handdator

Visa fullständig version : turbo på en 1.8 RP?



nimbus
2009-04-26, 11:35
Går det att trycka luft genom en monopoint, tror jag den heter..den som sitter på en 1.8l RP. Tänkte att med hjälp av turbo få upp effekten några hk, men är det möjligt med detta sprut?

nimbus
2009-04-26, 21:27
det sitter bara spjälläges givare på den eller hur är det?

schüberg
2009-04-27, 17:48
Det sitter som du säger singel-point insprutning på den, heter mono-jetronic. Detta sprut lämpar sig inte alls för överladdning då det inte finns någon egentlig luftmasse/mängd mätare på sprutet.Istället används spjällägespot och en enkel tempgivare för att beräkna luftmängden, korrigeras sedan av lambdasonden.Dock är RP-motorn i sig en av de bästa att bygga turbo på för kompressionsföhållandet är bara 9,0:1 redan från början.Har själv gjort detta med bra resultat,svarvade av kolvarna 1mm och bearbetade förbränningsrummen för ännu lägre komp.Många använder volvos eller saabs äldre turbosprut,men det är mekaniskt (k-jetronic) och kanske känns som en föråldring?Själv skall jag anväda det elektroniska LH-jetronic,lätt att diagnostisera och räcker en bra bit över 200 hästar.Sedan kommer besiktningen bli ett stort problem med RP/turbo, kolla i sökfunktionen på forumet om besikting/turbo.Enklast rent byggtekniskt är ju annars att utgå från en G60 snurra (PG),den är redan överladdad och har spridarhål i toppen mm, mm.Besiktnings problemen kvarstår dock...... /Schüberg

nimbus
2009-04-28, 22:02
Tack för svaret!

är det inte möjligt att sätta en justerbar bränsletrycksregulator på returen för att på så sätt öka bränslet när turbon jobbar kombinerat med en lambda för att kunna ställa in rätt tryck..?

schüberg
2009-04-29, 12:53
Jovisst,teoretiskt skulle det funka precis som du säger men mono-jetronic har så lågt arbetstryck (1,2 bar) att det skulle bli problem redan där.I och med att spridaren sitter innan spjället behöver trycket inte vara högre,tänk förgasare.Skulle du ladda på med något kilo laddluft orkar spridaren troligen inte trycka in något bränsle. Sedan tror jag att det skulle vara svårt att tänja spridaren mer än 20-30% och det skulle kanske innebära 0,2-0,3 hg i laddtryck? Liiiite mer vill man ju gärna ha?! :-) MEN, problem är till för att lösas..... Kanske bara lite lättare att lösa med ett annat sprut? Motorn är som sagt riktigt bra från början, tycker jag iallafall./Schüberg

jooeell
2009-04-30, 01:51
det går ju o lösa köra med tillläggs spridare en kallstartsspridare som öppnar vid ett speciellt laddtryck man tar en givare ifrån en saab 900 turbo som går o ställa som ger signal till en spridare som öppnar då... tror inte de behöver ha så högt arbetstryck... spridaren kan sättas på tryckröret nära spjället... då kan man även skicka in tex E85 eller liknande som då samtidigt sänker tempen i motorn

nimbus
2009-04-30, 14:45
Har ochså funderat på den lösningen men det är ju inget finlir direkt, vid ett förbestämt tryck i insuget kommer all soppa på en gång.

Nån som provat?

jooeell
2009-04-30, 17:04
du kan ju köra i olika steg med flera spridare typ... fanns en fin turbokonventerings guide i Bilsport för många herrans år sedan hehe där de gjorde på detta vis! det går ju o köra med en progresiv BTR innan spridaren då får den ju mer vid mer laddtryck... nu kom jag nog på en lösnig åt dig hehe =P

jooeell
2009-04-30, 17:33
http://www.zatzy.com/teknik/133795-faq-konsten-turbokonvertera.html

Norpan
2009-05-01, 02:37
Har kört Eaton M45 kompressor på en ABS-motor i min mk3-Cab för några år sen och då laddade jag runt 0,4bar och det gick fint så länge pumpen orkade med, och det gjorde den inte så länge alls.

Så byte av pump till nåt värre rekomenderas och vad gäller progressiv regulator så provade jag även det när jag höll på och det funkade inge vidare, bara blödder och poff vid laddtryck : )

Har däremot en ställbar regulator som passar i monopointen liggandes som jag åkte med och den funkar kanon att justera trycket med.

Satte en manometer på inkommande bränsleledning och justerade efter den med ställskruv på regulatorn, tror jag ökade till 2bar på tomgång eller så sen funkade det bara sämre om man tog mer.
Spridaren som sitter i dessa insprut tycker inte om för höga tryck och ger just inte så mycket mer utan sabbar bara spridarbilden.

Värt att tänka på för turbokonvertering är att skaffa en fördelare med fast tändkurva eller en vakumdosa från en 240tic eller 900turbo som backar tändningen lite under laddtryck.

Kan skicka bild & mått på regulatorn om du vill tillverka en eller så kanske jag kan sälja den jag har , få se...

Kan inte rekomendera att ladda så värst mycket mer än 0,5 bar på en monopoint då grejorna helt enkelt inte är byggda för att leverera mer bränsle än att man klarar sig till det den är byggd för.

Har bilder på mitt bygge nånstans om det kan vara nåt du undrar över.

nimbus
2009-05-01, 13:47
Bra info där!

Att höja bränsletrycket när man har laddtryck hela tiden borde funka fint, som du säjer, men kör man med turbo och inte har något laddtryck så blir det väl lite fel blandning?


Mvh Mats

Norpan
2009-05-02, 02:03
Det kompenserar lambdasonden för så det är bara att åka!

Dessutom är den regulatorn också tryck påverkad genom ett hål i locket på den. Den sitter helt öppet i monopointenheten och så kopplar man på tryckslangen på den svarta lådan uppe på och då påverkas membranet i regulatorn av laddtrycket, fix och färdigt!

nimbus
2009-05-02, 22:44
Det verkar ju intressant detta,

-vad ligger standard bränletryck på?
-var köper man bränsletrycks mätare?
sen behöver jag lite mer info ang regulatorn..

Det blir hyffsat billig lösning för 30-40?hk ,vid 0.5bar

Norpan
2009-05-04, 00:54
Tror att det var runt 1,2bar om jag inte missminner mig...

Jag köpte en vanlig manometer graderad till ca.6bar och ett T-kors från våran lokala hydaulikfirma och sen två slanganslutningar till det och skarvade in mig på tilloppet.

Angående regulatorn så ska jag försöka fixa bilder på den åt dig, kanske även mått om jag kommer åt den då den ligger i polarens garage och han jobbar borta...

Som sagt så bör du hamna nånstans i regionen 115-125hk med det laddtrycket men kom ihåg att modda eller låsa fördelaren så den inte skenar iväg i tändning för då kommer det att spika hej-vilt.
Det funkar inge vidare att åka turbo med sugmotor tändkurva : )