektronik etc.. det kräver dock samma kaross-modifieringar som ovan även det.

enklaste lösningen är att bojkotta den veka mk1 karossen och köpa sig en golf II syncro 90hk kaross, dessa är billiga, och 10ggr mer robusta, du behöver bara handla på dig det kraftigare av syncro-systemen(02C/02Q) ifrån exempelvis golf rallye/passat g60 syncro/vr6 syncro.
inget krångel med svetsning, ingen jigg/laserjigg krävs, massor med veckors slit i garaget redan avklarat iom karossen, som kan läggas på att piffa till den istället.. ordna bättre bromsar, väghållning, BUR.. med lite tur finns redan ABS och servo på bilen..

..och ja, även dessa går att besikta med 1.8T lagligt.

Sn00k
2009-04-27, 18:55
hmm.. nu skrev jag nog en halv bok igen, sorry ;)

grasam
2009-04-27, 22:09
nä det är bra att du skriver...är ganska ny inom vw och har sysslat med andra tyska bilmärken som aldrig haft fwd och inte har någon vidare 4wd system......fick tag på¨en golf mk1 i fint skick som jag ville göra nåt kul med...men som vanligt när jag spånar så blir det bara mer ock mer....först ville jag bara stoppa i 1,8t motor och sen kanske chippa och lite sånt...men sen blir det mer och mer....250 hästar är en början...roligast hade varit r32 motor med 4motion...men då menar du att mk2 är bättre?
dock så är r32 ett längre projekt men ett som jag vill göra...
och det hade varit coolast i en mk1 men tillräckligt fränt i en mk2

problemet nu är att det är svårt att få ner 112 hk som sitter i nu dock med smala däck men då undrar man hur det blir med 250....borde spinna i 1,2,3...det gjorde iaf polarens skräp saab med kanske 280 kusar

mvh

Raz
2009-04-27, 22:18
Som svar på din fråga: ja det spinner på 1,2,3 och 4an om man vill.

Tro mig, jag vet :-)

(Sen behöver man ju inte få den att spinna, det går att få rätt bra fäste om man ställer in bilen rätt och har diffbroms.)

Smurfen
2009-04-27, 22:25
Som svar på din fråga: ja det spinner på 1,2,3 och 4an om man vill.

Tro mig, jag vet :-)

(Sen behöver man ju inte få den att spinna, det går att få rätt bra fäste om man ställer in bilen rätt och har diffbroms.)


Men fy fan vad din bil går....

Sn00k
2009-04-27, 23:36
lägger du tiden och pengarna på riktiga fjäderben, bussningar i framvagnen, inställning av den samt riktig diff och däck så biter det i duktigt bra även med 250hk... påstår jag som tidigare åkte 400+ till vardags.. under några års tid.

BETYDLIGT enklare med en mk2 syncro då den redan är gjort för 4wd, finns kit för att svetsa om bakaxeln samt främre motorfäste för ~3000:-, sen kan du montera din r32:a med haldex-drivning rakt i utan fler ändringar i karossen.

grasam
2009-04-28, 03:57
mycket intressant med det kitet...eller så gör man ett eget
tackar för alla svar...än så länge blir det 1,8t i mk1an...men vw har mycket roligt att hämta ut märker jag med sin VAG familj...
kommer nog bli något kul bygge framöver

mvh

grasam
2009-04-28, 04:13
har kollat lite ppå mk2 syncro på nätet...f*n finns bara 5dr juh...har hittat en 3 dr i sverige men i tyskland finns det fler
sen finns det rallyversionen som är 3dr men det är lite onödigt

får bli att ta en från tyskland då

jönsson
2009-04-28, 07:18
Annars gör du som jag gjort o spårat ut lite ;-)
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=640

grasam
2009-08-05, 22:38
nu är man i farten igen med funderingar...
fråga 1 finns det quattro system med tvärställd motor?

fråga 2 om inte...kan man kombinera en quattrobakaxel med en 4motion vxl låda...har nämligen hittat en komplett bakaxel med hela upphängningen från en a4 quattro till ett snorbilligt pris.. bilen är från 06
jag vill ha tvärställd motor nämligen!!!!

fråga 3 om det inte går att kombinera... vad gör man...suget efter 4wd mk1 är stort även om det är mycket modifieringar men vill ha konstant 4wd

mvh

Norpan
2009-08-06, 00:42
Funkar inte då alla quattro har längsmonterad motor.

