handdator

Visa fullständig version : Problem att starta?!



NOlsson
2009-04-26, 12:02
Tjena,

Var och köpte en Golf GTi -88:a igår, går kanonbra o.s.v. När vi åkte hem så stannade vi i Örebro för att inta lite föda på Max, när jag sen skulle starta på bilen så startade skiten (!) inte, vrider på tändningen, låter som det ska, soppapumpen "burrar" och så, men när man vrider det "sista" så händer absolut ingenting, som om den är tvärdöd! Efter många försök så startade den iaf, och vi kunde åka vidare...

Saken är den, det sitter ett DEFA-larm monterat, och när man har sånna centrallås så brukar det väl även vara en startspärr? Det lät precis som om det skulle kunna vara något sånt, att strömmen helt är bruten, men då är det ju konstigt att den inte jämt blev sådär när jag tidigare stängt av den också?!

Han som hade den tidigare hade spelat musik kvällen innan när han polerade den, så batteriet hade väl blivit urdraget, men han hade satt det på laddning tills vi kom... Så det borde inte vara batteriet som saknar kräm?

Stannade en sista gång i Fagersta vid macken där, stängde av den för att kolla om den skulle starta igen, vred av nyckeln, vred "på" den utan att bilen ens gick runt (precis som förut). Vred av igen, och testade starta en gång till och då startade den! Stängde av en gång till men då startade den direkt! (?)

Det jag funderar på är om det är någon slags startspärr eller om det kan vara att batteriet har för dåligt med kräm eller är lite dåligt? Ska testa med ett nytt batteri någon dag och kolla om det kan vara det också...

Nu blev det en sjujäkla text, hoppas någon orkar läsa igenom allt och förhoppningsvis veta vad det kan vara för fel :)

MVH Niclas