handdator

Visa fullständig version : 1,6l GTi motor med Förgasare??



Nommis
2009-04-26, 10:01
Tänkte göra en mindra uppgradering utav min Golf Gl 1,6l...

har då tänkt mig en 1,6l GTi motor med förgasare...

Men vad för delar behöver jag iförskaffa mig? Motor och förgasare såklart! men utöver det?

Och vilken förgasare lämpar sig till en orginal motor som eventuelt får en portad topp med lättare trimkam i framiden...

Kan jag använda ngt utav min gamla motor?(om jag inte hittar en komplett GTi snurra)

Tack! //Robin

mk2 16v turbo
2009-04-26, 10:12
för många år sedan så satte jag på en gti topp på min förgasar motor, pluggade spridar hålen, mont brytarlös tändning och körde med original zenith förgasare tror ja de va..
gick rätt bra faktiskt.. jag har den toppen till salu här på gti klubben :)

/mk1 16v

Nommis
2010-05-17, 16:11
Frågan har dykt upp i huvet igen..

Trucker_King
2010-05-18, 09:45
Det enda du egentligen behöver göra är att plugga hålen för spridarna i GTI-toppen med hör och häpna oljepluggarna till växellådan! På med insuget och förgasare från din orginal förgasarmotor och sedan tuta och köra! Gjorde själv detta på min gamla Golf GL '82 en gång i tiden...

Har du dessutom 2-portsförgasaren med vaacumstyrd 2:a port så plocka bort vaacumklockan och ersätt den med en lämplig fjäder istället... Du får då ett mycket snabbare gensvar på gaspådrag samt att du verkligen anväder förgasarens fulla kapacitet!

Då jag gjorde detta på min gamla MK1:a så resulterade detta i att jag till och med körde ifrån MK1 GTI 1,8 special...=:)

Lycka till!

kim_gulle
2010-05-18, 11:10
för många år sedan så satte jag på en gti topp på min förgasar motor, pluggade spridar hålen, mont brytarlös tändning och körde med original zenith förgasare tror ja de va..
gick rätt bra faktiskt.. jag har den toppen till salu här på gti klubben :)

/mk1 16v

Så du monterade alltså den plana GTi 1600 toppen på ett GL block med dem där bara lite urgröpta kolvarna? Och dessutom körde med fögge? Om det funkade bra, hur bra skulle det då funka med K-Jeten tro? Om det funkar så låter det som ett rätt enkelt sätt att öka kompet och därav få mer effekt. Men hur är det med spikningar då?

Nommis
2010-05-19, 22:04
Låter trevligt.. Då ska man bara hatag på en motor nu då..

Anton92j
2010-05-21, 09:42
Hej, jag lånar tråden lite för en fråga :)

jag har en 1,8l gti 8v motor och ska slänga på en Weber 36/36... kommer de bli bättre eller sämre effekt i motorn med förgasaren?

//Anton

kim_gulle
2010-05-21, 12:21
Det lär nog vara bättre effekt med K-Jeten på den. Skulle du däremot ha dubbla 40 DCOE så skulle det nog bli lite bättre. :)

Anton92j
2010-05-21, 22:50
okej ... tänkt på en sak där.. är de 40mm i varje hål eller är de 40mm i varje förgasare??

//Anton

kim_gulle
2010-05-22, 02:38
40mm i varje hål. :)

Anton92j
2010-05-22, 19:54
okej tänkte väll de, annars hade de vart illa ;) men hur många pållar extra kan de bli med detta då?

kim_gulle
2010-05-23, 01:45
Det kanske inte blir så många fler med standard prylar inne i motorn men det blir ju enklare att få ut mer hästar om du senare monterar värre kam, extraktor eller bearbetar toppen på ett eller annat sätt. :)

DucKen
2010-05-23, 16:33
Det enda du egentligen behöver göra är att plugga hålen för spridarna i GTI-toppen med hör och häpna oljepluggarna till växellådan! På med insuget och förgasare från din orginal förgasarmotor och sedan tuta och köra! Gjorde själv detta på min gamla Golf GL '82 en gång i tiden...

Har du dessutom 2-portsförgasaren med vaacumstyrd 2:a port så plocka bort vaacumklockan och ersätt den med en lämplig fjäder istället... Du får då ett mycket snabbare gensvar på gaspådrag samt att du verkligen anväder förgasarens fulla kapacitet!