Utväxlingen till kardan skiljer markant mellan quattro och 4-motion(haldex)

grasam
2009-08-07, 00:38
ok men fan det ska få platts....är det någon som har måttet från framände av motorn till centrum på drivaxlarna...menar 20v 1,8t med quattro/torsen
eller om någon har en sådan motor så kan ni kanske mäta hur lång toppen är så man har en aning?

skulle varit snällt

mvh

Sn00k
2009-08-07, 04:16
tar du en drivlina ifrån tex en audi 80 1.8/2.0l quattro så går det att stuva ner allt, med en 1.8t spis, och få plats under huven.. motorn hamnar dock väldigt långt fram, såpass att du får flytta kylaren.. och du får mycket oönskad vikt för långt fram över framvagnsbryggan.. för att kunna få en vettig väghållning/viktfördelning i kärran.. en längsmonterad lösning.. som kräver MASSOR med jobb.. men plats får det.

enklare är att ta en haldex 4wd, som är 100ggr modernare och ger betydligt bättre grepp än nånting torsen-baserat.. klarar liknande effekter i 02M utförande.. tvärställd lösning.. som med peloquin/quaife-diff blir riktigt trevlig.
enklast är att utgå ifrån en golf II syncro kaross, precis som jag skrev ovan.. det blir enormt med svetsjobb på en golf 1 kaross.. + att den är för vek och behöver en fullbur + byte och förstärkning av golv + diverse stag för att det ens ska vara lönt att börja.

grasam
2009-08-07, 16:09
Alla snackar om att haldex är så himl bra men om man kollar haldex vs quattro i snö så är haldex så dålig att bilen bara gräver ner sig. Quattro kör iväg som om det vore hur lätt som hellst så att haldex har bättre fäste är skit snack. Sen om jag har motorn längsmonterad så går jag motorn framför framvagnen och nästan hela vxl lådan bakom framvagnen istället gör att ha både motor och låda framför framvagnen. Tror inte viktfördelningen blir någon jätte skillnad.

Så länge det får plats så tar jag nog quattro. Och att förstärka hade jag räknat med

MVH

Henrik.M
2009-08-07, 17:54
Alla snackar om att haldex är så himl bra men om man kollar haldex vs quattro i snö så är haldex så dålig att bilen bara gräver ner sig.

Visste du att Quattro är bara ett produktnamn för någonting annat.

Sn00k
2009-08-07, 18:19
ingen jätteskillnad i vikt, bara vikt på fel ställe vilket ger en hävarms-effekt som heter duga när det är 200+kg som utnyttjar den stillastående, kanske betydligt mer då en quattro-låda väger mer än den dubbla av en vw-låda, kanske även 3ggr mer i vissa fall..

vid fart och nedfjädringar vill jag inte ens räkna på krafterna.. rörelserna som blir.
problemet är som sagt att du får sabbade köregenskaper,
en audi väger betydligt mer bak än en golf, och allting sitter mer in under bilen, bakåt.

"Alla snackar om att haldex är så himl bra men om man kollar haldex vs quattro i snö så är haldex så dålig att bilen bara gräver ner sig."

hahaha, nu har du minsann tittat för mycke på youtube! =P
..eller har du rentav testkört? har ägt 5 syncros själv, vilka har samma typ av drivning som haldexen, men saknar abs-regleringen mellan höger/vänster axel.. å dessa har kraffsat iväg riktigt fint på både snö å is, och det gör även dom haldex-bilar jag kört.

haldex, driver alltid fullt fram, vid full inkoppling bak har du en perfekt 50-50 fördelning mellan fram och bakaxlar, detta är optimalt för grepp. (precis som äldre quattron hade med låsbara diffar, innan torsen).

att den sen inte är diffspärrad mellan höger å vänster axel orginal, utan kör med ABS:en för att reglera det hela, det är en annan femma.

quattron(torsen) kör med elektronisk diffspärr bak och kommer pga denna iväg bättre i snön.. slår du ur denna knapp så står den bara å skvätter snö.. prova å parkera en quattro med båda högerhjulen på halt underlag å försök kom iväg.. en haldex skuttar iväg direkt.

säger inte att quattro(torsen) är dåligt, men det finns bättre vägar att gå.. än bättre än båda dessa alternativ om man har en 40.000 att avvara.

grasam
2009-08-07, 20:49
henrik>

ja jag vet att quattro är ett namn på någon annans uppfinning
och att 4 motion oxå är ett namn på någon annans uppfinning
men det är inte det jag undrar så för att göra det lättare för alla så säger jag quattro och 4 motion för det vet många skillnaden på


jo jag kan ha helt fel oxå men eftersom golfen är väääldigt framtung orginal så tror jag inte skillnaden blir ofantlig eftersom man sätter en mycket tyngre bakvagn och att vxl lådan sitter långt bakom framvagnen...
eftersom jag nu hittat hela drivsystemet till en löjligt billig summa från en audi a4 quattro så tänker jag testa...jag kommer ju självklart flytta all vikt jag kan bak i bilen för att fördela vikten så bra som möjligt...
och förstärkningar och modifieringar har jag nu räknat med

PS: självklar kollar jag youtube...eftersom jag inte äger en 4wd eller känner någon som äger en så vad är då bättre än en film som visar hur det fungerar i praktiken...att någon berättar att det fungerar bra säger mig inte ett smack...men när jag ser att det fungerar bra i en film eller i verkligheten så blir man mer övertalad...


det värsta som kan hända är att jag får modifiera bilen ordentligt...
förresten...viktfördelningen på dahlbäcks golf är ju inte så otroligt ojämn....och det är en golf det med...visst en nyare och tyngre men sen använder han en 5:a som väger betydligt mer och det funkar bra

Manny
2009-08-07, 20:56
dahlbäck bil är bara en golf på skalet, allt annat är hemmasmitt...

Sn00k
2009-08-07, 21:32
dahlbäcks golf är mer en ombyggd audi sportquattro med golf "IV" kitcar kit än något annat. (motor, drivlina etc, allt modifierat sportquattro).
på en sportquattro är delar gjort i kevlar å annat spännande, så dom vikterna kan man nog inte räkna på..

en golf II syncro har 51/49 viktfördelning(fram/bak).

kör hårt, kapa upp en golf I:a å mejsla ner A4 drivlinan, när det nu inte kostar nånting, det blir säkerligen häftigt i vilket fall, den kraffsar ju på alla fyra! =)

quattro-drivlinorna brukar man kunna komma över väldigt billigt då det ofta är samma pryttlar som sitter i gamla audi 80/90/100 mm, som man hittar för 5000-10000kr, komplett bil.. bara å skruva å såga friskt sen =)

hur har du tänkt göra med bakaxel-infästningar? länkarmar etc bak? kardantunnel?

Henrik.M
2009-08-07, 21:54
ja jag vet att quattro är ett namn på någon annans uppfinning
och att 4 motion oxå är ett namn på någon annans uppfinning
men det är inte det jag undrar så för att göra det lättare för alla så säger jag quattro och 4 motion för det vet många skillnaden på


Många vet inte det och jag blir osäker på om du visste det isf borde du kunna svara på följande fråga.
Vilka bilmodeller har du jämfört i snön när du säger att quattro är överlägsen?

Bara en fråga för att kolla om du är på banan.

Sn00k
2009-08-07, 22:42
http://www.youtube.com/watch?v=ov6SUjKH2ew&feature=related

gissar på filmer i stil med denna, där nån testat en golf med felande haldex.. tex felande pump, abs-sensorer.. reglering mellan höger/vänster axel fungerar uppenbarligen inte på bilen, spinner enbart på höger fram och vänster bak.. hade systemet fungerat så hade den direkt snattrat till med bromsarna och fört över momentet till andra hjulet.. både fram å bak.. så bägge driver på båda axlarna.

sedan har dom jämfört detta mot en audi-quattro med låst bakdiff.

en till film:
http://www.youtube.com/watch?v=JgZx-K_y9Dg&NR=1

grasam
2009-08-07, 23:11
är dels den filmen som visas men även en audi s3 som heter quattro men har haldex...