Då jag gjorde detta på min gamla MK1:a så resulterade detta i att jag till och med körde ifrån MK1 GTI 1,8 special...=:)

Lycka till!

Bytte du bara toppen till GTi eller även blocket?

// Robin

Landen
2010-05-23, 16:48
hoppar in och kapar tråden lite med en fundering. På gti motorn är det elektrisk bränslepum men fuggarna vill väl ha mekanisk? Jag håller på att sätta ihop en folkracemotor som består av en gti-motor (1,8l) med en jetta förgasare (mk2 1,6l) undrar lite om man kan mata den med en elektrisk pump. Har den retur eller funkar det ändå? Hade också en fråga om det går att flytta en mekanisk pump från 1,6 blocket till gti-blocket.

kim_gulle
2010-05-23, 19:49
hoppar in och kapar tråden lite med en fundering. På gti motorn är det elektrisk bränslepum men fuggarna vill väl ha mekanisk? Jag håller på att sätta ihop en folkracemotor som består av en gti-motor (1,8l) med en jetta förgasare (mk2 1,6l) undrar lite om man kan mata den med en elektrisk pump. Har den retur eller funkar det ändå? Hade också en fråga om det går att flytta en mekanisk pump från 1,6 blocket till gti-blocket.

Den mekaniska pumpen sitter ju på framsidan av blocket. På Gti blocket så sitter det ett lock där tror jag som bara är att skruva bort, sen monterar du dit den mekaniska pumpen och behandlar motorn som om det vore en vanlig förgasarmotor. Men varför vill du ha en sån förgasare när du får mindre effekt med den än med K-jeten?

Landen
2010-05-23, 20:06
Den mekaniska pumpen sitter ju på framsidan av blocket. På Gti blocket så sitter det ett lock där tror jag som bara är att skruva bort, sen monterar du dit den mekaniska pumpen och behandlar motorn som om det vore en vanlig förgasarmotor. Men varför vill du ha en sån förgasare när du får mindre effekt med den än med K-jeten?

Det skall köras folkrace med den, det blir lite väl skitigt och bökigt att sätta ihop ett k-jet då tycker jag. Hade motorn varit komplett och fungerande så skulle jag kunna köra med det. Men idag har jag inte så mycket kvar av insprutningssystemet. Risken blir väl också lite större att man blir av med bilen då.

Landen
2010-05-23, 20:07
Den mekaniska pumpen sitter ju på framsidan av blocket. På Gti blocket så sitter det ett lock där tror jag som bara är att skruva bort, sen monterar du dit den mekaniska pumpen och behandlar motorn som om det vore en vanlig förgasarmotor. Men varför vill du ha en sån förgasare när du får mindre effekt med den än med K-jeten?

Såg nu att du kör folkrace med en mk1.. Hur har det funkat för dig?

Landen
2010-05-24, 00:00
Det enda du egentligen behöver göra är att plugga hålen för spridarna i GTI-toppen med hör och häpna oljepluggarna till växellådan! På med insuget och förgasare från din orginal förgasarmotor och sedan tuta och köra! Gjorde själv detta på min gamla Golf GL '82 en gång i tiden...

Har du dessutom 2-portsförgasaren med vaacumstyrd 2:a port så plocka bort vaacumklockan och ersätt den med en lämplig fjäder istället... Du får då ett mycket snabbare gensvar på gaspådrag samt att du verkligen anväder förgasarens fulla kapacitet!

Då jag gjorde detta på min gamla MK1:a så resulterade detta i att jag till och med körde ifrån MK1 GTI 1,8 special...=:)

Lycka till!

Det me förgasaren lät intressant, men jag förstod inte riktigt var du sätter fjädern??

kim_gulle
2010-05-24, 01:35
Såg nu att du kör folkrace med en mk1.. Hur har det funkat för dig?

Har både en MK1 Gti med 1.6 liters motorn, sen efter den skar så kör jag en GLS med 1.8 lites gti motor från mk2. Båda har K-Jet. Ingen som budar på golfarna så länge dem inte är trimmade. :)

boonzo
2011-07-04, 22:26
Har hittat svar på det ja sökte