Sn00k
2009-08-07, 23:19
http://www.youtube.com/watch?v=xzEusENofng

sådär skulle en ådi S3 start se ut på halt underlag..

går ju alltid att stoppa i en pelikan-diff fram sedan.. för än mer grepp.. och bak.. =)

Greenis
2009-08-07, 23:25
Nu känns det som att jag kan avslöja vad jag har drivit med i garaget det senaste 6 mån. Just det, en golf 1 med 4wd.
För att vara helt ärlig så har jag kliat mig i huvudet och undrar vad fan jag håller på med många gånger.

Det hella började med att jag skulle ha tag i en bakaxel till min golf-74.
När jag kommer till skroten så ser jag att det står en ny inkommen golf 1-82 i underbart skick mitt i ingången. Nyfiken som jag är så måste jag fram och kolla på den och den var tokfin å starta gjorde den med. Men det var inte det jag skulle se efter. Jag går vidare till nästa golf 1 och skruvar av bakaxeln som jag skulle ha. när jag kommer in och skall betala så frågar jag han som sitter i kassan (som oxå äger skroten) om jag kunde få köpa den andra golfen oxå. Men den var inte till salu, men efter att ha tjötat med han i nästan en timme så säger han ok men den är redan skrottad i papprena. Detta gav jag fan i eftersom jag bara skulle köra på bana med den ändå. (man får aldrig registrerat något sånt i norge ändå.) Vi avtalade att jag skulle komma dagen efter och hämta den. Sagt och gjort 5000,- kroner fattigare på en bil utan ramnummer :). Gissa om min sambo blev förvånad när jag skulle ha en bakaxel och kommer hem med en bil :)

När bilen kommit i garaget så började jag fundera på vad jag skulle med den till. Efter att ha diskuterat lite med min garage kompis kom vi fram till att det hade vart fint med en g60 motor + turbo. Men jag har gått o sneglat på hans kompletta golf rally underställ länge nog nu och frågade om jag fick köpa det och visst fick jag det.

Nu var planerna satta. Men eftersom jag inte hade någon g60 motor så bestämde jag mig för att börja med en 2,0 16v gti som jag hade ligandes.
gammla motorn ur och i med den nya+en syncro vxl låda som min garagekompis hade. Monteringen gick väll ganska smärtfrit. vi var tvugna att bygga om bakre motorfästet. sen visade det sig att vxl lådan hade en helt annat fäste. men efter att ha kolla under huven på garragekompisens gammla ambasadör golf 1 5d med ac +++ så vissade det sig att dom 5 växlade lådorna har samma fäste som syncron har. jippi tänkte jag som åkte till vag direkt men don utgick ur sortimentet 3 månader tidigare och skroten svämar inte över av 5 väl golf 1 or. så det fästet har jag ännu inte fått tag i. när detta var gjort så var bilen så framtung att den tippade av sig själv, så vi var tvugna att lägga 4 däck med fälgar på taket där bak.

Efter detta så började jag med bakaxeln som jag trodde skulle vara alt för bred visade det sig att infästningen var smalare på rallyn. så här fick jag svetsa nya och flera fästen som jag var tvungen att bygga ut ifrån chassit.
när detta var gjort så var bilen hög som en contry bak och låg som fan fram så här blir jag tvungen att kapa hål i golvet och fästa coilover i buren.

jag har kapat ur res.hjulsbaljan för att se hur go plats det blir till mellanaxeln och det ser ut som att det skall klara sig bortsätt ifrån att man måste kapa av bäringen bak som går trärs över bilen presic framför tanken.
men där har jag tänkt att svetsa fast en ny bäring innan jag kapar av den gammla och självklart skall det in en full wrc bur innan.

mellan axeln måste kortas ganska mycket därför skall jag lämna den till Oslo kardangservice som kortar och ballanserar den / eller bygger en ny.(DYRT)

sen skall jag göra en ny avgaskannal. Styringen måste höjas för att få plats med mellanaxeln fram. då måste endeleden(kommer inte på vad det heter på svenska) förlängas.

detta är det jag vet nu men det kommer säker flera saker som måste rättas på under byggets gång.

men bilen är fortfarande jävligt framtungså jag kommer flytta bak kylarn, ic:n, batteriet och så kommer jag lätta så mycket jag kan framtill. glasfiber huv,dörrar,huv och plastrutor. bak kommer jag behålla så mycket vikt som möjligt. men jag är ganska säker på att jag kommer att få dålig väghållning ändå men jag kommer att genomföra det bara för att det skall slippa kännas som jag slängt bort 80.000,- + på inget. men det är svårt att hålla ångan uppe när man ser var det kommer att sluta.

hoppas att detta har hjälpt dig på andra tankar. om det är något ni undrar över så får ni pm:a mig

säkert massa stavfel och skit men jag är trött!!!!

grasam
2009-08-07, 23:26
Det är ganska lustigt att alla är så fruktansvärt negativa på detta forum...alla andra forum man skrivit i är helt annan stil...dock ett annat tyskt märke...
jag har inte sagt att jag trodde man kunde montera det rakt på....
från början frågade jag hur stora modifieringar det skulle bli men när jag tittade på bilen som står i garaget nerplockad och ska in på blästring och sedan tittade på drivlinan så förstod jag att jag får kapa mycket och bygga ett rörramschassi typ för att få fästpunkterna att stämma och framförallt hålla..

anledningen till att jag fastnar mer för quattro är att jag har aldrig trott på drivning som ska skicka över kraften när fästet släpper....
rätta mig om jag har fel men enligt audi själva och många andra så har quattro (torsen) konstant 4wd 50/50...

och dahlbäcks golf då.....det är en golfkaross med audi delar det vet jag....men se på det såhär....tror ni att jag kommer ha en orginal golf mk1 med lite småmodifieringar....just nu är det bara karossen som står där och jag har inga planer för att använda något utav det som är bortplockat

men det enda bekymret som jag ser det är om motorn får plats fram...
var och mätte idag och det är ca 55-60 cm från framänden till där drivaxlarna satt...

ni får tycka vad ni vill och tycka man är en idiot som försöker...men jag är inte den som ger upp

Henrik.M
2009-08-07, 23:36
I rest my case.
Snook ha redan redovisat det jag vill komma fram till.....på ett ungefär. =)

Matnyttigt : http://personbilar.volkswagen.se/vwcms/master_public/virtualmaster/sv_se/i_fokus/innovation/vw-ordbok/4Motion.index.html

Janne.M
2009-08-07, 23:43
Jag tycker ju självklart att du ska försöka, lär ju vara en upplevelse oavsett om det blir klart eller inte.

Angående skillnaden här och på andra "tyska" forum är att på dessa andra forum så ligger medeleffekten ganska mycket högre än på våra bilar, och då hamnar rattlåsracing mm högre på prioriteten. Här på klubben märker man väldigt ofta att det är väghållningen och möjligheten att köra ifrån betydligt motorstarkare bilar i böjarna som lockar. Kanske för att många av de aktiva i styrelsen kör äldre och "motorsvagare" bilar än på andra forum vilket sätter sin prägel.

Men kör fullt ut på din idé låter skoj, sen får du väl räkna med att ett hemma byggt fordon inte lär slå varvrekord jämfört med originalbilar med motsvarande effekt drivning, då det ligger sjukt mycket mer ingenjörskonst bakom dessa bilar. Bara för att dra en analogi: De flesta säger att du på en bil med MacPherson upphängning (tex golf 1/2 mfl) får "bättre" väghållning när du sänker bilen, medans sanningen är att med originalhöjd så har du fäste mycket längre, men det kränger mer. Dock så sätter du ett snabbare varv med en original bil jämfört med en bil med någon vanlig sänkningssats som enda modifikation.

Starta gärna en projekt tråd så vi får se och hänga med i bygget och så tycker jag du kikar in på http://www.vwvortex.com om du inte gjort det så hittar du ett par fler liknande byggen än här.

Henrik.M
2009-08-07, 23:48
Jag vill starkt poängtera att det var inte ideerna i tråden jag hade synpunkter på.

Det jag ville komma fram till var skillnaden mellan Quattro och 4-motion.
Dvs skillnanden är inte namnet eller bilen som är AWD utan hur motorn sitter i den bilen som är AWD.

Mao Same-same but diffrent oavsett om det är en DKW eller VW.

Greenis
2009-08-07, 23:51
sök på syncro rabbit på wortex så hittar du ett 4wd bygge.

grasam
2009-08-07, 23:53
nä jag kommer inte tänka mig att jag ska slå rekord på ringen....heller inte slå en massa bilar där dom lagt 7 siffriga belopp för att vara snabbast....det jag vill är att få en bil som ser hyffsat orginal ut på utsidan men som har tryck i motorn och grappar på alla 4...stuket kommer vara cleant på utsidan och det mesta ska döljas så att folk tror att det är en vanlig mk1 som kommer....
bilen ska gå att köra utan att tippa över när man bromsar så vikten får jag lösa på något sätt...

kommer lägga upp en projekttråd men väntar tills bygget är nästan halvvägs annars tar det för lång tid mellan uppdateringarna

btw senaste bygger var en bmw e30 turbo med ca 550 pollar....blev ändå frånåkt av en orginal m3 på bana...så hade inte planerat att vara först imål....men jag hade roligt som fan

Sn00k
2009-08-08, 00:10
ne för f-n, kör på, det låter som ett roligt projekt.. =)

"rätta mig om jag har fel men enligt audi själva och många andra så har quattro (torsen) konstant 4wd 50/50..."

en quattro med torsen har variabel drivning(centerdiffen) som varierar mellan fram/bak.. vid normala förhållanden ger den 50/50 eller 40/60 beroende på bil.. men som namnet antyder så är det en "TORque SENsing differential".. den är altså variabel beroende på axlarnas fäste, mellan 40 till 60 på dom äldre, och 30-70+ på nyare varianter.. rs4 mfl.
detta förklarar varför dom gärna kastar ut bakdelen nästan som en bakhjulsdriven bil på isen.. dom driver alltså 40 fram å 60 bak i dom lägena.
så du har både rätt å fel där.. konstant 50/50 är det inte.. det var den äldre med låsbara diffar när man låste dom.. men konstant 4wd är det helt riktigt, hållbart är det också =)

med risk för att låta lite optimistisk, en 4:a FÅR plats, om du flyttar kylaren, har själv måttat på det hela för många år sedan.. men valde att gå en annan väg..
..som blev desto bättre va gäller grepp, då den har 50/50 fördelning fram/bak, med LSD diff monterad både fram och bak.. torsen-diffar skulle man helt riktigt kunna kalla dessa.
dessa reglerar helt utan fördröjning 10-90% mellan höger och vänster framhjul.. all kraft till hjulet med fäste..
OCH lika mellan höger/vänster bakhjul..
50/50 mellan fram å bakaxel när systemet är aktivt.. det ska nog bita bra i backen i vinter =)

ESD.. är en elektronisk variant av diffspärr som återfinns på både torsen å haldex-systemen, el-historien som nyper bromsarna, är helt bortkopplad på min, då detta alltså sköts mekaniskt med 2st torsen-diffar i mitt fall.
även med en hel quattro-lina ifrån en a4 så kommer du att tappa denna ESD funktion om du inte bygger ABS på golf I:an, och styrsystemet är inte det lättaste att implementera där.

BAK-diffen går att låsa.. men en lösning fram kan ju vara att montera en riktig mekanisk diffspärr även där.. vet inte va audi-åkarna brukar köra med för prylar där?

Sn00k
2009-08-08, 00:14
litet tillägg.. på en vw-syncro kaross så är bakgolvet, alldeles bakom bakstolarna och hela vägen bak med reservhjulsbalja å allt, uppflyttat ~20cm.. just för att inte få det fina framåtlutet som du verkar ha fått till på din.. men du byggde om infästningen av fjäderbenen istället? intressant lösning =)

grasam
2009-08-08, 00:19
jo har oxå tänkt på det med abs....allt sitter iof redan där men givare och sladdar....hade isf behövt abs modulen så omöjligt är det väl inte att sätta dit abs...som sagt det kommer bli en gammal kaross med modärn teknik...

men finns det något alternativ där man kör med mekanisk spärr så hade det varit enklare....då får man ju byta tex klumpen men själva upphängningen är ju det viktiga att få dit sen vad man har för diff och låda är ju mindre viktigt just nu...

frågan är hur lång en 20v motor är??? någon som vet??

grasam
2009-08-08, 00:22
förresten sn00k...vad kör du med då....vilken väg gick du?

Sn00k
2009-08-08, 00:25
måste finnas riktiga diffar att köpa till audisarnas fram-drift.. bak låser du ju väldigt enkelt med att sätta en brytare på en kabel.. så kan du slå av å på den när du behöver.
fram skulle du haft en riktig LSD-diff.

man skulle iofs kunna sno ABS-boxen ur en golf 3:a.. då denna inte sysslar me cambus eller andra onödigheter.. utan är relativt enkel att implementera.. 95 å uppåt fick nämligen dessa anti-sladd på framhjulsdrivna bilar.. som liknar just ESD:ns funktion.. pulsar abs:en när ett av hjulen spinner.. kunde ju vara trevligt med ABS på vintern också.. då bilen säkert tittar ut i snön med 4wd:n.. så du inte hamnar i nån tall, menar ja ;)

Sn00k
2009-08-08, 00:30
jag valde att göra en lite egen version av VW:s gamla syncro-system.. Låda med förstärkt hus, kraftigare drev, ändrade utväxlingar.. peloquin-diffar fram+bak, ombyggd bakaxel, värre drivaxlar/knutar runtom.. hardyskivor i aluinium.. å en egen lösning för ABS mm.. fick tom dit mina slitsade 305mm bromsar fram.. å snart 256mm slitsade ventilerade bak, med fullt fungerande ABS =)

grasam
2009-08-08, 00:56
så det går att spärra diffen även på nyare quattro...isf är det ju enklare att ta nån diff fram typ lsd och sen köra med strömbrytare bak...så slipper man abs....för bilen ska definitivt inte ut på vintern...för det första är det bara vinte 2 veckor i skåne och då saltar de så mycket att det bara är slask och jag vill absolut inte köra i den saltblandningen:P

Sn00k
2009-08-08, 01:04
precis, behöver du inte abs:en och vill kunna knuffa än mer pulver ner i backen så är en LSD diff fram att föredra.

död åt saltbilarna!

Greenis
2009-08-08, 01:05
litet tillägg.. på en vw-syncro kaross så är bakgolvet, alldeles bakom bakstolarna och hela vägen bak med reservhjulsbalja å allt, uppflyttat ~20cm.. just för att inte få det fina framåtlutet som du verkar ha fått till på din.. men du byggde om infästningen av fjäderbenen istället? intressant lösning =)

Ok, det visste jag inte. Men jag har stor tro på att det kommer att fungera med den nya infästningen oxå. Då blir det mindre kapande vilket är ett stort +

grasam
2009-08-08, 01:19
bilen ska iväg på blästring i veckan...sen ska lite rost lagas...inte mycket men lite är där....sen ska jag börja passa in bakvagnen...när den är på plats och förstärkt med rör så den ritter där iaf så blir det att måtta, väga och klura hur motor och llåda ska sitta...torpedväggen ryker och bygger nytt...lika så med kardantunneln...

så jag får se hur det går framöver...kommer återkomma med tråd senare...:)

skam den som ger sig

tack för alla svar hittils
mvh

MaltenRacing
2009-08-11, 13:34
fan va ju flera sidor, dumt att skriva saker som redan står tidigare i tråden hehe :p

grasam
2009-08-11, 20:10
Är det någon som vet vad det är för utväxling på A4 quattro bakdiffen. Och om det finns någon diffbroms av något slag

Sn00k
2009-08-11, 21:59
hittade detta i nån gammal textfil jag hade på disken.. kanske nått att forska vidare utifrån.

"quattro manual, 3:89 and 4.11:1"

efter en liten snabbsökning dök detta upp:
http://www.motortrend.com/roadtests/112_9702_1997_audi_a4_turbo/specifications.html

grasam
2009-08-11, 23:38
tackar för det...
men det måste sitta nån form av diff broms på bakdiffen....
sn00k du som verkar ha koll....kollade på diffen jag har och där går ingen ström till bakdiffen så den går inte att spärra med en brytare...eller det var bara på dom äldre quattro....går det att ha diff på en 06:a

mvh

Sn00k
2009-08-12, 00:14
hmm.. osäker på om det sitter elektronisk diffspärr på dom bak.. du får höra me ådi-klubben.. måste finnas riktiga diffar att köpa dock =)